Noha vannak idegesítő, helyenként ijesztő reklámok, kifejezetten sokkolóak csak a társadalmi célúak lehetnek. Ezekbe az interneten egyre gyakrabban botlani, aki pedig először találkozik velük, joggal gondolkodik el azon, valóban szükség van-e ilyesmire amúgy fontos témák miatt.
„Sokkoló hirdetésről akkor beszélünk, ha az a társadalmi és egyéb normákat áthágva szándékosan ijesztő. Ez alatt érthetjük a hagyományok megsértését, olyan szavak, képek vagy hangeszközök használatát, amelyek taszítóak, ellenszenvesek, rémisztőek” – mondja Sas István reklámpszichológus, ismert reklámfilmes.
Sokkoló hirdetésre a kreatív szakember példát is mond: amikor a 70-es években kint járt a cannes-i reklámfesztiválon, levetítettek egy olyan társadalmi célú reklámot, amely a dohányzástól szerette volna elvenni az emberek kedvét. Ezen egy kislány meztelen testére folyt az a kátrány, ami ha dohányzott volna, élete során a tüdejébe kerül. Sas mellett többen elájultak, ami rámutat arra, akkoriban mennyire komoly hatása volt a drámaibb képsornak.
A sokkolás módszere ma is ugyanaz, csak az emberek ingerküszöbe emelkedett meg: ma már kíváncsian szemléljük azokat a plakátokat és kisfilmeket is, amelyek évtizedekkel ezelőtt elképzelhetetlenek lettek volna. Ezek hatására a mellékvesében adrenalin szabadul fel, az hozza hirtelen izgalomba az autonóm idegrendszer szimpatikus részét. Ilyenkor felgyorsul a szívritmus, a légzés, emelkedik a vérnyomás. Mint ahogy az előző példa is mutatja, akár ájulás is bekövetkezhet.
De ki mondja meg, hol a határ? Mi az, ami már túl sok a sokkolásból?
A társadalmi célú reklámok felülvizsgálata nem tartozik hatósági hatáskörbe, egyedül a Magyar Reklámetikai Kódex iránymutatásai érvényesek rájuk. E szerint azok csak annyira lehetnek sokkolók és félelemkeltők, amennyire azt az elérendő közérdekű cél indokolja.
Azt persze objektív módon aligha lehet megmondani, kinek mi és mennyire a sokkoló: van, aki attól is kiborul, ha eleső emberről lát képet, míg mások szemrebbenés nélkül megnéznek valós baleseteket, lefejezést bemutató videókat, nem lesznek miatta álmatlan éjszakáik. Nem nehéz kitalálni, hogy ez a két embertípus a reklámok erősségét is másképp értékeli.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!