Totálissá válhat a médiaháború, ha a kormány valóban bevezeti az RTL-lel való békülés jegyében az ötszázalékos reklámadót – nyilatkozta még csütörtök este a Népszavának Simicska Lajos. Az ötszázalékos adó egyes számítások szerint megötszörözné az üzletember érdekeltségébe tartozó médiumok fizetési kötelezettségeit, és milliárdos pluszterhet róna rájuk. Simicska az Origónak tegnap azt is elmondta: ez a háború mégsem a pénzről, hanem az elvekről szól. Szerinte Orbán Viktornak csak a lojális média kell, a kritikai hangút és az ellenségeset ezért ellehetetleníti. Ezt viszont ő nem hagyja, háborúzik, bár még nem tudja, melyik fél megy tönkre előbb a ebben a harcban.
Simicska Lajos azt is kiemelte: nem az adóteher növekedése zavarja elsősorban, hanem a kiszámíthatatlanság. „Mi lesz akkor, ha Orbán Viktor egyszer csak megvakarja a fejét, és kitalálja, hogy a duplájára emeli a kulcsot?” – tette fel a kérdést. Az üzletember kiemelte: „Orbán kudarcot vallott az RTL Klubbal szemben a médiaadóval, de ennek beismerése helyett ragaszkodik az ötlethez és a várt bevételhez, így szétteríti a terhet a médiapiac kisebb szereplői között.” Ám a kormánynál sem a pénzről szól a történet, hanem a magyar médiapiac feletti befolyásszerzésről – tette hozzá. Simicska szerint a miniszterelnök három csoportra osztja a médiaszereplőket: a kormányzattal teljes egyetértésben lévőkre, a kritikai hangúakra és az ellenségekre, célja pedig az, hogy ezek közül csak az első kategória maradjon, a többieket ellehetetleníti. „Én ebben nem vagyok partner, ezzel nem értek egyet, mert ez a megközelítés elveim ellen való” – jelentette ki. Az Origo kérdésére, hogy ebben a totális háborúban melyik fél megy tönkre előbb, azt válaszolta: ő nem hátrál meg, majd meglátják, ki bírja tovább.
Rogán Antal Fidesz-frakcióvezetőtegnap azt mondta: a mezőkövesdi frakcióülésen egyelőre nem született döntés a reklámadó mértékéről, a kormány folytatja a tárgyalásokat, és azok után a kabinet megoldási javaslata visszakerül a frakció elé, ám egy esetleges változtatás esetén a reklámadóból származó bevételt pótolni kell, ezt a kormánynak meg kell oldania. Rogán a reklámadóval szembeni tiltakozásokat úgy értékelte: „Akit egy adó érint, az természetesen mindig hangosan tiltakozik.”