A 260 milliárd forintot fölemésztő jegybanki alapítványi program a kezdete óta folyamatos támadások kereszttüzében áll. Az, hogy az ingatlanvásárlásokkal és unortodox oktatási elképzelésekkel jellemezhető program egyáltalán megszülethetett, az egykori fb-tagok szerint annak tulajdonítható, hogy az intézmény vezetése félreértelmezi a sokat hangoztatott jegybanki függetlenséget. Ők úgy gondolják, hogy a jegybanknak mindent szabad, amit a törvény nem tilt. E szabadság korlátozása – nézetük szerint – egyenértékű a jegybank függetlenségének megsértésével. Ezzel szemben a helyes felfogás az, hogy a jegybanknak azt szabad tennie, amire van törvényes felhatalmazása.
– A magyar jegybanktörvény pontosan megfogalmazza a függetlenség jegybankra vonatkozó fogalmát – csakúgy, mint az unió többi tagországában –, egyértelműen kimondja, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nem kérhet, és nem fogadhat el utasítást a kormánytól, az Európai Bizottságtól és egyéb szervezetektől, kizárólag az Európai Központi Bank (EKB) felügyelete alatt tevékenykedik. Ennyit jelent a függetlenség – fejtegette Róna Péter. – Sajnálatos, hogy a jegybanktörvényt félreértelmezve a vezetőség olyan feladatokat is magára vállal, amelyekhez semmi köze nincs. Az ugyanis, hogy olyan alapítványokat hozott létre – és stafírozott ki százmilliárdokkal –, amelyek a jegybank alaptevékenységébe nem tartozó feladatokat végeznek, ellentmond az érvényben lévő szabályoknak.
Varga István szerint erre mutat rá az Alkotmánybíróság (AB) minapi döntése, amelyben felhívja a figyelmet, hogy a jegybank csak alaptevékenységébe tartozó gazdasági társaságokat és alapítványokat hozhat létre. De ezt nehezményezte az EKB éves jelentése is, amikor arról ír, hogy az igazgatóság döntése értelmében az alapítványok államkötvényekbe fektetik a nekik juttatott vagyont, vagyis az államot hitelezik belőle. Ez pedig ellentmond a monetáris és fiskális tevékenységek szétválasztásáról szóló előírásoknak. Erre azért kerülhetett sor, mert olyan jegybanktörvényt szavaztak meg a képviselők, amely szerint az állam lemond tulajdonosi jogairól, és az MNB igazgatósága dönthet arról, mire használja föl a jegybanki nyereséget. Legalább ekkora gondot jelent, hogy az Országgyűlés nem tárgyalja érdemben a jegybanki beszámolókat. Novemberben például úgy fogadta el a jegybank 2012–2014-es beszámolóját, hogy a kormány meg sem szólalt, ami arra utal, hogy ezzel eleve felmentést ad az elnöknek politikája következményei alól.
















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!