Bezöldül a Városliget

Európa legsokrétűbb és legvonzóbb családi élményparkja formálódik. Baán László beszélt a részletekről.

Munkatársainktól
2014. 07. 21. 3:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országgyűlés a múlt év végén hozott törvényt a Városliget megújításáról és fejlesztéséről. A fontos változások egyike, hogy kikerül a ligetből a gyermek- és ifjúsági tudás- és élményközpont, amely a korábbi elképzelések szerint a Király-domb alatt lett volna elhelyezve.

Az Új Nemzeti Galéria helyét korábban a Hermina út mellett jelölték ki, de most 100-150 méterrel távolabb kerül az úttól, a lerobbant és lebontásra ítélt Petőfi Csarnok helyére. Egyrészt ezzel is zöld területeket lehet megkímélni, másrészt az új tömb tömege ebből a távolságból jobban összefér a Hermina utat szegélyező épületekkel.

Fontos előírása lesz a városligeti szabályzatnak, hogy a zöld terület nagysága a liget egészét tekintve a mostani 60-ról 65 százalékra nőjön. S ha az építkezések jelentős része a már jelenleg is beépített vagy leaszfaltozott területeket veszi majd igénybe, ez a célkitűzés valóban megvalósítható. Az egyes múzeumok elhelyezését bírálók, a zöld terület csökkenésétől félők közül jó néhányan nincsenek tisztában azzal – vagy ha igen, szeretnek hallgatni a tényről –, hogy a liget tekintélyes hányada nem épület, nem zöld terület, hanem aszfaltozott út, tér. Az Ötvenhatosok tere például önmagában a liget ötszázalékos lebetonozott területét jelenti.

Több mint tizenegyezer aláírást gyűjtöttünk össze a Városliget védelmében – emelte ki lapunknak Várnai László, a Civilzugló Egyesület vezetője. Szerinte a zöld terület valóban felújításra szorul 24 éve, de itt nincs szükség élményparkra és múzeumi negyedre.

 

Senki nem látott hatástanulmányt arról, hogy ide milliónyi turista jönne, de ha mégis, akkor a forgalom tenné tönkre a ligetet – vélekedett az egyesületi vezető. Bár az építési szabályzatban a beruházás feltétele az átmenő autóforgalom kitiltása, mélygarázsok építése, Várnai konkrét terveket, költségvetést hiányol, akárcsak az általa említett futókör esetében.

Az ilyen felületek beépítése tehát akár még növelheti is a zöld területet, ha az épületek tetejét termőtalajjal, zölddel fedik be. Márpedig az elképzelések szerint a múzeumok mellé kerülő mélygarázsok felett jelentős hányadban legalább 80 centiméteres, komoly fákat is elbíró földréteg lesz majd. A vízszintes tetejű új épületek esetében pedig kötelező lesz a zöld tetős megoldás.

Jelenleg a legnagyobb, összefüggő leaszfaltozott terület a ligetet kettészelő, hosszú, széles út, a Kós Károly sétány, amelyen ma hétköznaponként 10-15 ezer autó zúdul át. Szeretnék az utat lezárni az autóforgalom elől, ami már önmagában is jelentősen csökkentené a Városliget környezeti terhelését.

Sokakban él valamiféle félelem attól, hogy ha több látogató jön a ligetbe, nő a környezetszennyezés. A ligeten belül azonban – szemben a mai állapotokkal – tilos lesz a parkolás, nem lesz átmenő forgalom, így a zöld terület összterhelése a jelenlegihez képest radikálisan csökken majd.

Egyébként a Városliget mai példátlan környezeti terhelése, hogy egy autópálya, az M3-as forgalmát engedik át rajta, a nyolcvanas évek abszurd közlekedésszervezésének a folyománya. Most a ligeti közintézmények megújításával és fejlesztésével párhuzamosan a parkban tapasztalható folyamatot visszafordítják, a zöld területet bővítik és rehabilitálják. Tényszerű érv nincs amellett, hogy a múzeumépítés, ahogyan a projekt ellenzői hangoztatják, a Városliget „tönkretételéhez” vezetne – hangsúlyozza a miniszteri biztos, aki szerint éppen fordítva igaz: a Liget Budapest projekt megvalósítása egy mindenkinek, minden elemében jobb ligetet fog megteremteni.

Baán László sorolja a jótékony változásokat: a pestiek régi vágya valósul meg például azzal, hogy létrejön egy legalább két kilométer hosszú ligeti futókör, ráadásul esti kivilágítást is kap majd. A megfelelő – s jelenleg igencsak hiányos – közbiztonság érdekében önálló rendőrőrs fog létrejönni.

A teljes cikket a Magyar Nemzet hétfői számában olvashatja.

Baán László korábban Égigérő blogunkban is beszámolt a Liget Budapest projekt részleteiről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.