Soha nem volt még ilyen közel a tanári életpályamodell

Soha nem álltunk még ilyen közel a pedagógus-életpályamodell bevezetéséhez – mondta Balog Zoltán a pedagógusnap alkalmából.

MD
2013. 05. 30. 13:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miniszter célnak nevezte, hogy növekedjen a presztízse annak a hivatásnak, amely a jövő nemzedékeivel foglalkozik, illetve kiszámítható életpályája legyen mindenkinek, aki az állam szolgálatában áll, így az óvodapedagógusoknak, az általános és középiskolai tanároknak, az egyetemi tanároknak és a közigazgatásban dolgozóknak is. Hangsúlyozta: ezt az életpályát a biztonságnak, az igazságosságnak és a méltányosságnak kell jellemeznie.

Szólt arról, hogy a nagy ellátórendszerek átalakítása számos érdeksérelemmel jár, de a lényeg az, hogy minél több diák tudjon nagyobb eséllyel elindulni az életben, kevesebb legyen az iskolaelhagyó tanuló és a diplomás munkanélküli, valamint többen legyenek, akik visszatérnek az országba, mert tudják, hogy „itt van rájuk szükség”.

A tárcavezető rámutatott, a kafetéria rendszere jelenleg igazságtalan, ebben teljes mértékben egyetért a szakszervezetekkel, ugyanis eddig nem minden településen adták ezt a juttatást. Hozzátette: az igazságtalanság kiigazítását szeptembertől tudják elkezdeni, ma pedig azt teszik, hogy ami eddig járt a pedagógusoknak, azt odaadják még ebben a tanévben. A miniszter reményét fejezte ki, hogy a jövőben igazságosabb elosztást tudnak megvalósítani ezen a téren.

Beszédében Balog felidézte a pedagógusnap alkalmából átadott egyik díj névadójának, Eötvös Józsefnek, a Batthyány-kormány és a kiegyezés utáni időszak első vallás- és közoktatásügyi miniszterének a tevékenységét, amikor egységben kezelték a köznevelést és a felsőoktatást. A jogász, író, az MTA és a Kisfaludy Társaság elnöke államférfiként „világokat kötött össze”, tanítóképzők felállításáról döntött, a tanárok fizetését pedig megemelte – mondta az Emmi vezetője.

Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár kiemelte, hogy pedagógusnap alkalmából „olyan embereket ünneplünk, akik a teremtett világ legtökéletesebb alkotásaival, a gyerekekkel foglalkoznak”. Kiemelte, a pedagógus nem tévedhet, mert abba belehalhatnak a gyerekek erkölcsi vagy lelki értelemben.

Klinghammer István felsőoktatásért felelős államtitkár rámutatott: az elismerésekkel köszönetüket fejezik ki a pedagógusok munkájáért. Felidézte Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas kutató szavait, miszerint az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, felébredjen tudásvágya, valamint megízlelje az alkotás izgalmát.

Balog Zoltán kiemelkedő oktató-nevelői munkáért Eötvös József-díjat nyolc pedagógusnak, kiemelkedő oktatási, kutatási és nevelői munkájáért Szent-Györgyi Albert-díjat tíz pedagógusnak adományozott. A miniszter kiemelkedő hatású oktató-nevelő-gyógypedagógiai munkájáért, valamint a pedagógiai gyakorlatot segítő kiemelkedő tudományos tevékenysége elismeréseként Apáczai Csere János-díjat adományozott 37 pedagógusnak. A tárcavezető a gyermekek harmonikus személyiségformálása terén végzett kiemelkedő oktató-nevelő-gyógypedagógiai munkája elismeréseként Németh László-díjat adományozott 50 kitüntetettnek, Brunszvik Teréz-díjat pedig 23 óvódapedagógusnak ítélt oda.

A kitüntetéseket Balog Zoltán, Hoffmann Rózsa és Klinghammer István nyújtotta át az ünnepségen.

Az eseményen megjelent mások mellett Budai Gyula, a Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára, Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár és Marekné Pintér Aranka, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.