Metrófelújítás: módosíthatják a szerződést

Többnyire uniós forrásból fedeznék a pályafelújítást, csakhogy az unió felújításra nem ad pénzt.

MNO
2016. 02. 11. 10:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több műszaki részlet is módosulhat az orosz Metrowagonmas az M3-as metróvonal kocsijainak felújítására adott győztes ajánlatához képest. A BKV menedzsmentjétől származó információk szerint a változtatások széles kört érintenének, így például a fékrendszert, a kerekeket, az alvázat, a motort és a padlómagasság beállítását is – írja a Népszabadság.

Vitatott pont például az acélrugós forgóváz. Az orosz cég eredeti ajánlatában ez szerepel, csakhogy ezzel a meglehetősen korszerűtlen megoldással nem tudja teljesíteni a BKV pályázati kiírásában is rögzített egyik elvárását az akadálymentes használatról.

A pályafelújítás 125 milliárd forintos költségének 85 százalékát a főváros és a kormány szeretné uniós forrásból fedezni, csakhogy az unió felújításra nem ad pénzt. A magyar fél ezért fejlesztésként próbálja eladni a rekonstrukciót. Ehhez jó érv lehetett volna a vonal észak–déli meghosszabbítása, de ezt nagy költségigénye miatt kihúzták a tervből – olvasható a lapban.

A Népszabadság beszámolója szerint több kisebb fejlesztési elemmel próbálják feltupírozni a felújítást. Ezek közé tartozna például az utastájékoztatás fejlesztése, a központi forgalomirányítás kialakítása, a kényelmi mozgólépcsők, az utasterek attraktív építészeti megújítása és az akadálymentesítés is. Viszont a húsz állomásból várhatóan csak tízben épül felvonó, így a korábban akadálymentesített megállókkal együtt 13 helyen lesz lift. A Pöttyös utca, az Ecseri út, a Klinikák, az egyébként átszállóhelyként is működő Kálvin tér, a Ferenciek tere, az Arany János utca megállónál viszont nem lesz. Így könnyen lehet, hogy hiába került fel a metróvonal felújítása nagy kínlódással a kormány uniósberuházás-listájára, végül mégsem nyer támogatást – emelte ki a Népszabadság.

Tarlós szerint az M3-as metró felújítása nem marad el akkor sem, ha nem kapnak hozzá uniós támogatást. A kormány ugyanis nem vállalhatja azt a politikai kockázatot, hogy leállítsa azt a metrót, amely évente több utast szállít, mint országosan a MÁV. Ennek érdekében különmegállapodást kötnének a kormánnyal – írja a lap. A felújítást 2019 szeptemberében fejeznék be eredeti tervek szerint, a metrókocsikat már 2018 nyarára le kell szállítaniuk az oroszoknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.