Az iskolák állami átvétele és a pedagógus-előmeneteli rendszer bevezetése kapcsán az elmúlt időszakban számtalanszor hangot adtak a tanári érdekképviseletek annak az aggályuknak, hogy tömeges elbocsátást hozhat az új rendszer. Ehhez képest a Klebelsberg-központ jelenleg állásokat hirdet, több területen ugyanis pedagógushiány van. Mely szakokon van szükség a legtöbb új kollégára?
– Elsősorban a szakszolgálatok átalakításában hirdetünk állást, az új munkaszervezés miatt ugyanis a korábbinál több gyógypedagógusra és logopédusra van szükség. A szakszolgálatok esetében eddig jellemző volt, hogy a pedagógusok egyszerre több munkahelyen is feladatokat láttak el, ez most megszűnt, a gyógypedagógusoknak pedig még csökkent is a heti kötelező óraszámuk, 22-ről 20-ra. Mindemellett hiány jelentkezett a természettudományos szakokon, a zeneművészeti képzés, továbbá a szakképzés területén is, így hirdetünk matematika-, fizika-, kémiatanári, valamint szolfézs-, zongora- és hegedűtanári állásokat is.
– Nagyságrendileg hány pedagógusra van szükség?
– Ezres nagyságrend.
– Milyen hatással volt a pedagógusállományra az új nyugdíjazási szabály? Gondot okoz, hogy a fizetésük helyett sokan a nyugdíjukat választották?
– A Klik alkalmazásában álló nyugdíjas korú kollégák közül 2751-en választották a nyugdíjat a továbbfoglalkoztatás helyett. Viszont a nyugdíj mellett is többen vállalkoztak további feladatellátásra, tudjuk őket alkalmazni heti 10 óra időtartamban, ahol ezt másképp nem lehet megoldani.
– Mi a helyzet az igazgatói pályázatokkal? Sok iskolában úgy kezdődött meg a tanév, hogy nem volt kinevezve vezető.
– Ez nem jelenti azt, hogy ezekben az iskolákban nem volt vezető. A szervezeti és működési szabályzat ugyanis minden intézményben rendelkezik arról, hogy ilyen helyzetben ki látja el az igazgatói feladatokat. Ahol a vezetői pályázat eredménytelen volt, vagy nem jelentkezett rá senki, ott automatikusan a helyettesítési rend lépett életbe. Megbízatásuk a következő pályázat lezárultáig szól, de legfeljebb egy évig. Tehát minden iskolának van felelős vezetője.
– Hány ilyen iskola van?
– Összesen 193 állami fenntartású intézményben van megbízott igazgató. A pályázatok egy részét már kiírták, ezek átfutási ideje általában másfél-két hónap, de hogy ne zavarjuk meg a tanév menetét, többnyire félévre, illetve a tanév végére időzítettük az újabb pályáztatást. A 2014–2015-ös tanév tehát már az új igazgatók vezetésével kezdődhet.
– A pedagógus-előmeneteli rendszer bevezetésével módosult a pedagógusok munkaideje. Készül statisztikai kimutatás arról, hogy hogyan változtak az óraterhek, többet kell-e dolgozniuk a tanítóknak, tanároknak, mint korábban?
– A pedagógusoknak egyetlen olyan feladtuk sincs, ami a korábbiakban ne tartozott volna szorosan a munkakörükhöz, az új munkaszervezés, a változás lényege, hogy ezeket a kötelezettségeket nevesíti. Sajtóhírek szóltak arról, hogy a bérek és a munkaidő változásáról a szakszervezetek is készítenek felmérést, bár annak hitelessége az internetes kitöltés módja miatt erősen megkérdőjelezhető. A Klik éppen ezért a valós adatok összegyűjtésével kíván a kérdésre választ adni. Várhatóan a héten már meg is lesznek az eredmények.
– A múlt héten elvileg dönteni kellett arról, hogy hány tanár kaphat kompenzációt azok közül, akiknek a béremelés ellenére csökkent a keresetük. Megvannak az eredmények?
– Az állami alkalmazottak egy százalékát, 1088 személyt érint a kompenzáció. Jellemzően vezető beosztású kollégákról van szó, 664-en iskolaigazgatók.
– Átlagosan mennyi a bérkompenzáció összege?
– A bérkiegészítés legfeljebb havi százezer forintig terjedő összeg lehet. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindenki egységesen százezer forintot kap, az összegek különbözőek. A kiegészítés mértéke jellemzően annyi, hogy az illető ne kerüljön kedvezőtlenebb helyzetbe, mint korábban.
– Hányan vannak, akiknek a kompenzáció ellenére fizetéscsökkenéssel kell szembesülniük?
– A 130 ezres dolgozói állománynak csak egy nagyon kis hányada, három személy lesz, akinek a költségvetés által biztosított jövedelme nem fogja elérni a 2013. szeptember 1. előtti szintet.
(Csókás Adrienn)
Az interjút teljes terjedelmében a Magyar Nemzet hétfői számában olvashatja.