Ezzel az összeomlást kerülik el

Tarlós István főpolgármester szerint Budapest komoly terhet vállal magára a kormánnyal kötendő, a BKV finanszírozására vonatkozó megállapodással.

NT
2012. 04. 25. 16:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főpolgármester szerdai, a Fővárosi Közgyűlés ülése közben tartott sajtótájékoztatóján azt mondta, a kormány vállalásai között két javaslat volt, az egyik a budapesti közműcégeket terhelő speciális adó bevezetésének megvizsgálása, a másik pedig a főváros önálló adókivetési joga. Végül a közműcégek adóját fogadták el, és Tarlós István hangsúlyozta, ha bevezetik, az csak a közműcégeket érinti majd.

Elmondta, nagyon nehéz a helyzet, amit meg kell oldani, a BKV-nak három év múlva vissza kell fizetnie jelenleg fennálló 63 milliárd forint hitelét; a 3-as metróvonal infrastruktúrája elöregedett; a járműállomány tönkrement.

Kérdésre válaszolva Tarlós István kifejtette, a tavaly zárolt 32 milliárd forintos támogatást feloldják, mivel a megkötött megállapodással erre lehetőség nyílik. Jelezte, hogy a kormány több év alatt vonulna csak ki a BKV finanszírozásából. Ezzel egy időben a főváros lépcsőzetesen bevezeti a dugódíjat, hogy forrást vonjon be.

Az ebből származó bevétel azonban egyelőre nem ismert, de az állam ennek függvényében vonul ki a finanszírozásból. Tarlós István azt mondta, 2013. június 30-val be szeretnék vezetni a behajtási díj rendszerét.

A megállapodás egyik pontja szerint a főváros vállalja, hogy olyan üzlet- és tarifapolitikát folytat, amely figyelembe veszi az inflációt és növeli a bevételeket.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója a sajtótájékoztatón ezzel kapcsolatban azt mondta, folytatni szeretnék az ellenőrzések szigorítását, mivel az elmúlt évben emiatt egymilliárd forintos többletbevétele volt a BKV-nak. Hozzátette: nem tudja megígérni, hogy soha többé nem lesz jegyáremelés, mert infláció van.

Tarlós István áttekintette a Fővárosi Vízművek kisebbségi részvénycsomagjának visszavásárlásáról, illetve a 2007-ben kötött szindikátusi és menedzsmentszerződés megszüntetéséről szóló előzetes megállapodás főbb pontjait is, ismertetve, hogy az összesen 15,1 milliárd forintos vételárra a fedezet részben a társaságnál, részben más közszolgáltató cégeknél rendelkezésre áll.

A kormány és a főváros közötti, a BKV finanszírozásáról kötendő megállapodás szövege szerint a kormány egyebek mellett vállalja, hogy továbbra is biztosítja az utazási kedvezmények ellentételezését a mindenkori szabályok szerint, illetve csak az új finanszírozási források megteremtésének ütemében csökkenti, illetve szünteti meg az állami támogatást.

A kabinet vállalta azt is, mindent megtesz annak érdekében, hogy uniós forrásokból fejlessze a BKV az infrastruktúráját, vezessen be elektronikus jegyrendszert, és egyetért azzal, hogy a kerületeknek és az agglomerációnak is részt kell vállalnia a BKV finanszírozásában.

Budapest egyebek mellett azt vállalja, hogy megvizsgálja a külső szolgáltatók bevonásának lehetőségét, illetve a közösségi közlekedés költségnövelő tényezőit, és az inflációt figyelembe vevő, a bevételeket növelő üzlet- és tarifapolitikát alkalmaz. A főváros vállalja továbbá, hogy uniós támogatás esetén áttér az elektronikus jegyrendszerre, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a közlekedés szervezése és ellátása során kiemelt szempont legyen a gazdálkodói hatékonyság növelése, illetve a közösségi közlekedés költségeinek csökkentése.
A kormány és a főváros közötti megállapodás aláírására a közgyűlés a szerdai ülésén hatalmazta fel Tarlós István főpolgármestert. Ez a megállapodás az egyik feltétele annak, hogy megköthető legyen a BKV új, uniós irányelveknek is megfelelő közszolgáltatási szerződése.

A szerződés megkötésének másik feltétele az volt, hogy a főváros megállapodást írjon alá a Budapesti Közlekedési Központtal a feladatellátási szerződést. Ennek alapján tudja a BKK még a héten megkötni az új közszolgáltatási szerződést.

A BKV jelenleg hatályos szerződése április 30-án jár le, az új szerződést a BKK és a BKV nyolc évre írja alá.

Két éven belül még megépíthető a 4-es metró, ezért a főváros új vezetőkkel új alapokra helyezte a beruházást – írta a Magyar Nemzet április 16-án. A városháza ismét az ügyészséghez fordult a Demszky-korszak botrányos szerződései, a több mint százmilliárdos többletkövetelések miatt.

A Heti Válasz április elején arról írt, három bűnesettel vádolja az ügyészség Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettest a BKV-ügyben. A hetilap csütörtöki számában azt írja: „MSZP-pénztárosok és SZDSZ-nagyságok helyett a balhét vállalatvezetők és kisvállalkozók viszik majd el”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.