Botrány a reklámadó miatt

Simicska: Ez a háború nem a pénzről, hanem az elvekről szól. Lázár János lepaktált az RTL-lel?

Munkatársunktól
2015. 02. 07. 4:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Totálissá válhat a médiaháború, ha a kormány valóban bevezeti az RTL-lel való békülés jegyében az ötszázalékos reklámadót – nyilatkozta még csütörtök este a Népszavának Simicska Lajos. Az ötszázalékos adó egyes számítások szerint megötszörözné az üzletember érdekeltségébe tartozó médiumok fizetési kötelezettségeit, és milliárdos pluszterhet róna rájuk. Simicska az Origónak tegnap azt is elmondta: ez a háború mégsem a pénzről, hanem az elvekről szól. Szerinte Orbán Viktornak csak a lojális média kell, a kritikai hangút és az ellenségeset ezért ellehetetleníti. Ezt viszont ő nem hagyja, háborúzik, bár még nem tudja, melyik fél megy tönkre előbb a ebben a harcban.

Simicska Lajos azt is kiemelte: nem az adóteher növekedése zavarja elsősorban, hanem a kiszámíthatatlanság. „Mi lesz akkor, ha Orbán Viktor egyszer csak megvakarja a fejét, és kitalálja, hogy a duplájára emeli a kulcsot?” – tette fel a kérdést. Az üzletember kiemelte: „Orbán kudarcot vallott az RTL Klubbal szemben a médiaadóval, de ennek beismerése helyett ragaszkodik az ötlethez és a várt bevételhez, így szétteríti a terhet a médiapiac kisebb szereplői között.” Ám a kormánynál sem a pénzről szól a történet, hanem a magyar médiapiac feletti befolyásszerzésről – tette hozzá. Simicska szerint a miniszterelnök három csoportra osztja a médiaszereplőket: a kormányzattal teljes egyetértésben lévőkre, a kritikai hangúakra és az ellenségekre, célja pedig az, hogy ezek közül csak az első kategória maradjon, a többieket ellehetetleníti. „Én ebben nem vagyok partner, ezzel nem értek egyet, mert ez a megközelítés elveim ellen való” – jelentette ki. Az Origo kérdésére, hogy ebben a totális háborúban melyik fél megy tönkre előbb, azt válaszolta: ő nem hátrál meg, majd meglátják, ki bírja tovább.

Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető tegnap azt mondta: a mezőkövesdi frakcióülésen egyelőre nem született döntés a reklámadó mértékéről, a kormány folytatja a tárgyalásokat, és azok után a kabinet megoldási javaslata visszakerül a frakció elé, ám egy esetleges változtatás esetén a reklámadóból származó bevételt pótolni kell, ezt a kormánynak meg kell oldania. Rogán a reklámadóval szembeni tiltakozásokat úgy értékelte: „Akit egy adó érint, az természetesen mindig hangosan tiltakozik.”

Sajtóhírek szerint a reklámadó módosításáról hetekig tartó titkos tárgyalásokon kötött alkut Lázár János az RTL régiós alelnökével. Lázár csütörtökön azt közölte a frakcióülés résztvevőivel, hogy az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indíthat, ha nem változtatnak ezen az adón. Rogán tegnap nem erősítette meg, de nem is cáfolta, hogy a reklámadó módosításáról a kancelláriaminiszter már megegyezett az RTL-lel.

A kormány nem háborúzik senkivel – közölte tegnap a kormányszóvivő. Kovács Zoltán az Európai Bizottságra hárította a felelősséget a reklámadó módosítása kapcsán. Úgy fogalmazott: a kormányt kötik az uniós normák, de arról még nincs döntés, hogy valóban öt százalék körüli lesz-e a közteher mértéke. A kormányszóvivő arra a kérdésre nem válaszolt, hogy a sávos közteher eltörlésével hány magyar médiavállalkozás kerül hátrányos helyzetbe.

A médiapiac szereplőinek döntő többsége úgy nyilatkozott: az ötszázalékos reklámadó kormányzati terve újabb támadás a demokrácia ellen. A jelenleg érvényes sávos rendszernél három médiacég esik a magasabb adókulcs alá: az RTL Klub mintegy négymilliárdot fizet, a TV2 és a Sanoma pedig 1,5 milliárdot. A Lázár-féle egykulcsos adóval azonban az RTL terhe 1,2 milliárd forint alá csökkenne, feleződne a TV2 és a Sanoma adója, a három cég összesen 4,6 milliárd forintot spórolna. A különbözetet viszont – az eddigi nyilatkozatok alapján – a magyar tulajdonú, kevésbé tőkeerős médiavállalkozásokkal fizettetné meg a kormánytöbbség.

A Magyar Reklámszövetség is súlyos aggályát fejezte ki. Jelezték, az eddig nullaszázalékos adózói körbe eső cégek bevonása a kis árbevételű hazai médiavállalkozásokat – például a lapkiadókat – egyértelműen ellehetetlenítené, és a saját reklám megadóztatása miatt kiterjesztené az adóalanyi kört minden Magyarországon tevékenykedő vállalkozásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.