Az irodalomtankönyv csak erős tanári felkészültség mellett segíti a kompetenciafejlesztést, a tanulnivaló áttekinthetősége hagy kívánnivalót maga után, a benne szereplő kérdések nem vagy csak lazán kötődnek a tananyaghoz – ilyen és ehhez hasonló kritikák hangzottak el a Magyartanárok Egyesületének szombati konferenciáján, ahol a célkeresztbe az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) kísérleti irodalomkönyvei kerültek.
Az esemény egyik érdekessége az volt, amikor a 9.-es és a 10.-es kísérleti irodalomkönyvek egyik tananyagfejlesztője, Nényei Pál szólalt fel és mesélte el, milyen volt részt venni a nagy vihart kavaró oktatóanyagok létrehozásában. Nényei megszólalását azzal kezdte: ő sem diákként, sem 18 éve tanító magyartanárként nem használt tankönyveket, ezért a „távolságtartás szabadságával” állt a feladathoz. Mint elmondta, a kiadványoknak szerzői nem voltak, ő tananyagfejlesztőnek számított, akinek írását három társával egyetemben fésülte össze a szerkesztő, így születtek meg a kísérleti tankönyvek. Nényei számára az, hogy kevés idő volt a megírásra, nem okozott nehézséget, de a négy teljesen más szemlélet összehangolására már nem jutott idő.
Elmondása szerint a 9.-es irodalomtankönyv megírásakor még jó volt az együttműködés, ám a 10. osztályosoknak szóló esetében már más lett a szerkesztő, akivel az egyéves közös munka során egyszer sem tudott személyesen találkozni. – Nem azt mondom, hogy borzalmasakat írtunk, de nem mindig felelt meg a munka színvonala az elvártnak – tette hozzá. Míg a belső munkatársakkal nehezedett az kooperáció, jó élményként emlékezett vissza a külső szervezetekkel való együttműködésre, például a zsidó kerekasztallal le lehetett ülni beszélni a tankönyvekről.
Nényei fordulópontnak nevezte azt, amikor a kísérleti tankönyvekből néhány oldalt nyilvánossá tett az OFI, és az internetes sajtóorgánumok kemény hangú kritikával illették az írásait, ugyanis a munkájuk szakmai térből politikaiba került. Igaz – ismerte el –, hogy jogos lehetett a megrökönyödés, amit a pongyola stílusa válthatott ki. – Lazán, fecsegősen írtam, ahogy szoktam – magyarázta. Végül arról beszélt, hogy miután „minden irányból lökéseket kaptak, lényegi megújulás nem lett a tankönyvekben”.