Ma is egy fapadosnál dolgozik a megvádolt magyar pilóta

Tagadta bűnösségét kedden a Dunakeszi Városi Bíróságon az a pilóta, akinek kisrepülőgépe 2009 júliusában a dunakeszi repülőnapon lezuhant, emiatt egy férfi meghalt és egy kisfiú súlyosan megsérült.

NT
2012. 03. 20. 15:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A büntetőper első tárgyalási napján Pintér András vádlott azt mondta: egy hirtelen jött széllökés miatt „esett át”, majd zuhant a földre a Zlin-142-es típusú kisrepülőgépe; a baleset kivédhetetlen volt. A ma is aktív, egy fapados légitársaságnál dolgozó pilótát légi közlekedés halált okozó veszélyeztetésével vádolják.

A vádirat szerint Pintér András 2009. július 18-án a dunakeszi repülőtéren tartott repülőnapon kisgépével egy hármas kötelék tagjaként ballonvadászatot hajtott végre, majd az akció befejeztével az „oszolj” parancsra a tőle elvárható körültekintést elmulasztva, az időjárási körülményeket figyelmen kívül hagyva hirtelen magasságot vesztett, majd lezuhant. A Zlin–142-es a nézőtéren sodródva szárnyával egy 60 éves biztonsági őrt és egy kisfiút elütött.

A férfi életét vesztette, a gyermek súlyosan megsérült, a pilótát könnyebb sérülésekkel vitték kórházba.
A tárgyalás elején a vádlott ügyvédje a vádirat pontatlanságaira, illetve hiányosságaira hivatkozva az eljárás megszüntetését kérte, de – miután az ügyész megtette kiegészítést – az indítványnak a Stáhlné Viszmeg Irén bíró vezette büntetőtanács nem adott helyt.

A vádlott vallomását azzal kezdte, hogy rendkívül sajnálja a történteket, egyúttal részvétét nyilvánította az elhunyt hozzátartozóinak. A baleset napján történtekre áttérve arról beszélt, hogy 33-34 Celsius-fokos melegben, szeles időben tartották a bemutatót, s noha az időjárási előrejelzésből tudták, hogy zivatar is lesz, azt csak délután 5 óra tájban várták, amikorra véget ért volna a repülőnap.

Pintér András elmondta: a ballonvadászat sikeres befejezését, illetve az úgynevezett „rózsamanővert” követően a hármas alakzat jobb szélső gépének pilótájaként „most” jelszóra teljes gázzal jobbra fordult, miközben vetett egy pillantást a többiekre. 130-140 kilométeres sebességgel, egyenesben tartott szárnyakkal haladt a nézőtéren túlra, amikor egy bal forduló közben – egy legalább 40-50 kilométeres széllökés miatt – a kisgép irányíthatatlanná vált, hirtelen a hátára fordult, s zuhanni kezdett. Minden nagyon gyorsan történt, az utolsó percekre nem is emlékszik, mert eszméletét vesztette – tette hozzá.

A pilóta – részben a bíró, illetve az ügyész kérdésére válaszolva – többször is hangsúlyozta, hogy az adott helyzetben az adott géppel mindent megtett, amit lehetett, szakmai hibát nem vétett, nem érzi bűnösnek magát. Egy ekkora erejű hirtelen széllökés szinte kivédhetetlen – fogalmazott.

A harmincas éveiben járó Pintér András részletesen beszélt szakmai múltjáról, egyebek mellett arról, a balesetig 4500 órát töltött a levegőben (ebből 700 órát kisgépen). Elmondta, felépülésétől mostanáig egy fapados légitársaság pilótájaként 2000 órát repült, időközben járatparancsnoknak is kinevezték – ez is szakmai tudását támasztja alá.

A bíró egyik kérdésére adott válaszból kiderült, hogy a vádlott a balesetet megelőzően egy évvel korábban repült utoljára kötelékben, de mint mondta: nem rajta múlott, hogy milyen gyakran jutott hozzá ilyen lehetőséghez a repülőklubban.

Az ügyész és a védő főként a szélerősséggel, a gép sebességével, illetve a széllökés esetleges kivédésével kapcsolatos kérdéseket tett fel a pilótának, majd tanúk meghallgatásával folytatódott a tárgyalás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.