Csak a harmincmilliós veszteség garantált

Remizben pihennek a mozdonyok Felcsúton.

Velkei Tamás
2016. 02. 11. 21:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a községbe látogató továbbhalad Felcsút mindenképpen leggrandiózusabb látványossága, a Pancho Aréna mellett, a Váli-vízen átívelő új fahídra lehet figyelmes. A kicsiny átkelő vadonatúj aszfaltúthoz csatlakozik, amelyet kandeláberek szegélyeznek. Az út a Puskás Akadémia megállóhoz vezet, amely tulajdonképpen egy hosszú peron, előtte két sínpár húzódik; a sínek Bicske felé száz méter után egy földhányásban végződnek.

A pályát azonban semmi kifogás nem érheti: a masszív beton talpfák alatt több mint 6 ezer köbméter vasúti zúzottkő nyugszik. Amint az a novemberi átadáson kiderült, az 5,7 kilométer hosszú, 760 milliméteres nyomtávolságú Vál-völgyi kisvasút vonalán három állomás épült. A vonalon elkészült még hat vasúti átjáró, egy-egy mozdonyszín és fénysorompó, négy kilométer földárok és egyéb műtárgyak. A tervezett menetidő 25 kilométer/óra sebesség mellett 20 perc – persze ha egyszer megindul a közlekedés, addig utasok híján be kell érnünk a látvánnyal.

Egy út menti kávézó vendégei egyelőre semmit nem hallottak arról, mikor indul az első járat, már csak azért sem, mert, mint mondják, a kocsik még nem érkeztek meg. Arról sem tudnak, hogy meghosszabbítanák a nyomvonalat. Bár szerintük inkább a turistáknak épült a vasút, láthatólag büszkék rá; húsz éve sem a kisvasút, sem a stadion megvalósulásában nem hittek volna. Az egyik vendég a miniszterelnököt is ismeri gyerekkorából, egy klubban futballoztak, amikor a helyi csapat még a megyei első osztályban gyűjtögette a pontokat. Rendes gyereknek ismerte.

A lefektetett vágány nyomába eredünk, amely Alcsútdoboz irányába fut. A Felcsút megállóhoz közeli gumiszerelő műhelyben azt mondják, télen már nem, csak tavasszal indul meg a közlekedés a több hónapja átadott vonalszakaszon. Mindenesetre az utasokat szépen felújított indóház, parkosított környezet, díszburkolattal kirakott parkolóhelyek, a már megszokott kandeláberek és egy újonnan emelt kocsiszín fogadja. A figyelmes kivitelezők még egy öntöttvas díszkutat is telepítettek a megálló területén. A kocsiszínben két felújított, Mk48 típusú mozdony várja a tavaszi rajtot, mögöttük egy hajtány áll ugrásra készen. A kocsiszín mögé is befut egy vágány, célja ma még rejtett, mindenesetre az itt húzódó peron fedett, és energiatakarékos izzók világítják be este.

A síneken túl egy tábla informálja a látogatót. „Széchenyi 2020 – Európai Unió, Magyarország kormánya, Európai Regionális Fejlesztési Alap; A Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány, Felcsút–Alcsútdoboz szakaszon kisvasúti vonal turisztikai célú fejlesztése. A támogatás összege: 600 millió forint.” A lényeg az utolsó mondat, az állomásépületbe betekintve ugyanis újabb csodák várnak. A falon festmények (vagy reprintek), vadtrófeák, a minden bizonnyal kávézónak szánt helyiségben pedig bőrszékek, márványpult, nemesacél szagelszívó és konyhatechnológia. A mosdó igényes csempével burkolt, már a folyékonyszappan-adagolót is feltöltötték. Az épület körül díszburkolaton lépdelhetünk, persze csak vigyázva, nehogy megsértsük a talajszintbe rejtett, az állomás esti kivilágítására szolgáló fényforrásokat.

Áthajtunk Alcsútdobozra, ahol csak a település határában fekvő arborétumnál áll majd meg a vonat, ám amíg az állomást eléri a szerelvény, hatalmas vájaton halad át, amelynek oldalain beton vízelvezetőket helyeztek el. Itt található az ideiglenes (?) végállomás, ám a luxusról e helyen már le kell mondania a leendő utazónak: bár a világítást itt is kandeláberek nyújtják, az állomás lányegében egy peron, semmi egyéb. Ráadásul innen egy darabig csak földúton lehet haladni az arborétum felé.

