Minden közhiedelem ellenére az 1990-es évek eleje óta nem újították fel a világ egyik legtöbb utasát szállító villamos, a 4-es és a 6-os vonalak pályáját – szögezte le a Magyar Nemzet kérdésére Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója. Tudja, hogy a közlekedés a Nagykörúton – különösen a kismamák, az idősek és a mozgásukban korlátozottak számára – a napokban nehézzé vált. Nem elég, hogy augusztus 20-ig több felbontott szakaszon, valamint éjszaka zsúfolt pótlóbuszok közlekednek. Ahol jár a villamos – az évek óta megszokott alacsony padlós és légkondicionált Combinók helyett –, gyakran a régi Ganz csuklós szerelvények jönnek.
– Ennek az ütemezett felújítás az oka, ugyanis jelenleg a Bérkocsis utca és az Oktogon között zajlanak a munkálatok, július végétől pedig több héten át a Corvin negyed és a dél-budai végállomások közötti szakaszon dolgoznak a vágányokon. A kocsiszínektől így gyakorlatilag elvágják a Combinókat, ezért kell ismét régi járműveket is használni. A Nagykörúton mindkét irányban a pótlóbuszoknak buszsávot jelöltek ki – emelte ki a vezérigazgató. A BKK és a BKV közleményben, utastájékoztatókban, táblákon is valamennyi közlekedő megértését és türelmét kérte.
A hivatalos adatok szerint utoljára az 1990-es években, az akkori közműfelújításhoz kapcsolódva újították fel a 4-es és a 6-os vonalát, amelyen 2006 óta közlekednek a Combinók. Az akkori botrányos beüzemelés, az eredetileg légkondicionálóval kínált, majd anélkül megrendelt járművek utólagos felszerelésének, a szerelvények naponkénti leállásának története jól ismert. Az azonban kevésbé, hogy a sínekhez, a pályákhoz hozzá sem nyúltak, a Demszky-korszakban kizárólag a villamoshoz igazítandó megállókkal és a felsővezeték-hálózat átalakításával voltak elfoglalva. A nagy igénybevétel miatt elhasználódott vágányokat elsőként 2012-ben egy rövid szakaszon, a Rákóczi tér és a Corvin negyed között újították fel.
Szabó Zsolt
Részletek a Magyar Nemzet szombati számában.