Egyre több magyar diák megy Skóciába

Európa-szerte számos országban lehet tandíjmentesen egyetemre járni. A fiatalok negyven százaléka maradna biztosan itthon.

Csókás Adrienn
2015. 04. 03. 7:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Életszerűtlen tananyag, elavult módszerek és túlságosan magas óraszámok – ezt tartják a hazai iskolarendszer legfőbb hibáinak a magyar diákok. Legalábbis ez derül ki egy friss közvélemény-kutatásból, amelyben középiskolásokat és szülőket kérdeztek arról, mit gondolnak a magyar közoktatásról és a továbbtanulásról. Az Engame Akadémia idén februárban készített vizsgálata szerint csupán a megkérdezett diákok 19 százaléka elégedett teljes mértékben az iskolai oktatással, további 45 százalék „inkább elégedett”, míg a többiek főként a rendszer gondjait látják.

A tanulmány szerint a kapott válaszokkal egybecseng az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) statisztikája, amely szerint a diákok túl sok időt töltenek az iskolában: míg 2002-ben a végzős gimnazisták heti 51,7 órát jártak iskolába, 2013-ban már 59 órát számoltak az elemzők. A tanulók leterheltségét az OECD felmérése is mutatja, amely szerint a magyar gyerekek nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően sok házi feladatot kapnak.

A továbbtanulással kapcsolatban a diákok 40 százaléka válaszolta, hogy biztosan magyarországi egyetemre vagy főiskolára menne, 20 százalék külföldi intézményt választana, 28 százalék továbbtanulna, de nem tudja, hol, 3 százalék eleve nem akar továbbtanulni, 7 százaléknak pedig fogalma sincs, hogy mit akar. A külföldre vágyók körében egyértelműen az Egyesült Királyság a legvonzóbb célország, az utazást tervezők több mint fele (57 százalék) ide menne. Második helyen az Egyesült Államok áll, de sokan mennének Németországba és a szomszédos Ausztriába is.

Kiderült az is, hogy a nemzetközi tapasztalatokra vágyó fiatalokat a szüleik sem akarják visszatartani: tízből nyolc szülő támogatná, hogy gyermeke külföldön folytassa tanulmányait, akkor is, ha anyagilag ehhez nem tud hozzájárulni. Mindössze a megkérdezett szülők 7 százaléka jelezte, hogy sem pénzügyi, sem másfajta támogatást nem adna a gyereknek, ha  külföldi egyetemre iratkozna be.

Az elemzés arra is rámutatott, hogy a szigetországba nemcsak sokan tervezik az utazást, de évről évre többen vannak, akik tényleg el is mennek, mivel a magyar diákok kifejezetten jól szerepelnek az angolszász felvételiken: a jelentkezők csaknem 60 százalékát felveszik az ottani egyetemekre, ami az EU-átlagot tekintve is jónak számít. Míg 2004-ben 162 magyar diák adott be felsőoktatási jelentkezést a szigetországba, a 2014-es felvételin már 780-an vágtak neki, és 475 hallgatónak sikerült is bejutnia.

A térség vonzereje elsősorban abban rejlik, hogy a skandináv országokhoz, Ausztriához és egyes német tartományokhoz hasonlóan Skóciában is tandíjmentesen működik a felsőoktatás. Épp ezért a skót intézményekbe, elsősorban az Edinburgh-i és a St. Andrews-i Egyetemre nagyobb a túljelentkezés (10-15-szörös), mint az Oxfordi vagy a Cambridge-i Egyetemre. Angliában kell ugyan fizetni – 9000 font az éves tandíj –, azonban az uniós állampolgárok jogosultak az angol állami diákhitelre. Ezt a kölcsönt pedig csak akkor kell elkezdeni törleszteni, ha a diák későbbi éves fizetése eléri a 21 ezer fontot, ami nagyjából 8 millió forintnak felel meg.

Felidézik az OECD 2014-es oktatási országtanulmányát is, amely szerint a magyar diákok 93 százaléka fejezi be sikerrel a középiskolát, majd 54 százalék megy tovább a felsőoktatásba, ahol azonban végül csak 23 százalék jut el a diplomaszerzésig, miközben az uniós átlag e tekintetben 38 százalék. A jelentős mértékű lemorzsolódás mögött az elemzők szerint részben az is állhat, hogy a gyerekek a középiskolás évek alatt nem kapnak elég segítséget az adottságaik felméréséhez, így nem mindig tudnak olyan szakokat választani, amelyek valóban megfelelnek a tehetségüknek, jövőképüknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.