Már az intézményről szóló első törvény formálódása idején, húsz éve is úgy gondolta, ez testhezálló feladat lenne, mert magas szintű jogászi szaktudásra van szükség, de ezt a munkát nem lehet világtól elzárt szobatudósként végezni – mondta Székely László. Csakis az lehet jó ombudsman, aki szolidáris az elesettekkel, a kiszolgáltatottakkal, érzékeny a nyomor és a szegénység problémáira – tette hozzá.
Az új biztos kiemelte: elődjétől, Szabó Mátétól egy jól bejáratott, magas szakmai színvonalon működő hivatalt vesz át, ahol a hangsúly a folytonosságon lesz. Ennek az intézmények annyira jó a bizalmi indexe, hogy azon csak rontani lehet, semmi szükség elhamarkodott változtatásokra – jegyezte meg. Ugyanakkor hozzátette, hogy bizonyos hangsúlyáthelyezésekre szükség lehet, elsősorban az alkotmánybírósági indítványok és a nyilvánosság kezelése terén, továbbá változást hozhat az is, hogy rövidesen bővülnek az ombudsmani hivatal feladatai.
Székely László javítani szeretné az alkotmánybírósági indítványok „találati pontosságát”, azaz jogászként olyan ügyeket akar az Alkotmánybíróság (Ab) elé vinni, amelyek ott valóban sikerrel képviselhetők. Ez a törekvés összekapcsolódhat azzal, hogy a hivatal az eddiginél szorosabban koncentrál az alapjogi visszásságokra, és igyekszik kivonni magát az átpolitizálódott közéleti vitákból.
A szakember szerint az ombudsmani hivatalra az utóbbi másfél évben megváltozott közjogi szabályozás miatt nagy nyomás nehezedett, mivel a társadalom több szereplője számára jelentősen szűkült az Ab-hez fordulás lehetősége. Ráadásul az ellenzék is képtelen arra, hogy az Ab-hez forduljon, mert hiányzik hozzá a parlamenti képviselők negyedének támogatása. Ez a helyzet azonban a jövő évi választások nyomán változhat, és akkor már a pártpolitikai vitákban fontossá váló alapjogi kérdéseket a különböző politikai oldalak maguk vihetik Ab elé – tette hozzá.
Szabó Máté a megválasztása, 2007 utáni első években alig néhányszor fordult az Ab-hez, míg az utóbbi két-három évben több tucatszor – fűzte hozzá az új biztos, akinek elvileg lenne lehetősége alkotmánybírósági indítvány visszavonására, ám ilyet nem tervez. Megjegyezte: a hivatal munkájának alig öt százalékát teszik ki az alkotmánybírósági indítványok, mégis szinte erről esik a legtöbb szó.