Lehet, hogy nem kapunk hőgutát a buszon

Több légkondis busz rója az utakat, mint a legutóbbi kánikula idején.

RZ
2015. 08. 11. 16:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A reggeli és délutáni csúcsidőszakban jelenleg a forgalomban lévő autóbuszok mintegy kétharmada légkondicionált – tájékoztatta az MNO-t a BKK. Ismert, július elején komoly vihart kavart, hogy a legnagyobb hőségben számos régi, légkondicionálóval fel nem szerelt busz közlekedett Budapest útjain, míg sok klímás jármű az alvállalkozók telephelyén rostokolt.

Miután Tarlós István kiadta az utasítást, a kánikula utolsó napjára, július 8-ra már több légkondicionált buszt küldtek a forgalomba. A BKK most arról tájékoztatott, hogy a jelenlegi hőhullám ideje alatt ugyanannyi klímás busz közlekedik, mint július 8-án, tehát nem állnak tömegesen a garázsokban a korszerű járművek.

Vasárnap éjfélig meghosszabbítja a korábban kiadott harmadfokú hőségriadót az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ). Az MTI-hez eljuttatott közleményük szerint a következő napokban sem lesz enyhülés, folytatódik a kánikula, a napi középhőmérséklet szinte mindenütt 25 fok felett, sokfelé 27-29 fok körül alakul.

Arról is tájékoztattak, hogy a forgalomba küldhető légkondicionált buszok száma – amelyet  szerződéses keretek határoznak meg – az év végéig folyamatosan nőni fog, a teljes buszállomány jelenlegi 55 százalékáról várhatóan 60 százalékra. Hozzátették: 2016-ban már a forgalomban lévő autóbuszok közel 80 százaléka lesz felszerelve klímaberendezéssel.

Az sem garancia ugyanakkor semmire, ha egy busz fel van szerelve klímával. A legkiábrándítóbb a nemrég vásárolt, hibrid üzemű autóbuszok esete. Az Index.hu egy szakmai blogra hivatkozva nemrég arról írt, hogy az új – és nem mellesleg méregdrága – járműveken gyakran, elsősorban dugóban a légkondicionáló berendezés hajlamos kikapcsolni. Mint írják, a buszt a megállóból a villamos motor indítja el, a dízel pedig csak a 15-20 km/órás sebesség elérése után lép a helyébe. Az akkukat a fékezés tölti, de ha a dugóban toporgás (kevés és kicsi fékezés) miatt csökken a táplálás, akkor először a hőségben folyamatosan járó klímát kapcsolja le a busz.

Nemrég szentesítették ráadásul azt is, hogy a kánikulában általában kazánház-üzemmódban fűtő hármas metró szerelvényei nem rendelkeznek majd beépített klímaberendezéssel, a hűvösről légbefúvók gondoskodnak majd.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.