Szabálytalan volt az állampapír-vásárlás?

Bodnár Zoltán volt alelnök szerint a jegybanki alapítványok létrehozása és működése is szabálytalan.

Hajdú Péter
2016. 04. 26. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Törvényellenesen hozták létre az alapítványokat, mert szabálytalan volt az alapításkori forrásfölhasználás – nyilatkozta lapunknak Bodnár Zoltán volt jegybankalelnök, a liberálisok ügyvivője. Kifejtette, az államháztartási törvény értelmében a jegybanki alapítványoknak juttatott 258,6 milliárd forint a költségvetés adósságkezelési fejezetébe kellene hogy kerüljön, s ebből lehetne törleszteni az ország adósságát. Igaz, az is szerepel a törvényben, hogy ezt más törvény módosíthatja. – Esetünkben a jegybanktörvény azt mondja, az MNB az év végi eredményből osztalékot fizethet, amiről a jegybankelnökből és három helyetteséből álló igazgatóság dönt. Az igazgatóság arról döntött, hogy osztalékot nem kap az állam, inkább közönséges kiadásként az alapítványoknak juttatja ezt a hatalmas összeget – fejtette ki a volt alelnök, megjegyezve, hogy a hivatkozási alap az volt: az MNB-nek lehetősége van alapítványok létrehozására. – Ez valóban így van, de egy másik paragrafus arról szól, hogy alapítványi célra mindössze a bírságokból befolyt összeg, azaz hozzávetőlegesen kétmilliárd forint költhető el, szó sincs tehát százmilliárdokról – mondta az ügyvivő.

De Bodnár szerint nemcsak az alapítványok létrehozása, hanem a működése is hagy kívánnivalót maga után. Kifogásolta, hogy például miért ad kétmillió forintot a botswanai és namíbiai tanulmányutakra, hárommilliót a tunéziai választások tanulmányozására, vagy másfél millió forintot a ruandai nők politikában betöltött helyzetének tanulmányozására. Bodnár Zoltán szerint a barátok, ismerősök, rokonok támogatásáról van szó.

– Hamis az a hivatkozás is, hogy a jegybank nem tud közvetlenül utasítást adni az alapítványoknak, hiszen a jegybank vezetői ott ülnek az alapítványi kuratóriumokban. Tehát szó sincs arról, hogy ne lenne befolyásuk azokra – jelentette ki Bodnár, aki arra is fölhívta a figyelmet, hogy az alapítványok létrehozásakor arról volt szó, a kapott vagyont állampapírokba kell fektetni, s csak a hozamot lehet egyéb célra használni. Később azonban módosult a szabályozás, s ma már a vagyon harminc százalékát is elköltheti az alapítvány. – Egyetlen korábbi jegybankelnök idején sem volt ilyen jellegű költekezés, de ez Európában sem jellemző – emelte ki Bodnár Zoltán. A szakértő szerint egyébként az is szembemegy az uniós szabályokkal, és fölveti a tiltott költségvetési támogatás kérdését, hogy a jegybank pénze az alapítványokon keresztül állampapírokba kerül.

A jegybank működésének ellenőrzésével kapcsolatosan is vannak fenntartásai az ügyvivőnek. Szerinte az Állami Számvevőszék vagy a felügyelőbizottság vizsgálhatná, hogy a szabályoknak megfelelően működik-e az MNB vagy sem. Vagyis megállapíthatták volna, hogy szabálytalanul hozták létre az alapítványokat. – Mi azt is kezdeményeztük, hogy a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal vizsgálja meg az alapítványok gazdálkodását, hiszen azok közpénzzel gazdálkodnak. De mostanáig nem rendelte el a kormány az ellenőrzést – nyilatkozta Bodnár.

Hasonlóképpen vélekedik Mellár Tamás közgazdász is. Szerinte hatalmas pénzek kerültek ki a költségvetés hatásköréből, amit a jegybank az alapítványaira fordított. Pedig ezeknek az alapítványoknak semmi köze a jegybank alapfeladataihoz, azaz a monetáris politika kialakításához vagy a forint értékállóságának megteremtéséhez. – Ilyen mértékű alapítványi költekezés elfogadhatatlan, már csak azért is, mert például az oktatás területén erőteljesen torzítja a közgazdászképzést, és feszültséget okoz azzal, hogy nagyságrendileg akkora összeget fordít képzésekre, amennyi a teljes magyar felsőoktatás költségvetése – fejtegette a szakértő. Mellár szintén úgy látja, hogy szabálytalan az alapítványok állampapír-vásárlása (körülbelül kétszázmilliárdért vettek állampapírt). Az uniós szabályok megsértésén túl azért is, mert trükközni lehet vele. Ha ugyanis a mérési időszakban az állampapírokat átadják az Államadósság-kezelő Központnak, akkor csökken az államadósság. A mérési időpont után pedig ismét vissza lehet venni a papírokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.