– Miniszterelnöki közbenjárással kérték fel az államtitkári posztra. Nehéz döntés volt otthagyni a régi életét?
– Nagyon meglepett a felkérés, hiszen nem mindennapi dolog, hogy olyan embert kérnek fel államtitkári pozícióra, aki nem politikus. Bevallom, nem volt könnyű döntés, hiszen időlegesen ki fogok esni a szakmámból, és bonyolult volt átszervezni azt a munkát, amit eddig végeztem. De mivel a felkérés közvetlenül a miniszterelnöktől érkezett, nehéz lett volna nemet mondani, és persze a feladat is szép.
– Ágazati vezetőként azon fog dolgozni, hogy minél több állami támogatást harcoljon ki a felsőoktatásnak, vagy inkább arra ösztönzi az intézményeket, hogy igyekezzenek gazdasági tevékenységből, piaci kapcsolatokból pénzt szerezni?
– A felsőoktatási intézmények költségvetésének most is csak egy része az állami pénz, felerészben más forrásból finanszírozzák tevékenységüket. A gazdaság felé mindenképpen nyitni kell, és ez egyben állami elvárás is, hiszen nagyvállalati vezetők beszámolói szerint a gazdasági konjunktúra bővülését elsősorban a képzett szakemberek hiánya hátráltatja. Egyértelmű, hogy a nemzetközi cégek nem hozzák Magyarországra a gyártást, sem a K+F tevékenységet, ha nem tudunk elegendő képzett munkaerőt felmutatni. Az államnak van pénze a felsőoktatásra, de a támogatás feltétele, hogy az ágazat elégítse ki a gazdaság igényeit. Ez eddig nem működött optimálisan.
– Mi volt a fő gond ön szerint?
– Egyfelől nem igazodtunk a piaci elvárásokhoz, és nem olyan diplomásokat képeztünk, akiknek a képzettségére szükség van, másfelől túlreagáltuk ezeket az elvárásokat. Például úgy, hogy amint megjelent egy picike igény, hogy szükség van mondjuk öt mérnökre, azonnal elindult egy egész mérnöki alapszak. Lehet és kell is lobbizni az állami forrásokért, de ennek feltétele, hogy a befektetés kimutatott módon térüljön meg.
– Osztja azt a Klinghammer István-féle korábbi elképzelést, hogy a hallgatók által elkerült, kevésbé népszerű intézményekben fokozatosan csökkenjen, akár meg is szűnjön a támogatás?
– Alapvetően a kereslet kell hogy meghatározza a kínálatot, de bizonyos területeken ez nem érvényes. Közszolgálati egyetemre vagy éppen pedagógusképzésre mindenképpen szükség van, ezek fenntartása nemzeti érdek, tehát akkor is bele kell invesztálni a pénzt, ha ide nem jár annyi hallgató, mint más típusú képzésekre.