Lehet, hogy nem kapunk hőgutát a buszon

Több légkondis busz rója az utakat, mint a legutóbbi kánikula idején.

RZ
2015. 08. 11. 16:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A reggeli és délutáni csúcsidőszakban jelenleg a forgalomban lévő autóbuszok mintegy kétharmada légkondicionált – tájékoztatta az MNO-t a BKK. Ismert, július elején komoly vihart kavart, hogy a legnagyobb hőségben számos régi, légkondicionálóval fel nem szerelt busz közlekedett Budapest útjain, míg sok klímás jármű az alvállalkozók telephelyén rostokolt.

Miután Tarlós István kiadta az utasítást, a kánikula utolsó napjára, július 8-ra már több légkondicionált buszt küldtek a forgalomba. A BKK most arról tájékoztatott, hogy a jelenlegi hőhullám ideje alatt ugyanannyi klímás busz közlekedik, mint július 8-án, tehát nem állnak tömegesen a garázsokban a korszerű járművek.

Vasárnap éjfélig meghosszabbítja a korábban kiadott harmadfokú hőségriadót az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ). Az MTI-hez eljuttatott közleményük szerint a következő napokban sem lesz enyhülés, folytatódik a kánikula, a napi középhőmérséklet szinte mindenütt 25 fok felett, sokfelé 27-29 fok körül alakul.

Arról is tájékoztattak, hogy a forgalomba küldhető légkondicionált buszok száma – amelyet  szerződéses keretek határoznak meg – az év végéig folyamatosan nőni fog, a teljes buszállomány jelenlegi 55 százalékáról várhatóan 60 százalékra. Hozzátették: 2016-ban már a forgalomban lévő autóbuszok közel 80 százaléka lesz felszerelve klímaberendezéssel.

Az sem garancia ugyanakkor semmire, ha egy busz fel van szerelve klímával. A legkiábrándítóbb a nemrég vásárolt, hibrid üzemű autóbuszok esete. Az Index.hu egy szakmai blogra hivatkozva nemrég arról írt, hogy az új – és nem mellesleg méregdrága – járműveken gyakran, elsősorban dugóban a légkondicionáló berendezés hajlamos kikapcsolni. Mint írják, a buszt a megállóból a villamos motor indítja el, a dízel pedig csak a 15-20 km/órás sebesség elérése után lép a helyébe. Az akkukat a fékezés tölti, de ha a dugóban toporgás (kevés és kicsi fékezés) miatt csökken a táplálás, akkor először a hőségben folyamatosan járó klímát kapcsolja le a busz.

Nemrég szentesítették ráadásul azt is, hogy a kánikulában általában kazánház-üzemmódban fűtő hármas metró szerelvényei nem rendelkeznek majd beépített klímaberendezéssel, a hűvösről légbefúvók gondoskodnak majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.