A kormány használatában jelenleg 55 autó van, ebből 44 középkategóriás Škoda. 2011-ben 97 ilyen autót vett a kormány, milliós engedményt kapva a forgalmazótól autónként, azóta újabb 26 Suberbet vásároltak, 18-at tavaly, pedig Lázár János 2015-ben még azt mondta, leállították az autóbeszerzéseket – írja a Népszabadság.
Az elődökre hárít a minisztérium
A KKM vezetői azokat az autókat használják, amelyek kinevezésükkor a garázsban voltak – szögezte le a külügyminisztérium sajtófőnök-helyettese szerkesztőségünknek küldött levelében. Kovács Endre hozzátette: Szijjártó Péter miniszteri kinevezése óta KKM belföldi flottájába sem új, sem használt autót nem vásárolt.
Igaz, a Népszabadság írása nyomán készült cikkünkben nem is állítottuk ezek ellenkezőjét. A járműveket eleve nem a minisztériumok, hanem a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) szerzi be (bár pont a KKM esetében ez csak „részben” igaz), és arról sem volt szó, hogy a tárca Szijjártó kinevezése után vásárolta volna az említett autókat.
Ismert: a jelenlegi tárcavezetőt megelőzően, de már 2010 után Martonyi János és Navracsics Tibor követte egymást a bársonyszékben.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkárainak luxusautók jutottak. A miniszterhelyettes Szabó László egy 2014-es ML350 Mercedes luxusterepjárót hajt; a gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkár, Magyar Levente felső-középkategóriás, 2010-es Mercedes E350-essel közlekedik; míg a biztonságpolitikáért felelős államtitkárnak, Mikola Istvánnak ötéves Audi A6-osa van. Korábban botrányt kavart, hogy Szijjártó Péter miniszter futsalos csapattársa, a hivatalosan ki nem nevezett kabinetfőnök, Benkő Szilárd is ML350-es terepjárót kapott. Ám Szabó László nem a később távozott Benkő autóját kapta meg: utóbbi 2006-os évjáratú volt. A lap szerint a Škodákhoz képest minimum dupla annyiba kerültek ezek az autók a külügynek.
Orbán Viktor évek óta Volkswagen kisbusszal közlekedik, Szijjártó Péter számára tavaly vettek – a Škoda mellé – egy VW Multivant. Ugyanilyen, 2015-ös VW Multivanje van szolgálati autó gyanánt Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetiroda-vezetőnek és Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettesnek is. Ezek ára 10-20 millió forint között mozog.
Az efféle drága autók vásárlása azért is meglepő, mert a Škodákat 2011-ben azzal az indoklással vette meg a kormány, hogy véget kell vetni a Gyurcsány- és Bajnai-kabinet által meghonosított audis-volkswagenes, „luxusszocialista” korszaknak – írja a lap.
Új autók a kormányban
Škoda Superbet kapott: Nagy István, Fazekas Sándor, Czerván György, Bitay Márton Örs, V. Németh Zsolt, Zsigó Róbert (mind FM); Czibere Károly, Czunyiné Bertalan Judit, Hoppál Péter, Rétvári Bence, Soltész Miklós (mind Emmi); Szabó Zsolt, Tasó László (mindketten NFM); Kontrát Károly, Tasnádi László (mindketten BM); Tállai András, Lepsényi István (mindketten NGM); Takács Szabolcs (Miniszterelnökség).
VW Multivant kapott: Rogán Antal (MK), Szijjártó Péter (KKM).