A fővárosnak egyedül nem megy

A főváros vezetése szerint nem reális többletbevételek nélkül megoldani a budapesti közösségi közlekedés finanszírozását.

BL
2012. 02. 02. 20:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes csütörtöki közleményében szükségesnek minősíti, hogy a főváros „minden ésszerű és lehetséges mértékig” részt vállaljon a budapesti tömegközlekedés finanszírozásában, de önmagában nem tudja megoldani a kérdést.

Mint írta, a főváros a 150 milliárdosra apadt működési költségvetéséből nem tudja a hiányzó 73 milliárd forint működési forrást biztosítani a budapesti tömegközlekedésre, és visszafizetni a BKV 58 milliárd forintos lejáró hitelét, „csak ha minden más feladatát megszünteti, a közutak fenntartásától a színházakon, közterület-felügyeleten, parkfenntartáson, köztisztasági feladatokon és gyermekvédelmi intézményeken át a gimnáziumokig, ez pedig lehetetlen”.

Rogán Antal, a főváros gazdasági bizottságának fideszes elnöke előzőleg azt közölte: mostanra világossá vált, hogy külső forrás tömeges bevonása és az adóemelés nem reális megoldás a BKV helyzetére, ehelyett a fővárosnak önmagán és a cégein – többek között a BKK-n – kell spórolnia.

György István válaszában egyetértett párttársának azon szavaival, amelyek szerint a fővárosnak önmagán és cégein kell spórolnia, de jelezte, hogy az erről szóló döntésen már túl is van a Fővárosi Közgyűlés. A főpolgármester-helyettes felidézte a január 25-i határozatot, amely „a realitások határát súroló” 20 milliárd forint takarékoskodásról szólt. A főváros „így tudott 6 plusz 9 milliárd forintot biztosítani a BKV-nak, és ezért kényszerültünk 5 milliárd forintos átfogó takarékossági programot indítani a BKV-nál” – tette hozzá, jelezve, hogy erről a Fidesz–KDNP-frakció minden tagja igennel szavazott.

„Az önkormányzatok nem termelőüzemek, állami és törvényben előírt önkormányzati feladataik ellátásának finanszírozását nem képesek minden határon túl önerőből, illetőleg saját maguk által előteremtett forrásokból megoldani” – közölte György István. Kitért arra is, hogy a budapesti tömegközlekedés „a város gazdaságának vérkeringése”, amely nélkül a város adóbevételei sem realizálhatók, a főváros nem működhet, és Magyarország remélt gazdasági növekedésének célja kerülhet veszélybe.

A főpolgármester-helyettes szerint értelmezhetetlen, hogy bár Rogán Antal a tömegközlekedést nevezi a főváros legfontosabb feladatának, sokallja a BKK-ra fordított forrásokat. Mint írta, az elmúlt 44 év legmélyebb intézményrendszeri átalakítása zajlik az EU irányelvei szerint, és ennek eredményeként a BKK – számos más feladata mellett – a tömegközlekedés szervezését és megrendelői feladatainak ellátását is elvégzi. Mindez azt jelenti, hogy 2012 májusától a megrendelő és szolgáltatói szerepek szétválasztásával a BKV – és más, például magánautóbuszos szolgáltatók – finanszírozása a BKK-n keresztül történik – ismertette György István. Megjegyezte továbbá, hogy a BKK finanszírozásának mérséklése a tömegközlekedés finanszírozásának csökkentését is jelentené.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.