„Az elmúlt három évben nemcsak mennyiségét tekintve fogadtunk el rengeteg jogszabályt (...), hanem minőségében is”, hiszen az Országgyűlés újraalkotta az alaptörvényt, az összes sarkalatos jogszabályt és a legjelentősebb szakpolitikai törvényeket – mondta Navracsics Tibor, hangsúlyozva, hogy ezek azonban nem jelentenek semmilyen veszélyt a demokráciára, ezért egy idő után a külföldi aggodalmak is lehiggadnak majd.
Az Alkotmánybíróságot (Ab) érintő velencei bizottsági kritikáról a kormányfő helyettese azt mondta, ha a bizottságban helyet foglaló alkotmányjogászok amellett érvelnek, hogy az Ab-nál nincs fontosabb testület, az felveti „a szakmai sovinizmus vádját”. „A Velencei Bizottságnak – úgy tűnik – pontosan az a problémája, hogy egy rendkívül sokszínű intézményrendszerrel rendelkező Európában egy pontosan meg nem határozott alapról valamilyen uniformitást kíván bevezetni. Abszolút értékeket és abszolút követelményeket fogalmaz meg, amelyek egyáltalán nem biztos, hogy megállják a helyüket” – fejtette ki véleményét. Hozzátette, míg a Velencei Bizottság – az Európa Tanács alkotmányjogi szakértői testülete – azt mondja, Magyarország súlyosan csorbította az Ab hatáskörét, addig maga az Ab jelentette ki, hogy a mostani hatásköri rendszerben a testület jól tud működni.
Június 25-én az Európa Tanács (ET) úgy döntött: nem indít hivatalos megfigyelési (monitoring-) eljárást hazánk ellen. Helyette szoros figyelemmel kísérik a magyarországi jogalkotást és – időhatár nélkül – kilátásba helyezik a Magyarországnak tett javaslatok megvalósulásának áttekintését.
Július 2-án azonban vitanapot tartanak az Európai Parlament igazságügyi kérdésekkel foglalkozó szakbizottsága (LIBE) által már elfogadott, hazánkat elítélő Tavares-jelentésről az Európai Parlamentben, melyen Orbán Viktor miniszterelnök is részt vesz.
Június 12-én döntött a kormány arról, hogy az Európai Bizottság jelzései alapján javaslatot tesz az alkotmány módosítására, amelynek nyomán kikerülhet az alaptörvényből a bírósági döntések miatti adókivetésnek, valamint a bíróságok közötti ügyáthelyezésnek a lehetősége, emellett a bírói kezdeményezésre történő soron kívüli alkotmánybírósági törvény-felülvizsgálat határideje harmincról kilencven napra változhat.