A gyerekek semmit sem fognak érezni az iskolák átadás-átvételéből

Hoffmann Rózsa expozéjában rámutatott: az átszervezés a tanévet nem érinti, osztályokat, csoportokat nem lehet átszervezni.

TK
2012. 11. 07. 9:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oktatási államtitkár expozéjában rámutatott: az átszervezés a tanévet nem érinti, iskolai, kollégiumi osztályokat, óvodai csoportokat nem lehet átszervezni, feladatellátási hely nem szüntethető meg. Az átalakításból a gyerekek, a szülők, a pedagógusok semmit nem fognak érezni, az iskolák szakmai önállóságába senki nem fog beleszólni – közölte Hoffmann Rózsa.

A javaslat az iskolák tulajdonviszonyait nem érinti

Hozzátette: nem államosításról van szó, a javaslat a tulajdonviszonyokat nem érinti, arról rendelkezik, hogy az érintett ingóságok és ingatlanok használatba vételre vagy vagyonkezelésre átkerülnek az államhoz, illetve a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz. Ez egy leltár alapján történik majd, amit április 30-ig kell a tankerületi központoknak és az önkormányzatoknak elkészíteniük. Addigra ez elvégezhető – közölte.

Kitért arra, hogy köznevelési törvény és a nyáron elfogadott módosítás a fenntartást egyértelműen a szakmai munka felügyelete, a pedagógusbérek, a létszám megállapítása, a szakos ellátottság, az igazgatók kiválasztása, kinevezése vonatkozásában rögzíti. A működtetés pedig arról szól, hogy az egyes intézmények a szabályoknak megfelelően azonos színvonalon működjenek. Ehhez az önkormányzatok szerepvállalása elengedhetetlen – fűzte hozzá Hoffmann Rózsa, aki jogosultságaik között említette még az intézményvezetők kiválasztásának véleményezését.

Az oktatási államtitkár kiemelte: kulcsszavak a felelősség, a garancia, a biztonság és az egységes mérce. Mint mondta, régóta és sokan várták a jogszabály megalkotását, de szerinte még időben vannak. Kitért arra is, hogy a jövőben nem fordulhat elő olyan, mint az elmúlt években többször, hogy önkormányzatok által, mindenféle kontroll nélkül átadott iskolák csődbe jutottak, és pedagógusok nem kapták meg a bérüket.

A rendszer majdnem működésképtelen

Hoffmann Rózsa felidézve, hogy a most funkcionáló oktatási rendszer a kilencvenes évek elején alakult ki, azt mondta: mára azt látszik, az állam kevés felelősséget és garanciát vállal, és a rendszer majdnem működésképtelen.

Az önkormányzatok túlértékelve saját szerepüket szinte napi rendszerességgel beavatkoztak az iskolák szakmai munkájába, nem volt egységes mérce, alacsony színvonalú a gyerekek tudása, óriásivá nőttek a különbségek az iskolák és a gyerekek teljesítménye között, megengedhetetlen módon szétszakadóban van az oktatási rendszer, szabályozatlan a pedagógiai szakszolgálatok szerepe – sorolta a szerinte fennálló problémákat, kitérve arra is, hogy a fejkvótaalapú finanszírozás pazarló és ugyanakkor forráshiányhoz vezetett.

Az oktatási államtitkár azt mondta: minden jobbító szándékú módosító indítványt beépítenek a javaslatba, ám minden részletkérdés szabályozására nem hiszi, hogy lehetőség van, „és talán nem is szükséges”.

Az mno.hu korábban megírta, hogy az oktatási államtitkár nem tapasztalt sztrájkhangulatot az iskolákban, azonban riadalmat igen a pedagógus-szakszervezetek „hamis állításai” miatt.

Még nincs döntés a jövő évi felsőoktatási keretszámokról, azok néhány héten belül kerülhetnek a kormány elé – mondta Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár kedden.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet igazgatója szerint a szakmai kritikákat figyelembe véve módosulhat a kerettanterv. Kaposi József a Hír TV Kontraszt című műsorában hangsúlyozta, hogy az állam a Nemzeti Alaptantervvel közszolgálati garanciát vállalt arra, hogy a tartalmakat mindenkinek eljuttatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.