Az Országgyűlés a múlt év végén hozott törvényt a Városliget megújításáról és fejlesztéséről. A fontos változások egyike, hogy kikerül a ligetből a gyermek- és ifjúsági tudás- és élményközpont, amely a korábbi elképzelések szerint a Király-domb alatt lett volna elhelyezve.
Az Új Nemzeti Galéria helyét korábban a Hermina út mellett jelölték ki, de most 100-150 méterrel távolabb kerül az úttól, a lerobbant és lebontásra ítélt Petőfi Csarnok helyére. Egyrészt ezzel is zöld területeket lehet megkímélni, másrészt az új tömb tömege ebből a távolságból jobban összefér a Hermina utat szegélyező épületekkel.
Fontos előírása lesz a városligeti szabályzatnak, hogy a zöld terület nagysága a liget egészét tekintve a mostani 60-ról 65 százalékra nőjön. S ha az építkezések jelentős része a már jelenleg is beépített vagy leaszfaltozott területeket veszi majd igénybe, ez a célkitűzés valóban megvalósítható. Az egyes múzeumok elhelyezését bírálók, a zöld terület csökkenésétől félők közül jó néhányan nincsenek tisztában azzal – vagy ha igen, szeretnek hallgatni a tényről –, hogy a liget tekintélyes hányada nem épület, nem zöld terület, hanem aszfaltozott út, tér. Az Ötvenhatosok tere például önmagában a liget ötszázalékos lebetonozott területét jelenti.
Több mint tizenegyezer aláírást gyűjtöttünk össze a Városliget védelmében – emelte ki lapunknak Várnai László, a Civilzugló Egyesület vezetője. Szerinte a zöld terület valóban felújításra szorul 24 éve, de itt nincs szükség élményparkra és múzeumi negyedre.
Senki nem látott hatástanulmányt arról, hogy ide milliónyi turista jönne, de ha mégis, akkor a forgalom tenné tönkre a ligetet – vélekedett az egyesületi vezető. Bár az építési szabályzatban a beruházás feltétele az átmenő autóforgalom kitiltása, mélygarázsok építése, Várnai konkrét terveket, költségvetést hiányol, akárcsak az általa említett futókör esetében.
Az ilyen felületek beépítése tehát akár még növelheti is a zöld területet, ha az épületek tetejét termőtalajjal, zölddel fedik be. Márpedig az elképzelések szerint a múzeumok mellé kerülő mélygarázsok felett jelentős hányadban legalább 80 centiméteres, komoly fákat is elbíró földréteg lesz majd. A vízszintes tetejű új épületek esetében pedig kötelező lesz a zöld tetős megoldás.