Több műszaki részlet is módosulhat az orosz Metrowagonmas az M3-as metróvonal kocsijainak felújítására adott győztes ajánlatához képest. A BKV menedzsmentjétől származó információk szerint a változtatások széles kört érintenének, így például a fékrendszert, a kerekeket, az alvázat, a motort és a padlómagasság beállítását is – írja a Népszabadság.
Vitatott pont például az acélrugós forgóváz. Az orosz cég eredeti ajánlatában ez szerepel, csakhogy ezzel a meglehetősen korszerűtlen megoldással nem tudja teljesíteni a BKV pályázati kiírásában is rögzített egyik elvárását az akadálymentes használatról.
A pályafelújítás 125 milliárd forintos költségének 85 százalékát a főváros és a kormány szeretné uniós forrásból fedezni, csakhogy az unió felújításra nem ad pénzt. A magyar fél ezért fejlesztésként próbálja eladni a rekonstrukciót. Ehhez jó érv lehetett volna a vonal észak–déli meghosszabbítása, de ezt nagy költségigénye miatt kihúzták a tervből – olvasható a lapban.
A Népszabadság beszámolója szerint több kisebb fejlesztési elemmel próbálják feltupírozni a felújítást. Ezek közé tartozna például az utastájékoztatás fejlesztése, a központi forgalomirányítás kialakítása, a kényelmi mozgólépcsők, az utasterek attraktív építészeti megújítása és az akadálymentesítés is. Viszont a húsz állomásból várhatóan csak tízben épül felvonó, így a korábban akadálymentesített megállókkal együtt 13 helyen lesz lift. A Pöttyös utca, az Ecseri út, a Klinikák, az egyébként átszállóhelyként is működő Kálvin tér, a Ferenciek tere, az Arany János utca megállónál viszont nem lesz. Így könnyen lehet, hogy hiába került fel a metróvonal felújítása nagy kínlódással a kormány uniósberuházás-listájára, végül mégsem nyer támogatást – emelte ki a Népszabadság.
Tarlós szerint az M3-as metró felújítása nem marad el akkor sem, ha nem kapnak hozzá uniós támogatást. A kormány ugyanis nem vállalhatja azt a politikai kockázatot, hogy leállítsa azt a metrót, amely évente több utast szállít, mint országosan a MÁV. Ennek érdekében különmegállapodást kötnének a kormánnyal – írja a lap. A felújítást 2019 szeptemberében fejeznék be eredeti tervek szerint, a metrókocsikat már 2018 nyarára le kell szállítaniuk az oroszoknak.