A hajléktalanok számára az egyetlen esélyt az jelentené a kapcsolattartásra és bizonyos jogaik gyakorlására, ha állandó lakóhely, illetve tartózkodási hely hiányában az okmányirodák úgynevezett értesítési címet is bejegyeznének, ahova a hatóságok a fedél nélküliek leveleit postázhatnák. A kormány meg is teremtette ennek feltételeit, ugyanis már 2012-ben úgy módosította a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvényt, hogy regisztrálni kell a polgár értesítési címét, amennyiben azt az érintett bejelentette a nyilvántartás helyi vagy központi szervének. Ennek ellenére az adatok nyilvántartásáért felelős hivatal, a KEKKH a mai napig nem rögzíti ezeket az adatokat – állapította meg az alapvető jogok biztosa.Székely László a hajléktalanokat segítő Menhely Alapítvány panasza alapján indított vizsgálatot. A szervezet jogvédő fórumának ügyfeleit ugyanis rendszeresen elutasították az okmányirodák, amikor értesítési címet szerettek volna bejelenteni, mert a hivatalok még olyan nyomtatvánnyal sem rendelkeztek, amely az értesítési cím bejelentésére vonatkozott volna.Az ombudsman megkereste az ügyben a KEKKH-t, ahol gyakorlatilag elismerték, hogy még nem teremtették meg az értesítési cím nyilvántartásba vételének feltételeit. Azt írták, „az értesítési cím bejelentése informatikai szempontból még nagyarányú fejlesztést igényel”. Válaszuk szerint az értesítési cím bejelentésének gyakorlati bevezetéséhez a nyilvántartási rendszerben ki kell alakítani egy új adatbeviteli felületet, továbbá egy új adatbázis-struktúrát, amelyek megvalósítása folyamatban van. Az értesítési cím bejelentésére szolgáló adatlap tervezete a KEKKH szerint ugyan elkészült, de azt csak „az informatikai fejlesztés megvalósulását követően” gyártják majd le és szállítják ki az okmányirodákhoz.Székely László megállapította, hogy az értesítési cím nyilvántartásba vételét előíró jogszabály-módosítást a parlament már 2012 decemberében elfogadta, és az 2013 márciusában hatályba is lépett, vagyis jelen esetben szó sincs arról, hogy a KEKKH-nak ne lett volna elég ideje a jogszabály alkalmazására való felkészülésre. Ennek ellenére a nyilvántartásért felelős hivatal még két évvel később sem rendelkezett a törvény végrehajtásához szükséges informatikai módosítással, nem tudta regisztrálni az értesítési címet. Az okmányirodák a megfelelő nyomtatvánnyal sem rendelkeztek, a szükséges informatikai fejlesztés is csak a tervezési szakaszban volt, ami várhatóan 2015. III. negyedévében fejeződik be.Az ombudsman rámutatott: a személyiadat- és lakcímnyilvántartás elsődleges célja, hogy elősegítse az állampolgárok jogainak gyakorlását és kötelezettségeinek teljesítését mind a közigazgatásban, mind a gazdasági szférában vagy a polgárok egymás közötti jogviszonyaiban, ráadásul a lakóhely fennállásához számtalan jogszabály fűz valamilyen jogkövetkezményt. Ilyen például a választójog gyakorlása, az adózási kötelezettség, a családtámogatás.– Éppen ezért lakcím hiányában a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése szempontjából kiemelt jelentősége van az értesítési címnek – szögezte le Székely. Az ombudsman szerint azzal, hogy a KEKKH két év elteltével sem tesz eleget a törvényben foglalt kötelezettségének, a jogbiztonság követelményével összefüggésben visszásságot tart fenn. A biztos ezért felkérte a KEKKH elnökét, maradéktalanul teremtse meg a feltételeit annak, hogy az okmányirodák regisztrálni tudják az értesítési címet.
Mutatjuk, így néz ki VV Fanni gyilkosa - videó