Vasutassztrájk: hétfőn bejelentik

A MÁV-nál és a BKV-nál is gondok vannak, előbbinél biztosnak tűnik a sztrájk.

Markotay Csaba
2016. 02. 06. 6:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte biztos, hogy lesz sztrájk a vasútnál, miután továbbra sem hoztak eredményt a bértárgyalások. A munkabeszüntetés pontos menetrendjében már megállapodott hét vasutas-érdekképviselet, a részleteket pedig hétfőn jelentik majd be – tudtuk meg. A héten a Vasutasok Szakszervezetének választmánya csaknem egyhangúlag a munkabeszüntetés mellett döntött, és a VDSZSZ Szolidaritás, továbbá például a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetének elnöksége is hasonlóan foglalt állást. Hozzájuk további négy érdekképviselet csatlakozott.

A sztrájk egyetlen esetben maradhat el: ha időközben sikerül megállapodni a béremelésről, erre azonban meglehetősen kicsi az esély. A bértárgyalások november óta húzódnak a MÁV-nál. A munkavállalói oldal ötszázalékos alapbérfejlesztést és elsősorban a létszámhiánnyal küzdő területeken 2,7 százalékos differenciált bérfejlesztést követel. A MÁV vezetése kezdetben 0,5 százalékos differenciált bérfejlesztést és az alapbér további fél százalékának megfelelő nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítést javasolt. Azóta állítólag elmozdult erről, de még mindig csak kevesebb mint a felét ajánlja annak az öt százaléknak, amit az érdekképviseletek kérnek.

– Egyértelmű, hogy szolidárisak vagyunk

– mondta lapunknak Nemes Gábor, a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Beszámolt arról, hogy a társaságnál tegnap tartották a bértárgyalás első fordulóját, amely eredménytelen volt. A szakszervezet 5 százalékos bérrendezést akar, továbbá ezenfelül bizonyos területeken, ahol jelentős feszültségek vannak, további 2,5 százalékot szeretne elérni. Ezzel szemben a BKV részéről nem hangzott el ajánlat, csak tudomásul vették az érdekképviselet követeléseit, a tulajdonos részéről pedig – Nemes Gábor közlése szerint – nulla százalék az „elvárás” a béremeléssel kapcsolatban. Arra a kérdésre, hogy a vasutassztrájkhoz valamilyen módon csatlakoznak-e, azt válaszolta, hogy természetesen összehangolják akcióikat.

Patthelyzet van a miskolci közlekedési társaságnál is, ahol még tavalyról sem tudtak megállapodni a felek, miközben arról megy a vita, hogy sztrájk esetén mekkora legyen a még elégséges szolgáltatás. A közösségi közlekedésért felelős Miskolc Városi Közlekedési Zrt. azt szeretné, ha munkabeszüntetés esetén is közlekedne a járatok 88 százaléka, a szakszervezetek viszont csak a törvényi minimumhoz (66 százalékhoz) közeli teljesítményt ajánlanak.

A közszolgáltató szektorokban ugyan nehéz sztrájkot tartani, de azért vannak kiskapuk; a miskolciak esetében például az, hogy az elégséges szolgáltatás a szerződéses járatokra nem vonatkozik, márpedig az MVK több nagy céggel is külön szerződésben tart fenn olyan járatokat, amelyekkel a dolgozókat munkába szállítják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.