Új fejezet nyílt az ellenőrzésben

A gépjárművek papírjainak érvényességét is megállapíthatják az útfigyelő rendszeren keresztül.

Bodacz Péter
2016. 01. 11. 6:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy változásokat hozott az új év a gépkocsik műszakivizsga-előírásaival kapcsolatosan. A januártól élő szabályok szerint a sikeres műszaki vizsgát tett autók hátsó rendszámára már nem ragasztják fel a műszaki alkalmasságot igazoló matricát, valamint a környezetvédelmi besorolást tanúsító jelzést sem. Ezek nélkül 2015 év végéig valóban nem volt ajánlott a gépkocsit használni, hiszen a rendőr azonnal büntetett. A régi rutin jegyében azonban – mint azt többen is jelezték szerkesztőségünknek – az idén is intettek le friss műszaki vizsgás gépkocsikat a járőrök. Ők valószínűleg nem tudták, hogy a gépkocsik használatához nélkülözhetetlen adatokat már csak a forgalmi engedélyben kell feltüntetni, így ha ott minden rendben van, akkor bírságolni sincs miért.

A matricák elhagyása egyébként egyfajta bürokráciacsökkentés következménye, az autók adatait ugyanis ugyanazon az ország közútjait behálózó kamerás figyelőrendszeren keresztül ellenőrizhetik a hatóságok, amelyek egyebek között a sebességet is mérik. A rendszerbe ráadásul be vannak kapcsolva a mobil traffipaxok, valamint a rendőrautók fedélzeti számítógépei is. Magyarán a központi rendszer mindent lát, így például lejárt műszaki, vagy szmogriadó idején jogszerűtlenül használt, alacsony környezetvédelmi besorolású autó használata esetén akkor sem ússzuk meg a bírságot, ha nem akadunk fel rutinellenőrzésen.

A legtöbb autós számára nem jelent érdemi változást a korábbiakhoz képest, hogy a műszakivizsga-üzletből kivonul az állam. Az már inkább, hogy vizsga rendje is változik valamelyest, de a járműtulajdonosok előnyére. Az igazi ellenőrzést megelőzően ugyanis ettől az évtől kezdve kötelező elvégezni egy próbavizsgát is, és azok a gépkocsik, amelyek ezen fenn-akadnak, nem is kerülnek a vizsgabiztosok elé. Bár ezt a gyakorlatot igen sok vizsgahely alkalmazta már eddig is, a módosítások révén mostantól esély sincs arra, hogy bukott vizsgáért kelljen feleslegesen fizetnie az autósnak. A műszaki díja 16 290 forint, ám a tapasztalatok szerint ennyi pénzből szinte sosem úszható meg a kötelező ellenőrzés.

A jogosítvány megszerzésében is változások álltak be, a felkészítést is utolérte ugyanis a modern technológia: a KRESZ-oktatásban és -vizsgázásban immár videós feladványokkal is találkozni lehet. Szintén jó hír, hogy az első jogosítvány kiállításáért nem kell fizetni, mint ahogy a mozgáskorlátozott-igazolvány cseréje is térítésmentes ez évtől. Az előbbi ára 4000, az utóbbié 3100 forintba került.

Új katalizátort fejlesztettek ki a VW mérnökei, amellyel a dízelbotrányban érintett motorok emissziós értékei az előírt határértékek alá csökkenthetők – számolt be a német Bild am Sonntag magazin hírportálja vasárnap. A lap értesülése szerint Matthias Müller, a Volkswagen AG vezérigazgatója szerdán mutatja be az amerikai EPA (Environmental Protection Agency) környezetvédelmi hivatal igazgatójának, Gina McCarthynak az újonnan kifejlesztett katalizátort. A lapértesülést a VW-konszern szóvivője csak annyiban erősítette meg a hírügynökségeknek, hogy bejelentette: „megoldási javaslatokat terjesztettek az amerikai hatóságok elé”, amelyek január 14-én nyilatkoznak az ügyben. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.