– Ugyanakkor a sajtóban gyakran hallani a „szírorvos-elméletet”, miszerint az ide vándorlók többségében jómódú, középosztálybeli emberek.
– Nem valószínű, hogy szír orvosok vagy részecskekutatók tömegével érkeznének Európába. Hozzá kell tenni, a szakmai tudást igazoló dokumentumokat, diplomákat nem véletlenül kell honosítani. Egy vízvezeték-szerelőnek is más körülmények között kell dolgoznia itt, mint Szíriában vagy Afganisztánban. Észre kell venni, hogy a Keleti pályaudvaron vagy Röszkén tüntetők gyakran még az angol Hungary vagy Germany szót sem tudták helyesen kiejteni. Azon túl, hogy a többségnek egyáltalán nincs szakmája, vagy ha igen, az nem eurokonform tudást jelent. Többségükben nem beszélnek európai nyelveket, márpedig ha befogadunk egy migránst, a legfontosabb, hogy megtanítsuk a nyelvet ahhoz, hogy később szakmát tanulhasson. Ez többéves folyamat. Addig rengeteg pénzt kell erre szánnia a befogadó államnak.
– Nem véletlenül merül fel a kérdés, hogy miért tétlenek az öböl menti, gazdag arab államok.
– Jordániában, Libanonban milliók élnek menekülttáborokban, ezek az országok kapnak anyagi támogatást az öbölállamoktól. A gazdag arab államok kimondva, kimondatlanul arra rendezkedtek be, hogy csökkentsék a rájuk nehezedő migrációs nyomást. Ugyanakkor az iszlám hit öt pillérének egyike a zakát. Ez a szabály pedig kimondja, hogy a hívő köteles anyagi nyereségének egy részét adó formájában a rászoruló hittestvérei számára befizetni. Ezen az alapon az unió akár tárgyalhatna is Európa tehermentesítéséről, például magukra vállalhatnák a bevándorlók élelmezését. Vagy arról, hogy a török–szír határon menekülttáborok létesítéséhez és fenntartásához járuljanak hozzá. Nyilván utópisztikusan hangzik, de az EU is beszállhatna egy ilyen megoldásba. Akár már ott, távol az unió határaitól megkezdődhetne a befogadás folyamata, ott is megtörténhetne az elsődleges szűrés. Ennek nyilván lenne ára. Törökország valószínűleg felhasználná politikai céljai érdekében ezt a pozícióját.
– Milyen gazdasági nyomással, következménnyel jár a migráció?
– Amikor Ausztria bevezette a fokozott ellenőrzést, a szállítmányozási iparág azonnal megérezte. Ahogy egyre több határszakaszon vezetnek majd be hasonló intézkedéseket, úgy válik a probléma egyre látványosabbá. A virágzó magyar turizmus is megtörhet, ahogy Budapest utcáit lassan ellepik a bevándorlók. Nagy anyagi teherrel jár majd az idei tél is. A táborokban tartózkodók elhelyezéséről, a fűtésről, a meleg ruházatról, élelmezésről, orvosi ellátásról, és még sorolhatnám, a fogadó országnak kell gondoskodnia. A hajléktalanjaink biztonságos elszállásolása eddig is minden évben problémát jelentett, most itt lesznek még a migránsok is, akik között sok gyerek és nő van. Meg fogja terhelni a gazdaságot, hogy bevonjuk őket az egészségügyi és oktatási ellátásba. Hamarosan pedig egyre több bevándorló kapja kézhez a kiutasításáról határozó bevándorlásügyi végzést. Ezzel kapcsolatban az első kérdés, hogy hova küldjük vissza, melyik ország fogja befogadni őket, a következő pedig, hogy hogyan. Repülőgépek bérlése óriási költséggel jár, különösen ha tömegeket kell majd a kibocsátó országokba szállítani. Ez még Németországot is megterhelte, amikor az év elején beérkező koszovói hullámot bérelt repülőgépekkel visszaszállította. Megjegyzem, kézenfekvő megoldásnak látszik Szerbia felé visszairányítani a kiutasítottakat. Szerbia viszont sokáig nem bírja majd ezt, és ellen fog állni. Arról nem is beszélve, hogy a folyamat destabilizálhatja a balkáni térséget, amiben a szélsőséges iszlám nyomokban már jelen van. A kibocsátó térség országainak gazdaságára is hatással lesz a mostani folyamat. Szíria olajkitermelése gyakorlatilag leállt, vagy a szélsőségesek ellenőrzése alatt áll. Néhány arab ország GDP-jében korábban jelentős tétel volt a turizmusból származó bevétel. Ez nem mérhető szintre süllyedhet. A térség nem túl iparosodott, de az itt folyó termelés jelentősen visszaesik. Sorolhatnám még. Ezek további belső feszültségeket eredményeznek majd a meglévők mellett, ez pedig nem kedvez a kiútkeresésnek.
– Tegyük fel, az európai vezetők is megértik ezeket a problémákat, és üzengetés helyett, hozzálátnak a megoldásukhoz. Mit javasol nekik?
– A középtávú cél, hogy az elvándorlók regisztrálása, szűrése lehetőleg az Európai Unión kívül, már a kibocsátó országok szomszédságában megtörténjen. Arra kell törekedni, hogy csak a valóban rászorulók indulhassanak el Európába. Ehhez közös uniós külképviselettel tárgyalni kell az öbölországokkal, és meg kell nyerni a térségben befolyásos Törökországot. A végső cél azonban, hogy a menekültek visszatérhessenek hazájukba, ez ugyanis mindenkinek érdeke. Az ottani életfeltételek megteremtésének alapja a viszonylagos rend mellett a fejlesztésekre fordítható segélyezés politikája. Ennek a módját már az ENSZ mellett az EU-ban is megteremtették, minden uniós tagállam köteles nemzeti össztermékének egy bizonyos százalékát a fejlődő országok támogatására elkülöníteni, nemzetközi fejlesztési célokra költeni. Ezt a legtöbb tagállam azonban nem teljesíti, igaz, magas százalékban is határozták meg. Ha ezekre a kérdésekre Európa nem tud választ adni, a bevándorlás hamarosan szétfeszítheti az uniót, és beláthatatlan következmények elé nézünk.