OECD: Kevesen jutnak be a felsőoktatásba

Sokan végeznek az alsó oktatási szinteken, ugyanakkor a tanári fizetések alacsonyak és kevés a tanóra alapfokon.

MTI
2015. 11. 24. 18:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Montserrat Gomendio, az OECD oktatási igazgatóságának helyettes vezetője kiemelte a korai kisgyermekkori nevelést, azon belül a hátrányos helyzetűek képzését. Az erősségek között említette a tanárképzést és az ezzel összefüggő reformintézkedéseket, a bérek emelését. A magasan képzett pedagógusok jelentik a kulcsát minden hatékonyan működő oktatási rendszernek – hangsúlyozta.
A nehézségek közé sorolta a méltányosságot, azt, hogy milyen mértékben férnek hozzá a hátrányos helyzetűek az oktatáshoz, és a felsőoktatásban az alacsony részvételi arányt, ez utóbbi együtt kezelendő a szakképzés területével.

Révai Nóra, az OECD tanácsadója kiemelte: több mint 200 mutató alapján hasonlítják össze az államokat. Rámutatott: Magyarország erőssége, hogy magas a részvétel a kora gyermekkori nevelésben, sokan végeznek az alsó oktatási szinteken, az osztálylétszámok, a tanár-diák arányok megfelelőek, ugyanakkor a tanári fizetések alacsonyak, és kevés a tanóra alapfokon. A felsőoktatásban viszonylag alacsony a végzettségi és részvételi arány. Utóbbiról közölte: az alapképzésben várhatóan diplomát szerzők aránya 22 százalék, szemben az OECD 36 százalékával.

Jelezte, az oktatásra fordított kiadások alacsonyak, 2008-hoz képest 2012-re 83 százalékra csökkentek. Az egy tanulóra eső kiadás is nálunk csökkent a legnagyobb mértékben. Kitért arra, hogy míg az OECD-országokban a felsőfokú végzettségű nők átlagos keresete 73 százaléka a hasonló végzettségű férfiakénak, nálunk ez 64 százalék, ami a negyedik legalacsonyabb. Kiemelte: fontos lenne a tanári szakmát vonzóbbá tenni, a minőséget fejleszteni, illetve a felsőoktatásban a részvételi és a végzettségi arányt növelni. Idézte azt is, hogy bár a számítógépes ellátottság jó, a készségek nem megfelelőek.

Az adatok ugyanakkor 2012-ből, 2013-ból és a múlt évből származnak, a legfrissebb reformok hatásai még nem látszanak – jegyezte meg.

Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár azt mondta: a jelentés magyarországi bemutatása szimbolikus elismerése annak, hogy a kormány oktatási céljai alapvetően egybecsengenek az OECD felmérésében megjelölt feladatokkal.

Kitért az oktatás minőségi, tartalmi megerősítésére, és az elmúlt öt év intézkedéseit felidézve szólt arról, hogy a rendszerváltás óta a legnagyobb pedagógusbér-emelés indult el, amely 2017-ig folyamatos lesz. Ez még nem jelenik meg a jelentésben. Az életpályához szigorú minősítési, értékelési rendszer is társul – jelezte. A szakos ellátottság hiányának mérséklésére és a tanári pálya vonzóvá tételére indították el a Klebelsberg-ösztöndíjprogramot.

Az iskolák ma már biztonságban vannak, az állam nem ruházza át a felelősséget az önkormányzatokra – mondta. Megjegyezte: a szülőket minden lehetséges eszközzel segítik a gyermeknevelésben, a magyar kormány számára a gyermek az első. Az alsó tagozat három teljes évfolyamán ingyenes a tankönyvellátás, és ennek kiterjesztése folytatódik. A mutatókon még ez sem látszik – közölte. Kitért az ingyenes közétkeztetés bővítésére és az Erzsébet-táborokra is, és hangsúlyozta: a kormány célja is a méltányos és jó iskolarendszer, ezen dolgoznak, az eredményeket komolyan veszik. Kérdésre válaszolva közölte: a Klik számára megítélt plusztámogatást átutalták.

Palkovics László felsőoktatási államtitkár elmondta: a felsőoktatási stratégia kidolgozásakor az OECD jelentését vették alapul. Egy oktatási rendszer átalakítása azonban nem gyors folyamat, az eredmények csak 10 év múlva látszódnak. A stratégiából kiemelte, hogy a felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatát erősíteni kell. A diploma magas munkaerő-piaci értékkel bír, a diplomások körében a munkanélküliségi ráta 2,7 százalék, ami messze az uniós átlag alatti. A diplomát szerzők arányát tekintve ugyanakkor még van teendő, főként a bemeneti oldalon – jelezte, kitérve a belépő hallgatók kompetenciájának mérésére. Szólt a duális képzés elindításáról és arról, hogy 2013-tól a finanszírozás folyamatosan nő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.