Szerdai ülésén egyeztet a kormány az útdíjrendszer nagy vihart kavart tervezett átalakításáról, többek között arról, hogy a Megyeri hidat hogyan kezelik majd. Az ügyben Tarlós István főpolgármester mára összehívta az önkormányzatok vezetőit, a tanácskozáson a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a januárban életbe lépő változásokat mutatja be.
A szaktárca a hét végén hét autós és fuvarozói érdekképviselettel tárgyalt. Az egyeztetésen a minisztérium azt hangsúlyozta, a megyei matricák bevezetése az autósok döntő többsége számára a korábbiaknál jelentősen olcsóbb sztrádahasználatot tesz lehetővé. Az évi ötezer forintért vásárolható megyei autópálya-matrica egy hónapra eső díja alig több mint 400 forint, vagyis munkanaponként 20 forint.
A szaktárca közlése szerint a Budapest környéki agglomerációban élőknek az új matricatípus különösen előnyös, egy részüket rá is szoktathatja az autópálya-használatra, hiszen az eddiginél olcsóbban vehetik igénybe a gyorsforgalmi utakat egész Pest megyében.
Ismeretes, a megyei matrica bevezetése a kormány szerint a közlekedők terheinek könnyítését, illetve azt a célt szolgálja, hogy az országban mindenki azonos terheket vállaljon. Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth rádióban ennek kapcsán azt mondta: a megyei matricák bevezetése megszünteti a kettős autópálya-használati rendszert, vagyis minden közpénzből épült autópályának egységes díjazása lesz.
– A szakmai szervezetek nyitottak voltak az útdíjjal kapcsolatos párbeszédre, több kérdést, véleményt is megfogalmaztak, amelyeket a tárca feldolgoz – mondta Tasó László, az NFM államtitkára a hét végi egyeztetést követően. A távirati iroda tudósítása szerint a díjfizetés mikéntjével kapcsolatban az államtitkár jelezte, hogy a meglévő rendszereket fejlesztik tovább, s türelmi időt adnak a rendelet hatályba lépését követően január végéig.
– Tárnok lakói is olcsóbban és kényelmesebben autózhatnak a jövő évtől az útdíjrendszer változásainak köszönhetően – közölte a nem egészen tízezres lélekszámú Pest megyei település polgármestere az MTI-vel. Szolnoki Gábor (Fidesz– KDNP) azt írta: Tárnokról eddig csak díjköteles szakaszokon lehetett eljutni az M7-es autópálya fővárosba, Érdre vagy Székesfehérvárra tartó, jelenleg még díjmentes részeire. A nagyközségben élőknek ezért mostanáig a csaknem 43 ezer forintos országos éves matricát kellett megváltaniuk a sztrádahasználatért. Az újonnan bevezetendő éves megyei matricákkal ez a költség drasztikusan csökken, a tárnokiak januártól mindössze 5-10 ezer forintért autópályán juthatnak el kiemelt úti céljaikhoz.
A Magyar Autóklub eközben azt közölte: az e-matricás díjfizetési rendszer módosításával összefüggő álláspontjukat az országos elnökség december 18-i ülésén alakítják ki. Kovács Kázmér ügyvéd, az autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke korábban azt mondta, a fővárosiak és az agglomerációban lakók, akik eddig ingyen használhatták az M0-s autópályát, biztosan rosszabbul járnak a változásokkal.
– Semmilyen kötelezettséget nem fogalmazott meg az Európai Bizottság az M0-s körgyűrű díjfizetőssé tételével kapcsolatban – közölte a Portfólió.hu megkeresésére az Európai Bizottság magyarországi képviseletének sajtóosztálya a Brüsszelből kapott információk alapján. Ezt annak kapcsán közölték, hogy a miniszterelnök a Napi Gazdaságnak adott pénteki interjújában azt mondta, az M0-s körgyűrű a magyar autópálya-rendszer része, amelynek egyes részei uniós kötelezettség miatt válnak fizetőssé. Brüsszelből azt is üzenték, a díjfizetés bevezetésével felül kell vizsgálni az úgynevezett uniós nagyprojektek listájára felkerült M0-s szakasz uniós támogatási részét, hiszen a fizetős rendszer bevezetésével bevétele keletkezik a magyar államnak.