Szlovákia esetében fel sem hördültek

Nemzetközi össztűz alatt a hazai választójogi szabályozás, miközben Franciaországban egy ízben két év alatt kétszer is módosítottak.

Kovács András
2012. 01. 08. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Az új választójogi rendszer a választókerületeknek egyelőre a Fidesznek kedvező átrajzolása, a győztes jutalmazó jellege ellenére sem semmisíti meg az ellenzék kormányra kerülésének esélyét. Sőt, egy erős kormányváltó hangulat esetén egy potenciális győztes ellenzéki szereplő igen komoly vereséget mérhet a Fideszre” – olvashattuk a Méltányosság Politikaelemző Központ legfrissebb megállapításában.

Az intézet a korábbi állásfoglalásokkal szemben lényegesen mérsékeltebben nyilatkozik az átalakításokról. Az egyetlen csúsztatás – mint azt az MNO korábban bebizonyította – az, hogy az egyéni körzetek szintjén egyáltalán nem lehet arról beszélni, hogy a Fidesz saját magának kedvezett volna. Erre példa, hogy 2002-ben még a budai oldalon sem szereztek volna egyetlen egyéni mandátumot sem.

75 százalék 25-re?

Az utóbbi időben a külföldi újságok zúdítottak elképesztő össztüzet az új választási rendszerre anélkül, hogy azt legalább felületesen ismertették volna. A Liberation című francia baloldali lap korábban úgy fogalmazott: a „jobboldali populista” kormányfő olyan választási törvényt szavaztatott meg a parlamenttel, amely „háromnegyedes többséget biztosít pártjának a parlamentben abban az esetben is, ha csak a szavazatok 25 százalékát szerzi meg”.

Florence La Bruyere, egy másik cikk szerzője úgy összegezte az új választási törvény elfogadása utáni helyzetet, hogy a Fidesznek így nem lesz szüksége arra, hogy kiforgassa a választási szabályokat, szavazatokkal tömje tele az urnákat, esetleg megakadályozzon egyes választópolgárokat a szavazásban, „mint Oroszországban”.

Két év alatt kétszer változtattak

A méltányosság elemzőintézet egy korábbi tanulmányában arról is beszámolt, hogy nyugat-európai kormányok adott esetben hogyan alakították át a választási rendszert saját érdekük szerint. Ilyen volt például a 2005-ös olasz választási reform, amelynek során a Berlusconi vezette kormány a vegyes rendszer helyett egy, a győztes szövetségek számára működőképes többséget biztosító, zárt listás, többségi prémiummal ellátott rendszert vezetett be.

Meg lehet még említeni az 1980-as évek Franciaországa választási rendszerének átalakulását is, ahol 1986-ban Mitterand a többségi rendszer helyett listásat vezetett be, amelyet 1988-ban politikai riválisai változtattak meg az eredeti kétfordulós többségi rendszerre, bízván abban, hogy általa számukra kedvezőbb eredmény születik. Korábbról is hozhatók példák, például az 1917-es Hollandiából, ahol azért került sor a választási rendszer arányossá tételére, hogy ezáltal megakadályozhatóvá váljon a Munkapárt hatalomra kerülése.

Mindezek alapján jól látható, hogy egy adott választási rendszer megváltoztatása egyáltalán nem jelenti a demokrácia „halálát” egy adott országban, sőt a szisztémák gyakori változtatása sem egyedülálló jelenség. A közelmúltban például Szlovákiában a régiókat úgy alakították ki, hogy a magyarok egy körzetben se legyenek még relatív többségben. Romániában 2008-ban hoztak létre új választási szisztémát, amelyben még az is előfordult, hogy nem az a jelölt szerzett mandátumot, aki adott esetben megnyerte az egyéni körzetét. Egyik esetben sem volt nemzetközi sajtóvisszhangja a változtatásoknak, szemben a hazai átalakítással.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.