Ezen a héten dönthet a kormány a honvédség, a rendőrség és a mentők feladatainak ellátásához szükséges szállítóhelikopterek beszerzéséről – értesült lapunk. Várhatóan a téma a szerdai kormányülésen már napirenden lesz, majd a döntést követően kiírhatják a forgószárnyasokról szóló pályázatot. Úgy tudjuk, a helikopterbeszerzés egyes elemeiről, ütemezéséről már 2013 őszén megszületett egy forgatókönyv, amelyet négypárti egyeztetésen mutattak be a parlamenti pártok képviselőinek.
A dokumentumnak megfelelően alapos szakmai munka folyt a minisztériumban a helikopterbeszerzés tervezésével, illetve ezzel párhuzamosan a meglévő forgószárnyas-képesség addigi fenntartásával kapcsolatosan.
A Honvédelmi Minisztérium szakértői munkacsoportja a honvédség és az ország szükségletei, igényei alapján megfogalmazta a műszaki-szakmai követelményrendszert, egyeztetéseket folytatott a rendőrség szakértőivel, illetve az Országos Mentőszolgálattal, és előkészítette a tendert. Az eredeti tervek szerint európai uniós közbeszerzési eljárást írnának ki, amennyiben kormánydöntés születik a projekt finanszírozásáról. Hende Csaba korábban erről úgy nyilatkozott, hogy a döntést a 2014-es, tavaszi választást követően megalakuló kabinetnek lesz lehetősége meghozni. Döntés azonban eddig még nem született. Orbán Viktor miniszterelnök ugyanakkor február elején a Hír Televízióban úgy nyilatkozott, a kormány heteken belül határozni fog a beszerzés ügyében.
Információink szerint az összesen 172 milliárd forint értékűre becsült beszerzés, amely legfeljebb harminc helikoptert tartalmaz, minden jelentős helikoptergyártó érdeklődését kiváltotta. Ezek az elmúlt pár évben már számtalan alkalommal folytattak eszmecserét a kormányzattal a lehetséges követelményrendszerről és az üzlethez kapcsolódó gazdasági együttműködésről. Amerikai részről a Blackhawk közepes szállítóhelikoptert gyártó Sikorsky, és a könnyű gépeket gyártó Bell érdeklődik; német– francia részről a légi mentők jelenleg lízingelt EC135-öseit gyártó Airbus Helicopters tenne ajánlatot; Olaszországból a gépcsalád-koncepciójáról ismert AgustaWestland; Dél-Koreából pedig az iparág legújabb szereplője, a Korean Aerospace Industries (KAI) a helyi hadseregnek európai segítséggel kifejlesztett Szurion szállítóhelikopterrel. A világ egyik legsikeresebb helikoptergyártója, a Vertoleti Rosszii indulását a magyar tenderen jelenleg ellehetetleníti az Oroszországgal szemben az Európai Unió által meghirdetett fegyverembargó.
Úgy tudjuk, kétféle helikopter beszerzése van napirenden. Egy könnyebb típust szereznének be a légi mentőknek és a rendőrségnek, a honvédség pedig amellett, hogy szintén részesedne ezekből, még közepes szállítóhelikoptereket is kapna. Az sincs kizárva, hogy a két kategória szállítását különböző pályázók nyerjék el.