Bizonytalanság és ötletelés

Bár csak egy nap telt el a reklámadó benyújtása óta, de újabb ötletekről számolt be L. Simon László. A szakma tiltakozik.

MNO
2014. 06. 03. 8:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen nagy a bizonytalanság a tervezett reklámadó körül, aminek az egyik legnyilvánvalóbb jele, hogy L. Simon László a Kossuth Rádió kedd reggeli adásában újabb ötleteket dobott be. Meglehetősen fércmunkának hat a törvénytervezet, mivel azt sem lehet tudni pontosan mekkora lesz a legfelsőbb adósáv mértéke, valamint, hogy kikre terjedne ki a fizetés hatálya, miközben egy ehhez hasonló tervezetet már egy éve is benyújtottak. Érthetetlen, hogy ennyi idő alatt nem sikerült pontosan tisztázni a legfőbb részleteket.

L. Simon a 180 perc című műsorban úgy vélte, hétfőn joggal vetették fel elemzők, hogy a beterjesztett javaslat alapján nehezen tudják bevonni az adózói körbe a közösségi szolgáltatókat, amelyek már a reklámbevételek nagyon nagy részét elviszik. Példaként említette, hogy a politikusok is rendszeresen hirdetnek a Facebookon, célzott hirdetések jelennek meg a Youtube-on, s látják, hogy „a Google-t milyen módon használják pénzért konkrét információk eljuttatására”. Jelentős reklámbevételhez jutnak ezek a cégek, amely után sem áfa, sem társasági nyereségadó nem gazdagítja a magyar államkasszát – hangsúlyozta L. Simon, hozzátéve: az online szerencsejáték problémájánál látták azt, hogy ez a kérdés kezelhető.

A már az előző ciklusban is felvetett reklámadóról szóló javaslatot L. Simon hétfőn terjesztette be a parlament elé. A tervezet különböző adósávokban határozza meg a reklámbevételek adóját, amelyeket félmilliárd forintos árbevételig 0 százalékos adó terhel, a 20 milliárd forintot meghaladókat azonban már 40 százalékos. A törvény már 2014-re is megállapítana adófizetési kötelezettséget.

Az érintett területen működő szakmai szövetségek és egyesületek közös közleményben egyöntetűen elutasították a reklámadó bevezetéséről szóló előterjesztést. Az RTL Magyarország szerint a reklámadó bevezetése durva kísérlet arra, hogy a kormány ellehetetlenítse az ország legnagyobb médiumát, amely „az elmúlt 17 évben bizonyította a pártoktól, és így a kormánytól való függetlenségét”. A TV2 is tiltakozott a tervezet ellen, s egyúttal arra kérte a kormánypártokat, hogy álljanak el a reklámadó bevezetésétől.

Kérdésre válaszolva azt is elmondta, megfordult a fejében az a lehetőség, hogy a reklámadóból származó bevételt „megcímkézzék”. Példaként említette azt a korábbi kezdeményezést, hogy a pornográf kiadványokra kirótt adóból származó bevételt a kultúrába forgassák vissza.

L. Simon kiemelte azt is, meglepte, hogy az adó bevezetéséből várható 8-10 milliárd forintos bevételt többen is „milyen hanyag eleganciával” kezelik, „mintha ez olyan kevés lenne”. Az összes magyar állami múzeum éves költségvetési támogatása nem éri el ezt az összeget – mutatott rá.

A fideszes képviselő azt gondolja, most jó esély van arra, hogy ezt az új adónemet bevezessék. Hozzátette: arra nyitott, hogy a részletszabályokat finomítsák. Arra a kérdésre, hogy a 40 százalék lehet-e kevesebb, azt mondta, ez egyeztetés kérdése. L. Simon szerint törvényjavaslatának tárgyalása nyáron kezdődhet el a parlamentben. Legkésőbb ősszel ezt a kérdést le kell zárni – fűzte hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.