Veres Mihály hozzátette: a jól működő, átjárható smart rendszerekhez egységesíteni kell a meglévő rendszereket, a cég feladata a közszolgáltatások bevezetése a smart (intelligens) korszakba. A smart fejlesztésekkel létrejövő „okosvárosok” minimális erőforrás felhasználásával, maximális hatékonysággal biztosítanak innovatív technológián alapuló szolgáltatásokat – mondta.
A rendszer az idén még kísérleti jelleggel, jövő tavasztól aztán élesben fog működni Debrecenben, 2016 végén pedig országosan – jelezte.
Tájékoztatása szerint a nejp-projekt megvalósulásával lehetővé válik a valós idejű, egységes utastájékoztatás az egész ország területén, valamint a multimodális utazástervezés. A fejlesztésnek több eleme van, egyebek mellett az intelligens kártya vagy az elektronikus jegy bevezetése.
A fejlesztési költségekről elmondta: a jelenlegi nemzetközi trendekhez képest lényegesen olcsóbb, hiszen a rendszer alapját képező know-how-t is a társaság dolgozta ki.
Beszámolt arról is, hogy a terveik között szerepel a smart parkolási rendszer bevezetése 76 hazai településen, ahol a közterületi parkolók mellett cél a mélygarázsok integrációja, valamint a piaci szereplőkkel közösen új szolgáltatások bevezetése. Ez jelenleg 74 településen elérhető – jelezte.
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. a jövő mobilitásszolgáltatásai közé sorolja a parkolási és közösségi közlekedési rendszerek integrációját, a P+R szolgáltatások bevezetését, a városi közutak forgalomterhelésének csökkentését, illetve a városi és elővárosi közösségi közlekedés kihasználtságának növelését – ismertette. Kitért arra, hogy a társaság fejlesztései iránt komoly nemzetközi érdeklődés mutatkozik.
Skultéty Tamás, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a kutatások célja a piac közeli fejlesztések megvalósítása. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-vel szoros együttműködésben dolgoznak, a munka várhatóan 2016-ra fejeződik be. A smart szolgáltatások a világban nincsenek összekapcsolva, szigetszerűen működnek. Magyarországon az ország mérete miatt könnyedén és hatékonyan lehet bevezetni ezeket a szolgáltatásokat. A nejp-projekt megvalósításával és a mobilparkolással az ország a hazai közösségi közszolgáltatásokkal a globális smart fejlesztések ranglistájának előkelő helyére kerülhet – vélekedett.
Veres Mihály szólt arról is, hogy a munkájukhoz országos piacmérést terveznek, a zrt. reprezentatív véleménykutatás keretében felméri a lakosság, az önkormányzatok smart city fejlesztésekkel kapcsolatos ismereteit, preferenciáit és igényét.
Elmondta: a cég működteti a nemzeti mobilfizetési rendszert, a mobilparkolást, és biztosítja az autópálya-matricák és e-útdíj mobilfizetéssel történő megvásárlását. A cég piaci részesedése jelenleg 4-5 százalékos, 12 viszonteladó partnerrel dolgoznak.
Vitézy Dávid, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) miniszteri biztosa Keszthelyen közölte, olyan koncepció kidolgozása folyik az NFM-ben, amely bármely két magyarországi település között lehetővé teszi a közösségi közlekedéssel történő legrövidebb eljutási lehetőség kiválasztását, illetve a jegyrendszer egységesítését. Vitézy a Keszthely, Zalakaros és Nagykanizsa térségét érintő, 95 százalékos, több mint 654 millió forintos támogatással megvalósult közlekedésfejlesztési program zárásakor, a keszthelyi autóbusz-pályaudvar átadásán beszélt arról, hogy az egész ország területén integrálni kívánják a vonat- és buszközlekedést, és az akár kombinált eljutási lehetőségekhez egységes jegyrendszert biztosítanának.
A közlekedési lehetőségek helyi és régiós szintű összehangolásának azonban ma még akadálya, hogy számos városban egymástól távol fekszenek a vasúti és autóbuszos pályaudvarok. Ezek közös, intermodális csomópontokban történő összekapcsolására mintapélda a most átadott keszthelyi pályaudvar – mondta a miniszteri biztos.