Egyeztetések az útdíjrendszerről

Tarlós István mára összehívta a kerületi polgármestereket az M0-s ügyében.

MN-összeállítás
2014. 12. 15. 5:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerdai ülésén egyeztet a kormány az útdíjrendszer nagy vihart kavart tervezett átalakításáról, többek között arról, hogy a Megyeri hidat hogyan kezelik majd. Az ügyben Tarlós István főpolgármester mára összehívta az önkormányzatok vezetőit, a tanácskozáson a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a januárban életbe lépő változásokat mutatja be.

A szaktárca a hét végén hét autós és fuvarozói érdekképviselettel tárgyalt. Az egyeztetésen a minisztérium azt hangsúlyozta, a megyei matricák bevezetése az autósok döntő többsége számára a korábbiaknál jelentősen olcsóbb sztrádahasználatot tesz lehetővé. Az évi ötezer forintért vásárolható megyei autópálya-matrica egy hónapra eső díja alig több mint 400 forint, vagyis munkanaponként 20 forint.

A szaktárca közlése szerint a Budapest környéki agglomerációban élőknek az új matricatípus különösen előnyös, egy részüket rá is szoktathatja az autópálya-használatra, hiszen az eddiginél olcsóbban vehetik igénybe a gyorsforgalmi utakat egész Pest megyében.

Ismeretes, a megyei matrica bevezetése a kormány szerint a közlekedők terheinek könnyítését, illetve azt a célt szolgálja, hogy az országban mindenki azonos terheket vállaljon. Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth rádióban ennek kapcsán azt mondta: a megyei matricák bevezetése megszünteti a kettős autópálya-használati rendszert, vagyis minden közpénzből épült autópályának egységes díjazása lesz.

– A szakmai szervezetek nyitottak voltak az útdíjjal kapcsolatos párbeszédre, több kérdést, véleményt is megfogalmaztak, amelyeket a tárca feldolgoz – mondta Tasó László, az NFM államtitkára a hét végi egyeztetést követően. A távirati iroda tudósítása szerint a díjfizetés mikéntjével kapcsolatban az államtitkár jelezte, hogy a meglévő rendszereket fejlesztik tovább, s türelmi időt adnak a rendelet hatályba lépését követően január végéig.

– Tárnok lakói is olcsóbban és kényelmesebben autózhatnak a jövő évtől az útdíjrendszer változásainak köszönhetően – közölte a nem egészen tízezres lélekszámú Pest megyei település polgármestere az MTI-vel. Szolnoki Gábor (Fidesz– KDNP) azt írta: Tárnokról eddig csak díjköteles szakaszokon lehetett eljutni az M7-es autópálya fővárosba, Érdre vagy Székesfehérvárra tartó, jelenleg még díjmentes részeire. A nagyközségben élőknek ezért mostanáig a csaknem 43 ezer forintos országos éves matricát kellett megváltaniuk a sztrádahasználatért. Az újonnan bevezetendő éves megyei matricákkal ez a költség drasztikusan csökken, a tárnokiak januártól mindössze 5-10 ezer forintért autópályán juthatnak el kiemelt úti céljaikhoz.

A Magyar Autóklub eközben azt közölte: az e-matricás díjfizetési rendszer módosításával összefüggő álláspontjukat az országos elnökség december 18-i ülésén alakítják ki. Kovács Kázmér ügyvéd, az autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke korábban azt mondta, a fővárosiak és az agglomerációban lakók, akik eddig ingyen használhatták az M0-s autópályát, biztosan rosszabbul járnak a változásokkal.

– Semmilyen kötelezettséget nem fogalmazott meg az Európai Bizottság az M0-s körgyűrű díjfizetőssé tételével kapcsolatban – közölte a Portfólió.hu megkeresésére az Európai Bizottság magyarországi képviseletének sajtóosztálya a Brüsszelből kapott információk alapján. Ezt annak kapcsán közölték, hogy a miniszterelnök a Napi Gazdaságnak adott pénteki interjújában azt mondta, az M0-s körgyűrű a magyar autópálya-rendszer része, amelynek egyes részei uniós kötelezettség miatt válnak fizetőssé. Brüsszelből azt is üzenték, a díjfizetés bevezetésével felül kell vizsgálni az úgynevezett uniós nagyprojektek listájára felkerült M0-s szakasz uniós támogatási részét, hiszen a fizetős rendszer bevezetésével bevétele keletkezik a magyar államnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.