Németh Zsolt felidézte: a zsidó származású lengyel pedagógus annak ellenére, hogy menthette volna az életét, 64 évesen – 1942-ben – inkább a halált választotta, minthogy magára hagyja az általa létrehozott és a gettóban is vezetett árvaházból a gázkamrákba hurcolt gyermekeket. Hozzátette: eredeti nevén Henryk Goldszmit, a zsidó polgári családból származó modern tudós, felvilágosult pedagógus a második világháború elején függetlenségétől megfosztott Lengyelországban az utolsó pillanatig védelmezte a száz évvel ezelőtt, 1912-ben létrehozott árvaházát, egy „kis mennyországot a pokol közepén”.
A legfontosabb küldetés az élet védelme
Auschwitz és Treblinka után mást jelent ebben a régióban a nemzeti felelősség. „Azért van hazánk, azért van felelősségünk, hogy a ránk bízottakat megvédelmezzük” – jelentette ki a magyar külügyi államtitkár. A szuverenitás nem öncél. Az önrendelkezést azért kell megóvni, hogy az állam beteljesíthesse egyik legfontosabb küldetését, az élet védelmét. Korczaknak az a sors jutott, hogy betöltse ezt a funkciót akkor, amikor hazáját megszállták – mondta Németh Zsolt, aki beszédében utalt Kertész Imre Nobel-díjas magyar író holokausztról szóló Sorstalanság című regényére is.
Korczak életműve ma is aktuális
Roman Kowalski, Lengyelország budapesti nagykövete arra emlékeztetett, hogy Korczak pedagógiai munkássága az ENSZ 1989-es gyermekjogi egyezményére is nagy hatással volt. Ilan Mor, Izrael budapesti nagykövete – aki, mint mondta, maga is félig lengyel származású – üdvözölte a kezdeményezést és hangsúlyozta: Korczak életműve aktuális, hiszen a gyerekek ellen ma is követnek el súlyos bűnöket.
Feldmájer Péter, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének elnöke szerint Korczak a gyűlölet áldozatává vált, akinek élete mégis azt példázza, hogy válhat valaki zsidó emberként a társadalom részévé, olyan hazafivá, aki áttöri a hazáját és egész Európát is kettéválasztó falakat.
A gyermekektől tanulhatunk
Marek Michalek lengyel gyerekjogi ombudsman felszólalásában kiemelte: Korczak arra tanít, hogy a gyermek nem alacsonyabb rendű állampolgár, a gyermektől tanulhatunk és a gyermekekkel beszélgetni kell, nem kioktatni őket. Korczak nem csak a saját korát előzte meg, az utókornak is van mit tanulnia tőle – jegyezte meg a lengyel jogvédő.