Az este 18 órai állapot szerint az érkező repülőgépek között több is a menetrend szerinti időpontnál hamarabb érkezett, illetve érkezik várhatóan Budapestre, az induló járatok között pedig a 15-30 perces késések a leggyakoribbak.
Szombat délután az érkező és az induló járatok többsége is legfeljebb félórás késéssel közlekedett a Budapest Airport járatinformációi szerint. Délután 15 órakor 5 érkező és 4 induló járat esetében lehetett fél óránál hosszabb késésre számítani.
A kitűzött határidőnél három órával korábban, szombat reggel hét órakor nyílt meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. Hardy Mihály reggel arról tájékoztatott, délutánra, kora estére állhat helyre a menetrend szerinti forgalom. A nyitás után délelőtt hosszú sorok és információs káosz fogadták az utazni készülőket.
Nem szabad, hogy előforduljon ilyen hiba
Felháborítónak tartja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ), hogy eddig nem ismerte el kártérítési felelősségét a Budapest Airport a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér pénteki bezárása miatt. Közleményükben úgy fogalmaznak: „csak a szerencsének köszönhető, hogy emberéletben nem esett kár”. Álláspontjuk szerint nem szabad, hogy előforduljon olyan hiba, mint ami miatt a repülőteret be kellett zárni, ezért a repteret üzemeltető Budapest Airport kártérítési felelősséggel tartozik a több ezer érintett utasnak. A FEOSZ szerint ugyanis az üzemeltetőnek biztosítania kellett volna a rendszer folyamatos működtetését.
A szövetség hangsúlyozza, hogy felelős döntésnek tartja a repülőtér lezárását az utasok biztonsága érdekében, „azonban ehhez hozzátartozik az is, hogy a Budapest Airport vállalja szerződésen kívüli károkozásért az utasokkal szembeni felelősséget”.
Vis maior vagy nem vis maior?
A közlemény szerint a bezáráshoz vezető műszaki hiba nem minősül vis maiornak: a szövetség álláspontja, hogy a hővezeték megóvása egyértelműen a reptéri üzemeltetés körén belül eső, ahhoz hozzátartozó alapfeladat és kötelezettség. A szövetség ezért felszólítja a Budapest Airportot, hogy a fentiek szerint vállalja és ismerje el felelősségét, és erről megfelelően tájékoztassa az utasokat. Ennek elmaradása esetén a FEOSZ megteszi a további jogi lépéseket.
Ugyanakkor Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke pénteken azt mondta, hogy a repülőtér műszaki okok miatti bezárása vis maiornak számít, és az uniós szabályok erre vonatkozó előírását kell alapul venni.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret műszaki hiba miatt pénteken dél előtt nem sokkal zárták le, ami aznap összesen 103 induló és 84 érkező járatot érintett.