Szomorkodnak a szocialisták a Malév miatt

Horváth Csaba szerint a Malév bedőlését a BKV és a MÁV csődje követi.

LM
2012. 02. 03. 13:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikus sajtóbeszélgetésen szomorúnak nevezte a Malév bedőlését, és biztosra vette, hogy a légitársaságot a BKV, majd a MÁV követi. Álláspontja szerint a kormány és a főváros „a szakadék láttán nem lassít, hanem száguldásba kezd”.

A fővárosi frakcióvezető szerint a Malév csődje „kellemetlen és tragikus”, de nem annyira, mint a BKV-é, amely helyett nem tudja más ellátni a szolgáltatást. Ha piaci szereplők működtetnék a tömegközlekedési társaságot, akkor ezer forint lenne egy jegy ára – jegyezte meg.

Pofátlanság

Arról is beszámolt: minden „normális” országban az utasok fizetnek a szolgáltatás egy részéért, Budapesten ez csaknem 40 százalékot jelent, a maradék 60-on osztozik a főváros és a kormány. „Noha a kormány a főváros adóbevételeivel garázdálkodik, mintegy 5000 milliárd forint budapesti adóbefizetéssel, ennek csak hatodát-hetedét juttatja vissza” – mondta Horváth Csaba, megjegyezve, hogy a „legnagyobb pofátlanságnak” tartja a felmerült egy forint–egy forint elvet, miszerint a nemzetgazdasági tárca javaslata alapján minden 1 forint kormányzati támogatás mellé 1 forint önkormányzati forrást várnak.

A szocialista frakcióvezető úgy vélekedett: a főváros egymaga napi 16 milliárd forint bevételt állít elő az államnak, és bár elméletben egyetért azzal, hogy a kerületi és agglomerációs önkormányzatok is részt vegyenek a BKV finanszírozásában, nincs realitása, hogy egy csődben lévő Pest megyétől ezt várják.

Horváth Csaba szerint a főváros forrásait irracionális mértékben elvonták, ezért tett korábban javaslatot az MSZP parlamenti frakciója 25 milliárd forintos költségvetési átcsoportosításra is, amelyben egyebek mellett több, feleslegesnek tartott beruházás leállítását és a Terrorelhárítási Központ költségvetésének csökkentését kérték.

Bajnai-kormány

A szocialista politikus ismertette, hogy a Bajnai-kormány alatt féléves munkával alakítottak ki egy reorganizációs programot, amelynek köszönhetően 2009 novemberében és decemberében, valamint 2010-ben a BKV teljes működési veszteségét finanszírozták, és a közlekedési társaság az év végére 1 milliárd forint nyereséget ért el. Mint mondta, a kormány és a főváros közötti szerződést az új városvezetés felrúgta, miközben nem volt helyette jobb javaslata.

Az MSZP-s frakcióvezető vízfejnek nevezte a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) is, amely az ellenzéki párt szerint ebben a formában költséges és felesleges, több milliárd forintot visz el „nem kitapintható feladatokra”. Bihary Gábor fővárosi szocialista képviselő felrótta a társaságnak az „elrontott” járműbeszerzéseket, Horváth Csaba pedig „korrupciós vállalatnak” nevezte, jelezve, hogy miután a 10 éves használt buszokra kiírt pályázatnál ugyanabban az árkategóriában jelentkezett egy új buszokat ígérő pályázó, a BKK mégsem vonta vissza az eredeti kiírást és nem adott választ az érdeklődőnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.