Csak egy generátor tartja életben a Liszt Ferenc repülőteret?

A Liszt Ferenc repülőtér dolgozóinak köszönhető, hogy működik a légikikötő – egy teherautóra szerelt generátor biztosítja az áramot a „birodalmi lépegetőnek”.

NT
2012. 12. 11. 16:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A távirati iroda kedden az Iho.hu-ra hivatkozva azt írta, hogy egy teherautóra rögzített generátor biztosítja az áramot a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér irányítótornyában. A közlekedési hírportál Teherautóról hajtják a repülőket című cikke szerint a repülőtér pénteki leállása és szombat reggeli újraindulása „a ferihegyi légikikötő elkötelezett és kreatív dolgozóinak köszönhető, akik kitalálták, hogy egy teherautóra rögzített generátorral újra világosság lehet a birodalmi lépegetőnek is becézett ferihegyi toronyban. A repülőtéri polgári védelmi szolgálatnak ugyanis van egy mobil áramfejlesztője, ami most rendkívül jó szolgálatot tesz a légikikötőnek.”

Azt követően, hogy a portál cikke alapján az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság az üggyel kapcsolatban nem kívánt felvilágosítást adni az MTI-nek az mno.hu megkereste a a Budapest Airportot, igaz-e, hogy a nemzetközi repülőtér biztonságát kizárólag egy, a dolgozók által „összerakott” szerkezet szavatolja.

Kurucz Lászlótól, a Budapest Airport Zrt.kommunikációs munkatársától azt a választ kaptuk, hogy Iho.hu-n megjelent cikk pontatlanságokat tartalmaz, „minden intézkedés a Légügyi Hivatal jóváhagyásával és a repülésbiztonság maximális garantálásával történt és történik”. Az tehát nem derült ki, hogy az említett generátor létezik-e, és milyen teljesítményre képes, de az már biztos, hogy nem egy házilag összerakott, kreatív szerkezet biztosítja a légiközlekedést hazánk fölött.

Ismert, a repteret pénteken azért zárták le, mert a repülőtéri irányítótoronyban eltörött egy hővezeték. A műszaki hiba miatt megsérült az irányítótorony elektromos rendszere. A reptér bezárásakor 103 induló és 84 érkező járatot töröltek. A leállás mintegy 7500 utast érintett pénteken, szombaton pedig 2600 utast. A repülőtér szombat reggel hét órakor nyílt meg újra.

Nem szabad, hogy előforduljon ilyen hiba

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) felháborítónak tartja, hogy eddig nem ismerte el kártérítési felelősségét a Budapest Airport a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér pénteki bezárása miatt. Közleményükben úgy fogalmaznak: „csak a szerencsének köszönhető, hogy emberéletben nem esett kár”.

Álláspontjuk szerint nem szabad, hogy előforduljon olyan hiba, mint ami miatt a repülőteret be kellett zárni, ezért a repteret üzemeltető Budapest Airport kártérítési felelősséggel tartozik a több ezer érintett utasnak. A FEOSZ szerint ugyanis az üzemeltetőnek biztosítania kellett volna a rendszer folyamatos működtetését.

A szövetség hangsúlyozza, hogy felelős döntésnek tartja a repülőtér lezárását az utasok biztonsága érdekében, „azonban ehhez hozzátartozik az is, hogy a Budapest Airport vállalja szerződésen kívüli károkozásért az utasokkal szembeni felelősséget”.

Vis maior vagy nem vis maior?

A közlemény szerint a bezáráshoz vezető műszaki hiba nem minősül vis maiornak: a szövetség álláspontja, hogy a hővezeték megóvása egyértelműen a reptéri üzemeltetés körén belül eső, ahhoz hozzátartozó alapfeladat és kötelezettség. A szövetség ezért felszólítja a Budapest Airportot, hogy a fentiek szerint vállalja és ismerje el felelősségét, és erről megfelelően tájékoztassa az utasokat. Ennek elmaradása esetén a FEOSZ megteszi a további jogi lépéseket.

Ugyanakkor Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke pénteken azt mondta, hogy a repülőtér műszaki okok miatti bezárása vis maiornak számít, és az uniós szabályok erre vonatkozó előírását kell alapul venni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.