Ennek ellenére már megvalósíthatósági tanulmány is készült a miniszterelnök szívügyének tekintett vonal fejlesztéséről, a Figyelő ugyanis megszerezte azt az értekezést, amely vizsgálja, hogyan lehetne csatlakoztatni egy Etyek–Bicske viszonylatot a fővárosba tartó vasúthoz, illetve miként lehetne összekötni a felcsúti kisvasúttal. Az uniós forrásból dotált tanulmányból kiderül, hogy Bicske és Etyek között naponta nyolcvanan utaznak busszal, Etyek és Alcsút között még ennyien sem, csupán harmincan. Etyekről Budapestre átlagban 1340-en tartanak naponta, az anyag készítői úgy számolnak, közülük százan ülnének át a lassabb, keskeny nyomtávú vasútra. Százan letennék az autót, száz új utast remélnek az új oktatási központokból, munkahelyekből, ötvenet-ötvenet pedig az „értékarányos, garantált, biztonságos új szolgáltatás”, valamint a szabadidős és sporttevékenységek vonzanának. A vonal működtetése viszont még úgy is évente közel 29 milliós veszteséget okozna az adófizetőknek, hogy a tanulmány számol jegyárbevételekkel és állami árkiegészítéssel.

Több verzió is készült az etyeki csatlakozásról, a legvalószínűbb a 8 milliárdos bicskei bekötés, amelybe ha csatlakoztatják a felcsúti szárnyat, az további egymilliárdot igényelne. Az anyag rámutat arra is: Bicskén eleve úgy korszerűsítették az ottani állomást, hogy képes legyen fogadni a felcsúti kisvasutat. A dolgozat azzal számol, hogy a Vál-völgybe tervezett vonat a mariazelli kisvasút 1981-es, kiselejtezett járműveit kapná meg.

– Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig – szögezte le a kormányfő tavaly novemberben, ám Szili Miklós, Lovasberény független polgármestere azt mondja: ahogy mi, úgy az önkormányzat munkatársai is csak a médiából értesültek az elképzelésekről, hivatalosan nem értesítette őket senki. Egyébként Alcsútról Lovasberényig a korábbi tervek szerint kerékpárút vezetne épp azon a nyomtávon, ahol most a kisvasutat tervezik, tudjuk meg, a kettő értelemszerűen üti egymást.

Csak annyit tudunk, ami a helyi újságban is megjelent: a novemberi bejáráson láttam én is a létesítményt – közli érdeklődésünkre Tóth Erika (Fidesz–KDNP), Alcsútdoboz polgármestere is, aki a vonal meghosszabbításáról ugyanúgy nem hallott, mint kollégája. Ugyanakkor előadja: igenis van létjogosultsága a vasútnak, mert nagyon szép a vidékük, országos hírű az arborétumuk, s hosszasan ecseteli a környék látnivalóit. A kisvasúttal igazi turisztikai termékcsomagot tudnak majd kínálni – teszi hozzá.

Felvetjük, akadnak még az országban szép számmal csodálatos adottsággal, kulturális értékkel bíró régiók, amire a polgármester leszögezi: azok mind fejlettek. Hiába próbáljuk meggyőzni, hogy Szabolcsban, Somogyban vagy Baranyában vannak azért még hiányosságok, közli: nagyon jól ismeri Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét, és csodálatos fejlesztések zajlottak országszerte, példaként a fertődi, keszthelyi kastélyokat említi. – Ez a környék kiabál azért, hogy érdemes idejönni, beruházni, kikapcsolódni, ehhez persze még sok minden kell – mondja búcsúzóul.

A tervekkel kapcsolatban megkérdeztük a környék polgármestereit is, de Pálffy Károly (Fidesz– KDNP), Bicske, Garaguly Tibor (független), Etyek és Mészáros Lőrinc (Fidesz–KDNP), Felcsút első embere lapzártánkig nem felelt kérdéseinkre, ahogy a térség országgyűlési képviselője, Tessely Zoltán (Fidesz–KDNP) sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.