Tovább nő a szállodák forgalma

A szállodai vendégéjszakák száma országos szinten közel hat százalékkal nőtt.

MTI
2015. 08. 21. 7:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei év első hat hónapjában a magyarországi szállodákban a belföldi vendégéjszakák száma 3,547 millió volt, 8,2 százalékkal bővült az előző év hasonló időszakához mérve, a külföldieké pedig 4,3 százalékkal 4,783 millióra nőtt. A szállodai vendégéjszakák száma országos szinten 5,9 százalékkal nőtt 8,357 millióra, Budapesten 7,9 százalékkal 3,657 millióra nőtt, a Balatonon 4,4 százalékkal 1,234 millióra csökkent.

A hazai szállodák átlagos kihasználtsága az idén január és június között 49,2 százalékos volt, a bázisnál 2,4 százalékponttal magasabb. A bruttó átlag szobaár 16 779 forint volt, 5,6 százalékkal magasabb, az egy kiadható szobára jutó szobaárbevétel (bruttó REVPAR) 11,2 százalékkal 8256 forintra nőtt.

Január–júniusban országosan a szállodák összes bruttó forgalma 9,8 százalékkal 143,1 milliárd forintra nőtt, a budapestieké 12,4 százalékkal haladta meg a bázist, és 72,5 milliárd forintot tett ki.

A jelentés kiemeli: idén az első félévben a hazai szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 43,8 százaléka, a belföldi vendégéjszakák 10,5 százaléka, a külföldi vendégéjszakák 68,6 százaléka, az összes szállodai árbevétel 50,7 százaléka, a szoba árbevétel 55,8 százaléka budapesti hotelekben realizálódott, miközben a szállodai kapacitás 31,7 százaléka volt Budapesten.

Felhívták a figyelmet arra is, hogy a balatoni régióban tapasztalt elmaradás oka a hévízi szállodák összes bruttó forgalmában idén az első félévben mutatkozó 13 százalékos csökkenés, ami az orosz és ukrán kereslet drasztikus visszaesésének következménye. Idén az első félévben a balatoni régió szállodáinak összes bruttó árbevétele – a hévízi hotelek nélkül – 10,3 milliárd forint volt, amely 4,4 százalékkal nagyobb a múlt évinél.
Jelezték, hogy a szobaárak, a REVPAR, a forgalom növekedését idén eddig az euró/forint árfolyam változása alig változtatta, mert a 2015 első hat hónapjában elért 307,5 forintos átlagárfolyam csupán 0,1 százalékkal volt erősebb a bázis 307,7 forintnál.

Idén január–június között a szállodákban beváltott összesen 6,052 milliárd forint értékű SZÉP-kártya a magyarországi hotelek belföldi 25,939 milliárd forint szállásdíjbevételének 23,3 százalékát tette ki.
Az első félévben országos szinten az ötcsillagos hotelek teljesítménye javult kiugró mértékben: a bruttó REVPAR 15 százalékkal 24 408 forintra, a szobafoglaltság 2,6 százalékponttal 64,8 százalékra, a bruttó átlag szobaár pedig 10,5 százalékkal 37 654 forintra nőtt.

A legnagyobb beutazópiacok esetében kiemelkedő volt a szállodai vendégéjszakák számának növekedése a brit (+24,2 százalék), az amerikai (+13 százalék), az olasz (+10,7 százalék), a francia (+7,9 százalék), a cseh (+6,6 százalék), a lengyel (+5,6 százalék) és az osztrák (+5,4 százalék) esetében. A szomszédos országok közül Szlovákiából (+13,6 százalék), Szerbiából (+8 százalék), Horvátországból (+7,5 százalék) is kedvezően alakult a forgalom. A hagyományosan legnagyobb piacról, Németországból érkezők számában folytatódott az elmúlt években tapasztalt negatív tendencia, 6,5 százalékkal csökkent az onnan érkezők vendégéjszakáinak száma.

Az év első hat hónapjában – az orosz–ukrán konfliktus következtében – a szállodai vendégéjszakák száma az oroszoknál 30,1 százalékkal, az ukránoknál 16,4 százalékkal csökkent a bázishoz képest – derül ki a jelentésből.

A javuló forgalom ellenére hétfőn a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke a Napi Gazdaságnak arról beszélt: a szállodaipar forgalma 5-10 százalékát veszíti el a magánlakásokban alkalmi szállást kínáló ingatlantulajdonosok miatt. A lap akkor arról írt, hogy ez komoly kárt okoz a köznek, mert az így kiadott lakások után nem fizetnek adót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.