Másfél éve választották meg az MTA elnökének. Hogyan látja az azóta eltelt időt? Mit sikerült eddig megvalósítania abból a programból, amit annak idején maga elé tűzött?
– Sikerült újraélesztenünk a közoktatás szakmódszertani kérdéseinek tudományos vizsgálatát. Tizenöt kutatócsoport alakult tavaly e kérdéskör kutatására, és folytatni, sőt bővíteni akarjuk a jövőbeli lehetőségeket. E projekt még csak most indul, az eddigi eredményeket előzetes tájékozódásnak tartjuk. Célunk, hogy tudományos eszközökkel vizsgáljuk meg, az oktatás gyakorlata megfelel-e a jelenkori kihívásoknak, hol kell változtatni, hogy hatékonyabb, sikeresebb legyen. A tudományos alapokon nyugvó oktatásmódszertanban rejlő lehetőségek talán legszembetűnőbb példája a Kodály-módszer, amely nem lehetett volna olyan sikeres, ha nem lett volna mögötte tudományos háttér. Szeretnénk, ha törekvéseinket a kormány, illetve a művészeti oktatás területén a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) is támogatná. Másik célkitűzésem volt, hogy a tudományt közelebb vigyük a társadalomhoz. Itt is sikeresen indultunk el. Épp most zárult a magyar tudomány ünnepe, amelynek népszerűsége még engem is meglepett. Számos előadást rendeztünk az MTA dísztermében, és a telt házas érdeklődés semmit sem csökkent az utolsó pillanatig.
– Változott-e a laikusok tudományhoz fűződő viszonya az elmúlt évtizedekben? Elfordultak-e a tudománytól vagy éppen növekedett az érdeklődésük?
– A problémát az okozza, hogy miközben soha nem látott mértékben növekednek a tudományos ismeretek, és a mindennapi boldoguláshoz számos olyan készséget is el kell mindenkinek sajátítania, amely korábban ismeretlen volt, az iskolákban már nem lehet több tanórát tartani. Emiatt arányaiban a tudományok oktatása visszaszorult a közoktatásban. Bár a tanárok elismerése javulóban van, még mindig nem érte el a méltó szintet. Sok természettudományos tárgyat oktató tanárnak nem jut ideje, energiája arra, hogy a tárgy sikeres oktatásához szükséges kísérleteket, tanulmányi kirándulásokat megszervezze, megvalósítsa. Az oktatás célravezető tárgya sem egyértelmű. Mit kellene tanítani? A régi alapvető ismereteket vagy a legújabb kutatási eredményeket? Mindkettő elhagyása káros, de mindkettőre nincs idő. Ezért fontos a szakmódszertan kutatása. Az emberekben eközben nő a tudománnyal szembeni félelem, mert az egyre absztraktabb, és már a kutatás tárgyának, fogalmainak megértése is előképzettséget igényel. Ezért olyan könnyű összekeverni a tudományt az áltudományokkal. Az áltudomá-nyok is ugyanazokat a kifejezéseket használják, de csak a szakértők látják át azt, hogy mindennek van-e értelme vagy sem