Kiderült, mennyit kell még várni az Ab döntésére

Hétfőn dönthet az Alkotmánybíróság a fővárosi választási rendszer átalakítását támadó indítványokról.

MNO
2014. 07. 16. 7:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Ab e hét hétfői és keddi ülésein már foglalkozott a kérdéssel, és a jövő hétfőre kitűzött rendkívüli ülésen várhatóan megszületik a határozat – mondta a testület főtitkára. Az Ab-n jövő héten kezdődik a nyári szünet, ám Paczolay Péter, a testület elnöke a napokban jelezte: rendkívüli ülést hív össze, hogy minél hamarabb döntsenek az ellenzéki országgyűlési képviselők választójogi beadványáról.

A parlament június 10-én kormánypárti képviselők javaslatára fogadta el azt a törvénymódosítást, amely alapján az önkormányzati választás után átalakul a Fővárosi Közgyűlés, és a főpolgármester mellett a 23 kerületi polgármester és 9 listás képviselő lesz a tagja. A listáról a kerületek lélekszáma alapján súlyozva osztják ki a mandátumokat.

Az őszi önkormányzati választás után elképzelhető a főpolgármester intézményének megerősítése – közölte a Fidesz parlamenti frakcióvezetője.

 

Biztosítva lesz az arányosság a Fővárosi Közgyűlés munkájában – mondta Gulyás Gergely, az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának fideszes elnöke.

 

A kerületek érdekei markánsabban tükröződnek majd az új összetételű Fővárosi Közgyűlésben – mondta a fideszes Papcsák Ferenc az Országgyűlés igazságügyi bizottságának ülésén.

A módosítás értelmében a közgyűlési döntéseknél bevezetik a kettős többség elvét, azaz a döntéshez egyrészt szükség lesz arra, hogy a többség – vagyis a 33 képviselőből legalább 17 – jóváhagyja a javaslatot, másrészt a Budapest összlakosságának legalább a felét plusz egy embert képviselő kerületi polgármester igen szavazata is kell majd.

Június 24-én szocialista, független, LMP-s és jobbikos országgyűlési képviselők, összesen 57-en fordultak az Ab-hez, kérve a törvénymódosítás megsemmisítését annak érdekében, hogy a Fővárosi Közgyűlést a Fidesz szándékával ellentétben ne a kerületi polgármesterek és a kompenzációs listáról bekerülő politikusok adják. (Ahhoz, hogy az Ab-hez fordulhassanak, a parlamenti képviselők legalább egynegyedére van szükség. Ilyen indítványra az előző parlamenti ciklusban nem volt példa.)

Az ellenzéki képviselők kifogásolták, hogy a választás előtt néhány hónappal változnak a választási szabályok, méghozzá szerintük a Fidesz érdekeinek megfelelően, továbbá az indítványban felvetik, hogy mivel a Fővárosi Közgyűlés tagjainak megválasztása nem közvetlenül történik, a szabályozás ellentétes az alaptörvény szavazás közvetlenségét rögzítő rendelkezésével. Az indítvány kitér arra is, hogy miután a Fővárosi Közgyűlés tagjainak választásánál az egyes – eltérő lélekszámú – kerületek választópolgárainak szavazata különböző súllyal esik latba, sérül az alaptörvény választójog egyenlőségét rögzítő rendelkezése, illetve a hátrányos megkülönböztetés tilalma.

Az indítvány szerint továbbá ellentétes a személyes adatok védelméhez való joggal az a rendelkezés, amely szerint a választópolgár az ellenőrzött ajánlóíveken szereplő személyes adatairól csak a jelölt, illetve a lista nyilvántartásba vételéről hozott határozat jogerőssé válásáig kérhet tájékoztatást.

Az alaptörvény szerint a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választását októberben kell megtartani. A választási eljárásról szóló törvény szerint a választást úgy kell kitűzni, hogy a szavazás napja a kitűzés napját követő 80. és 100. nap közé essen. (Ha például a köztársasági elnök úgy dönt, hogy október utolsó vasárnapján legyen a voksolás, akkor legkésőbb augusztus 8-ig kell kitűznie.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.