Rendkívül veszélyesnek tartják a kormány beavatkozását a reklámpiac működésébe

Az MRSZ és a MAKSZ indokolatlannak, szakmailag megalapozatlannak és az egész magyar gazdaság számára rendkívüli mértékben veszélyesnek tartja a beavatkozást.

2015. 05. 08. 15:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A két szakmai szövetség a Napi Gazdaság pénteki számában megjelent információra reagált, a lap azt írta, hogy a jövőben a reklámügynökségek nem állhatnak szerződéses kapcsolatban a médiacégekkel, és nem alkalmazhatnak bónuszokat, ez áll abban a kormány előterjesztésében, amely a jövő héten kerülhet a parlament elé.

A cikk szerint a 2016-os adócsomagban megjelenő rendelkezés megszüntetné azt, hogy a médiumok – általában 20-25 százalékos – bónusszal díjazzák a hozzájuk hozott reklámköltésért az ügynökségeket. Ezek az új szabály hatályba lépése után csak a hirdetővel állnának szerződéses kapcsolatban, a reklámozó pedig közvetlenül a médiumoknak fizetne.

Az MRSZ és MAKSZ közös közleményben írta, hogy megdöbbenéssel fogadták a Napi Gazdaságban napvilágot látott információt.

A szakmai szervezetek szerint a médiaügynökségek – mint ahogy az a Magyar Reklámszövetség megrendelésére az EY (korábbi nevén Ernst & Young) a médiapiac működését feltérképező tanulmányából is kiderül – megkérdőjelezhetetlen szakmai szerepet töltenek be a reklámpiaci működésben. Feladatuk a hirdetők szakmai támogatása és reklámköltéseik hatékony elköltésének előkészítése és megvalósítása.

A médiaügynökségek egyebek között óriási adminisztrációs terhet vesznek le a médiavállalatok és a hirdető cégek válláról amellett, hogy piaci súlyuk érvényesítésével több ezer kisebb vállalkozás reklámozási lehetőségeit segítik elő – írja a két szakmai szervezet a közös közleményben.

A tervezett intézkedés bevezetésével a médiavállalkozásoknak utólagos visszatérítést, azaz ügynökségi bónuszt nem szükséges fizetniük, de a valóságban azonnal összességében sokmilliárdnyi hirdetési bevételtől esnek el. Romániában a 2013-ban bevezetett hasonló intézkedés a televíziós költések tekintetében 20 százalékos visszaesést eredményezett, Franciaországban a szabályozás bevezetése után az ügynökségek bevételi szintje ugyancsak 20 százalékot esett, és mintegy ötezer munkavállaló elbocsátását vonta maga után – olvasható a közleményben.

A szövetségek úgy látják, hogy az intézkedés életbe lépése a hirdetési egységárak azonnali emelkedéséhez, a piacon működő médiaügynökségek ellehetetlenüléséhez vezethet, míg a hirdetők szakmai támogatás nélkül maradnak, s mind a média-, mind a hirdetői oldalra nehezen kezelhető adminisztrációs terhek és költségek hárulnak. Összességében a reklámköltések gazdaságra gyakorolt hatása beláthatatlan módon csökken, ami az egész gazdaság számára óriási veszteséget jelent.

A két szakmai szervezet a közleményben kéri a kormányt a mielőbbi szakmai egyeztetések megkezdésére, hiszen a bónuszra nem lehet önmagában, csak a teljes reklámgazdasági hatásmechanizmus szerves részeként tekinteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.