Sokkal többel gazdagodott az új esztendővel Budapest úthálózata, mint néhány kilométernyi kerékpárúttal; a fővárost képviselő Budapesti Közlekedési Központ immár a külvárosi kerületekben is meghonosította azt a közlekedés-fejlesztési szemléletet, miszerint ha bárki az utakhoz nyúl vagy akár csak tervrajzokat készít, számoljon gyalogosok, autósok, kerékpárosok és a buszok együttes közlekedésével. A négy bringaút szimbolikus átadásakor Vitézy Dávid azt kérte a sajtó munkatársaitól, ne kilométerekben számolják a meglévő úthálózat hosszát, mert az elmúlt húsz évben sajnos egy országot szoktattak rá arra, hogy ahová egy sárga vonalat odapingálnak, ott kerékpárút van.
– Nyilván az a cél, hogy minden egyes útkilométeren legyen bicikliút, ahol erre igény van és műszakilag lehetséges – mondta a szakember kedd délután a rákosmentei átadón a Vigyázó Sándor Művelődési Házban. Aztán hogy minden szelet kifújjon a kritikusok vitorlájából, azt is mondta: „Gyakran hallani, hogy a kerületek és a főváros együttműködése milyen. Nyilvánvaló, hogy egyes nagy ügyekben előfordulnak viták, de a XVII. kerület és a BKK együttműködése kifejezetten példás.”
(Képek: maps.google.com)
Vitézy bejelentette, hogy a rákosmentei 7 kilométer bringaút mellett még 3 szakaszt adnak át, egyet a Pesti út más szakaszán, egyet a XXI. kerületi Ady Endre út mentén, összekötve Dél-Pestet Csepellel, egyet pedig Dél-Budán, az egyetemi városrészben, ahol a már meglévő hálózatot kötik össze a Bogdánfy utcai kerékpárúttal. Az útépítés nem ért véget, további három szakaszon folyik még építkezés, úgyhogy tavasszal újra összetrombitálják majd a média munkatársait, illetve a Magyar Kerékpárosklub képviselőit, akik azonnal, még kedd délután használatba vették a Pesti úti sávot. A decemberben befejezett fejlesztés összesen 405 milliós ráfordítást igényelt, ehhez 256 millióval járult hozzá az Európai Unió, és a kiváló minőségű utak mentén számtalan padot, kerékpáros pihenőhelyet, tárolót, de még gyalogosjárdát és közvilágítást is létesítettek, így most már tényleg lehet tél, nyár, nappal vagy éjszaka, bringázni igenis jó és biztonságos lesz a külvárosban is az ígéretek szerint.
„A BKK-nak kiemelt célja, hogy a kerékpáros közlekedés feltételein javítson, de ez a külvárosban más feladatokat szab ki, mint Budapest belső részein. A külvárosi részek fontos főtengelyei mentén kell létrehozni a kerékpározás lehetőségét, a belvárosban viszont az egész szemléletet, a közlekedésszervezést kell megváltoztatni” – folytatta Vitézy Dávid. Utóbbival kapcsolatban hozzátette, hogy Bubinak hívják azt a projektet, melynek keretében a bringás javaslatokkal harmonizált csomagról tárgyal majd Garancsi István kerékpárügyi miniszterelnöki megbízottal. Elöljáróban annyit elmondott, hogy hamarosan felcserélik az Andrássy úti kerékpársávot az autók parkolási helyével.
A tájékoztatón részt vett Rákosmente (XVII. kerület) polgármestere, a fideszes Riz Levente is, aki az elkötelezettség jelének érzi, hogy a projektnyitót ugyanitt tartották tavaly augusztusban. A maga részéről azt ünnepelte az összesen négy – a kerületi kettő – szakasz átadásakor, hogy egybefüggővé vált az eddig csak foltokban létező bringaútcsomag. „Húsz évig nem nagyon épültek itt kerékpárutak, volt pár száz méter a semmiből a semmibe, de most már 11 kilométerünk van összefüggően, markáns eleme a Rákos-patak mentén, közvilágítással, padokkal. Létesült még körülbelül 300 kerékpártámasz és P+R parkolók, valamint a vasútállomások mellett 20-20 biztonságos, fedett tárolóhely. Nagyon köszönjük a civileknek és a kerékpárosklubnak, hogy javaslataikkal segítették ezt a munkát” – foglalta össze örömmel a polgármester.
(Képek: maps.google.com)
A XVII. kerületet érintően még kendőzetlenül beszéltek a buszfolyosó csúszó beruházásáról is, de mint Vitézy Dávid elmondta, nyárra mindenképp befejezik, ha addig szükség is lesz még néhány türelemnapra a lakosság részéről, ugyanis például egy fontos gázvezetéket át kell helyezni az építkezés során. Ha minden jól megy, a Pesti út még idén buszsávot kap.