Gondoltak már arra, hogy Orbán Viktort hívják tárgyalni? Múlt héten ön is azt nyilatkozta, hogy az oktatás helyzetének rendezése egyedül rajta áll.
– Nem szeretem, ha kikosaraznak. Többször írtunk levelet Orbán Viktornak, de közvetlenül tőle sosem kaptunk választ. Még azt sem teszi meg, hogy ő írja alá a levelet. Gyurcsány Ferenc is kapott levelet anno a Pedagógusok Szakszervezetétől (PSZ), de ő azért vette a fáradságot, hogy aláírja a válaszlevelet.
– Ezért a mondatért kemény kritikát fog kapni a kormánypárti sajtótól.
– Jó, hát ne gyurcsányozzunk! Ezzel csak arra szerettem volna utalni, hogy Orbán Viktor akár személyesen is meghallgathatná a szakszervezeti vezetőket, hiszen érzékelnie kell, hogy gond van az oktatásban. Úgy látom, hogy a miniszterelnök vagy nem tudja, vagy nem akarja megoldani ezt a problémát.
– Erre viszont lehet azt mondani, hogy valójában kormányt akarnak buktatni.
– A PSZ mindig szakmai alapokon közelítette meg az oktatás kérdését. A nyilatkozatainkban soha semmiféle kormányellenes propagandát nem hirdettünk. Én tudom, hogy a sajtó örülne neki, de a szakszervezetnek nem ez a dolga. A PSZ-en belül a vezetőségben és a tagságban is sokféle pártszimpátiájú kolléga van, és jól megférnek egymással. A szakszervezet sosem a kormány, hanem az intézkedések ellen emeli fel a hangját. Mindegy, hogy milyen színű párt van hatalmon. Például mindenki számon kéri rajtam, hogy a PSZ a tanárok 13. havi fizetésének megmentéséért miért nem csinált semmit 2008-ban. Dehogynem csináltunk, csak az embereknek véges az emlékezetük. 2008 novemberében ott tüntettünk a Szalay utcában a bérelvonás miatt. Emlékezetem szerint akkor nem a Fidesz kormányzott, hanem az MSZP.
– Szakmapolitikailag miben változott az oktatás 2010 óta?
– Nagyon erőssé vált az állami akarat arra, hogy kézben tartsák a közoktatást. Persze ne legyünk álszentek, minden hatalomra jellemző, hogy szereti a saját ideológiáját megjeleníteni az oktatás tartalmában. Volt, aki ezt diszkrétebben és finomabban csinálta, más erőteljesebben teszi. A legfontosabb változás tehát, hogy a köznevelés rendszerében egy példátlan központosítást vezettek be nagyon rövid idő alatt. Ha körbenézünk Európában vagy a tengerentúlon, az oktatás általában a helyi önkormányzatok feladata a társadalmi beágyazottság miatt. Egy önkormányzatnál a szülő a választópolgár, ezért ha költenek az iskolára, ez a következő választásnál megtérül. Az iskola sokkal közelebb volt a lakosokhoz korábban, mint most, amikor a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) része. Az új elv az lett, hogy a szülő ne szóljon bele, mi történik a gyerekkel az iskolában. A demokráciákban viszont a szülő partneri kapcsolatban áll az iskolával. Nagyon sokat dolgoztak a tanárok ennek a partneri kapcsolatnak a kialakításán az előző oktatási rendszerben. Számukra is új volt, hogy a szülőt partnernek kell tekinteni, hiszen együtt nevelik a gyerekeket. Ehhez képest jött 2010, amikor Hoffmann Rózsa vissza akarta adni a tanárok tekintélyét. A modern, korszerű nevelés viszont nem tekintélyelven alapul, hanem partneri kapcsolaton.















