Hoffmann: Ezek ismeretében könnyebben elkerülhető lett volna a válság

Hoffmann Rózsa államtitkár szerint az általános és középiskolás diákokat meg kellene tanítani a pénzügyi ismeretek gyakorlati alkalmazására is.

NT
2012. 10. 16. 14:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oktatási államtitkár közölte, Európa szinte valamennyi oktatási minisztere egyetért abban, hogy a 2008-ban kezdődött válságot el lehetett volna kerülni, vagy legalábbis hatásaiban csökkenteni, ha a lakosság sokkal tudatosabban és nagyobb szakértelemmel dönt a pénzügyeiben.

A NAT szavatolja, hogy „ellenőrzött módon” bekerüljenek a tananyagba

Hoffmann Rózsa szerint ezért is volt megkerülhetetlen, hogy gondoskodjanak a pénzügyi és gazdasági ismeretek oktatásáról az intézményes nevelés keretén belül. Elmondta, az idén áprilisban elfogadott nemzeti alaptanterv (NAT) és az erre felépülő kerettantervek több módon és helyen gondoskodnak arról, hogy a pénzügyi, gazdasági ismeretek „ellenőrzött módon” bekerüljenek a tananyagba. Az új rendszerben, 2013 szeptemberétől, a NAT életbelépésétől több óra tananyagába beépülnek ezek az ismeretek, továbbá önálló tantárgyként is oktathatják ezeket az iskolák – tette hozzá.

Képeznék a felnőtt lakosságot is

Ezzel összefüggésben arra hívta fel a figyelmet: nagy szükség lenne arra, hogy gyakorlati tapasztalatokat is szerezhessenek a diákok egyrészt az iskolák által szervezett módon, másrészt akár a civil szféra bevonásával, például úgy, hogy a diákokkal olyan helyekre látogassanak, ahol megismerkedhetnek a pénzvilág működésével. Az államtitkár kitért arra is, hogy fontosnak tartja a felnőtt lakosság állandó képzését is, de nem az iskolarendszeren belül.

A tanárnak is birtokolnia kell az ismereteket

Szükségesnek mondta továbbá a tanárképzést, illetve -továbbképzést, hiszen – mint fogalmazott – a mai tanárnemzedék pénzügyi ismeretei „meglehetősen alacsony fokúak”. Ha a tanár nincs tudatában, birtokában a szükséges pénzügyi ismereteknek, nem tud segíteni a hozzá forduló diákoknak – fűzte hozzá.

Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke a sajtótájékoztatón azt hangoztatta: a válság Magyarországon egyértelművé tette, hogy szélesebb pénzügyi ismeretekre, jártasságra, készségekre és gondolkodásmód-váltásra van szükség. Arról beszélt, mindenkinek meg kell tanulnia bánni a pénzzel, ennek a megtanításához pedig hozzá kell járulnia az összes, pénzzel foglalkozó szakembernek.

Domokos: Nemcsak magán-, hanem közügy

Közölte, örömmel olvasta a NAT-ban, hogy a pénzügyi ismeretek szélesebb keretet és teret kapnak az általános és középiskolákban. Domokos László a pénzügyi ismeretek elterjesztését hosszabb távú befektetésnek mondta, és arra hívta fel a figyelmet, hogy ez nemcsak magán-, hanem közügy.

Hoffmann Rózsa és Domokos László sajtótájékoztatóján kutatók ismertették a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara és az Econventio Kerekasztal közhasznú egyesület kutatócsoportjának 2012 tavaszi felmérésének eredményét. Ebből egyebek mellett az derült ki, hogy a középiskolások átlagteljesítménye 45 százalékos, „ami nem nevezhető jónak”. A diákok jelentős része nem tanult pénzügyi ismereteket, akik pedig tanultak, azoknak egy része nem tudja a tárgyi tudást „a hétköznapi élet problémáiban megfelelően kiaknázni”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.