Új fejezet nyílt az ellenőrzésben

A gépjárművek papírjainak érvényességét is megállapíthatják az útfigyelő rendszeren keresztül.

Bodacz Péter
2016. 01. 11. 6:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy változásokat hozott az új év a gépkocsik műszakivizsga-előírásaival kapcsolatosan. A januártól élő szabályok szerint a sikeres műszaki vizsgát tett autók hátsó rendszámára már nem ragasztják fel a műszaki alkalmasságot igazoló matricát, valamint a környezetvédelmi besorolást tanúsító jelzést sem. Ezek nélkül 2015 év végéig valóban nem volt ajánlott a gépkocsit használni, hiszen a rendőr azonnal büntetett. A régi rutin jegyében azonban – mint azt többen is jelezték szerkesztőségünknek – az idén is intettek le friss műszaki vizsgás gépkocsikat a járőrök. Ők valószínűleg nem tudták, hogy a gépkocsik használatához nélkülözhetetlen adatokat már csak a forgalmi engedélyben kell feltüntetni, így ha ott minden rendben van, akkor bírságolni sincs miért.

A matricák elhagyása egyébként egyfajta bürokráciacsökkentés következménye, az autók adatait ugyanis ugyanazon az ország közútjait behálózó kamerás figyelőrendszeren keresztül ellenőrizhetik a hatóságok, amelyek egyebek között a sebességet is mérik. A rendszerbe ráadásul be vannak kapcsolva a mobil traffipaxok, valamint a rendőrautók fedélzeti számítógépei is. Magyarán a központi rendszer mindent lát, így például lejárt műszaki, vagy szmogriadó idején jogszerűtlenül használt, alacsony környezetvédelmi besorolású autó használata esetén akkor sem ússzuk meg a bírságot, ha nem akadunk fel rutinellenőrzésen.

A legtöbb autós számára nem jelent érdemi változást a korábbiakhoz képest, hogy a műszakivizsga-üzletből kivonul az állam. Az már inkább, hogy vizsga rendje is változik valamelyest, de a járműtulajdonosok előnyére. Az igazi ellenőrzést megelőzően ugyanis ettől az évtől kezdve kötelező elvégezni egy próbavizsgát is, és azok a gépkocsik, amelyek ezen fenn-akadnak, nem is kerülnek a vizsgabiztosok elé. Bár ezt a gyakorlatot igen sok vizsgahely alkalmazta már eddig is, a módosítások révén mostantól esély sincs arra, hogy bukott vizsgáért kelljen feleslegesen fizetnie az autósnak. A műszaki díja 16 290 forint, ám a tapasztalatok szerint ennyi pénzből szinte sosem úszható meg a kötelező ellenőrzés.

A jogosítvány megszerzésében is változások álltak be, a felkészítést is utolérte ugyanis a modern technológia: a KRESZ-oktatásban és -vizsgázásban immár videós feladványokkal is találkozni lehet. Szintén jó hír, hogy az első jogosítvány kiállításáért nem kell fizetni, mint ahogy a mozgáskorlátozott-igazolvány cseréje is térítésmentes ez évtől. Az előbbi ára 4000, az utóbbié 3100 forintba került.

Új katalizátort fejlesztettek ki a VW mérnökei, amellyel a dízelbotrányban érintett motorok emissziós értékei az előírt határértékek alá csökkenthetők – számolt be a német Bild am Sonntag magazin hírportálja vasárnap. A lap értesülése szerint Matthias Müller, a Volkswagen AG vezérigazgatója szerdán mutatja be az amerikai EPA (Environmental Protection Agency) környezetvédelmi hivatal igazgatójának, Gina McCarthynak az újonnan kifejlesztett katalizátort. A lapértesülést a VW-konszern szóvivője csak annyiban erősítette meg a hírügynökségeknek, hogy bejelentette: „megoldási javaslatokat terjesztettek az amerikai hatóságok elé”, amelyek január 14-én nyilatkoznak az ügyben. (MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.