Szinte biztos, hogy lesz sztrájk a vasútnál, miután továbbra sem hoztak eredményt a bértárgyalások. A munkabeszüntetés pontos menetrendjében már megállapodott hét vasutas-érdekképviselet, a részleteket pedig hétfőn jelentik majd be – tudtuk meg. A héten a Vasutasok Szakszervezetének választmánya csaknem egyhangúlag a munkabeszüntetés mellett döntött, és a VDSZSZ Szolidaritás, továbbá például a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetének elnöksége is hasonlóan foglalt állást. Hozzájuk további négy érdekképviselet csatlakozott.
A sztrájk egyetlen esetben maradhat el: ha időközben sikerül megállapodni a béremelésről, erre azonban meglehetősen kicsi az esély. A bértárgyalások november óta húzódnak a MÁV-nál. A munkavállalói oldal ötszázalékos alapbérfejlesztést és elsősorban a létszámhiánnyal küzdő területeken 2,7 százalékos differenciált bérfejlesztést követel. A MÁV vezetése kezdetben 0,5 százalékos differenciált bérfejlesztést és az alapbér további fél százalékának megfelelő nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítést javasolt. Azóta állítólag elmozdult erről, de még mindig csak kevesebb mint a felét ajánlja annak az öt százaléknak, amit az érdekképviseletek kérnek.
– Egyértelmű, hogy szolidárisak vagyunk
– mondta lapunknak Nemes Gábor, a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Beszámolt arról, hogy a társaságnál tegnap tartották a bértárgyalás első fordulóját, amely eredménytelen volt. A szakszervezet 5 százalékos bérrendezést akar, továbbá ezenfelül bizonyos területeken, ahol jelentős feszültségek vannak, további 2,5 százalékot szeretne elérni. Ezzel szemben a BKV részéről nem hangzott el ajánlat, csak tudomásul vették az érdekképviselet követeléseit, a tulajdonos részéről pedig – Nemes Gábor közlése szerint – nulla százalék az „elvárás” a béremeléssel kapcsolatban. Arra a kérdésre, hogy a vasutassztrájkhoz valamilyen módon csatlakoznak-e, azt válaszolta, hogy természetesen összehangolják akcióikat.
Patthelyzet van a miskolci közlekedési társaságnál is, ahol még tavalyról sem tudtak megállapodni a felek, miközben arról megy a vita, hogy sztrájk esetén mekkora legyen a még elégséges szolgáltatás. A közösségi közlekedésért felelős Miskolc Városi Közlekedési Zrt. azt szeretné, ha munkabeszüntetés esetén is közlekedne a járatok 88 százaléka, a szakszervezetek viszont csak a törvényi minimumhoz (66 százalékhoz) közeli teljesítményt ajánlanak.
A közszolgáltató szektorokban ugyan nehéz sztrájkot tartani, de azért vannak kiskapuk; a miskolciak esetében például az, hogy az elégséges szolgáltatás a szerződéses járatokra nem vonatkozik, márpedig az MVK több nagy céggel is külön szerződésben tart fenn olyan járatokat, amelyekkel a dolgozókat munkába szállítják.