A bíróság felhívta a Mal Zrt. és a zöldhatóság képviselőit, hogy írásban kölcsönösen nyilatkozzanak egymás beadványaira, és terjesszék elő további bizonyítékaikat.
A céget a másodfokú környezetvédelmi hatóság korábban 135 milliárd forint hulladékgazdálkodási bírság megfizetésére kötelezte. A hulladék maga az ajkai timföldgyárból 2 évvel ezelőtt kiömlő több százezer köbméter vörösiszap volt. A környezetkárosítást az üzem működésével összefüggő katasztrofális esemény idézte elő.
A Mal Zrt. bíróságon támadta meg a hatóság határozatát. A bírói tanács az összeg megfizetését már a perindításkor felfüggesztette. Bánáti János ügyvéd, a cég egyik jogi képviselője a szerdai tárgyalás után elmondta: a bíróság úgy határozott, hogy a peres feleknek további adatokat, érveket kell felvonultatniuk. Az újabb tárgyalás időpontját később tűzik ki.
A közigazgatási perrel párhuzamosan folytatódik a büntetőeljárás a cég egyes vezetői és alkalmazottai ellen. A polgári perekben pedig a vagyonjogi, kártérítési felelősséget tisztázzák. A vörösiszap-katasztrófának 10 halálos áldozata és több mint 100 sérültje volt. Az anyagi kár meghaladta a 20 milliárd forintot.
Így kezdődött
A Mal Zrt. Ajka melletti tározójából 2010. október 4-én kiömlő vörösiszap három települést öntött el: Kolontárt, Devecsert és Somlóvásárhelyet. A katasztrófa következtében tíz ember meghalt – az ügyben indult büntetőper vádirata nyolc ember halálát köti össze közvetlenül a vörösiszap-ömléssel –, több mint kétszázan megsérültek, több száz ház lakhatatlanná vált. A Veszprémi Törvényszéken szeptember 24-én kezdődött a katasztrófa kapcsán többek között közveszélyokozás miatt indított büntetőper a timföldgyár vezetői, alkalmazottai ellen.
A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi) lezárta az alumíniumipari társaságokat érintő vizsgálatát, a több mint egy éven át tartó ellenőrzés során egymilliárd forintos állami követelést állapítottak meg a Magyar Alumíniumtermelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt.-vel szemben – közölte a hivatal.
A MÁV Zrt. is pereli a Malt: 2011 tavaszán azért fordult a bírósághoz, mert az ajkai timföldgyár vörösiszap-tározójának gátszakadása miatt súlyosan megrongálódott a vasúti pálya, egy hónapig szünetelt a vonatközlekedés, és a helyreállítás jelentős kiadásokat jelentett. A vasúttársaság ezért 282 millió forint kártérítést kér a Maltól.
Összesen 38 milliárd forintot tett ki a vörösiszap-katasztrófát követő helyreállítás, újjáépítés és a környezeti károk elhárításának az állam által kifizetett költsége.