Visszaállítanák a tankönyvpiac szabadságát

Az oktatáskutató munkatársa szerint a javító szándékú javaslatokat sem fogadták meg.

Hutter Marianna
2016. 05. 30. 11:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az irodalomtankönyv csak erős tanári felkészültség mellett segíti a kompetenciafejlesztést, a tanulnivaló áttekinthetősége hagy kívánnivalót maga után, a benne szereplő kérdések nem vagy csak lazán kötődnek a tananyaghoz – ilyen és ehhez hasonló kritikák hangzottak el a Magyartanárok Egyesületének szombati konferenciáján, ahol a célkeresztbe az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) kísérleti irodalomkönyvei kerültek.

Az esemény egyik érdekessége az volt, amikor a 9.-es és a 10.-es kísérleti irodalomkönyvek egyik tananyagfejlesztője, Nényei Pál szólalt fel és mesélte el, milyen volt részt venni a nagy vihart kavaró oktatóanyagok létrehozásában. Nényei megszólalását azzal kezdte: ő sem diákként, sem 18 éve tanító magyartanárként nem használt tankönyveket, ezért a „távolságtartás szabadságával” állt a feladathoz. Mint elmondta, a kiadványoknak szerzői nem voltak, ő tananyagfejlesztőnek számított, akinek írását három társával egyetemben fésülte össze a szerkesztő, így születtek meg a kísérleti tankönyvek. Nényei számára az, hogy kevés idő volt a megírásra, nem okozott nehézséget, de a négy teljesen más szemlélet összehangolására már nem jutott idő.

Elmondása szerint a 9.-es irodalomtankönyv megírásakor még jó volt az együttműködés, ám a 10. osztályosoknak szóló esetében már más lett a szerkesztő, akivel az egyéves közös munka során egyszer sem tudott személyesen találkozni. – Nem azt mondom, hogy borzalmasakat írtunk, de nem mindig felelt meg a munka színvonala az elvártnak – tette hozzá. Míg a belső munkatársakkal nehezedett az kooperáció, jó élményként emlékezett vissza a külső szervezetekkel való együttműködésre, például a zsidó kerekasztallal le lehetett ülni beszélni a tankönyvekről.

Nényei fordulópontnak nevezte azt, amikor a kísérleti tankönyvekből néhány oldalt nyilvánossá tett az OFI, és az internetes sajtóorgánumok kemény hangú kritikával illették az írásait, ugyanis a munkájuk szakmai térből politikaiba került. Igaz – ismerte el –, hogy jogos lehetett a megrökönyödés, amit a pongyola stílusa válthatott ki. – Lazán, fecsegősen írtam, ahogy szoktam – magyarázta. Végül arról beszélt, hogy miután „minden irányból lökéseket kaptak, lényegi megújulás nem lett a tankönyvekben”.

Nényei elmondta, soha többé nem akar tankönyvet írni, számára az OFI-s munka a műfaj válságáról szólt. A volt fejlesztő kérdésre azt is elmondta, lehet, hogy naiv, de ő nem tud mindent politikai szempontból értelmezni, ezért is vállalta el a feladatot.

Az eseményen az OFI egyik lektora is a közönség sorai közt ült. Ő arról beszélt, hogy munkáját nehezítette az, hogy a javító szándékú javaslatait sokszor nem fogadták meg, míg „másoknak minden sóhaja átment”. A Magyar Nemzet kérdésére, miszerint hányasra értékelné a tankönyvfejlesztők munkájának végeredményét a kritikák tükrében, Nényei úgy válaszolt: nem tudja, milyen osztályzatot adna, de „szerinte nem lettek jók”. Lapunk másik kérdése az volt: elnézve a kialakult helyzetet, visszaállítanák-e a tankönyvpiac szabadságát, Nényei azt felelte: nyilvánvalóan neki semmilyen érdeke nem fűződik ahhoz, hogy csak állami könyveket lehessen kapni. Azt is hozzátette, bár Hoffmann Rózsa már nincs döntéshozói pozícióban, de ha besétálna a terembe, neki is azt mondaná, hogy „kedves Rózsa, nyugodtan állítsák vissza a tankönyvszabadságot”. Az OFI-s lektor nem kívánta osztályzattal értékelni a munkáját, úgy látja, lettek jó és rossz könyvek is. Ő is hangsúlyozta, természetesen visszaállítaná a tankönyvválasztás szabadságát. Ugyanakkor megjegyezte: ennek a kérdésnek kulcseleme volt a tankönyvek akkreditációja, ami régen sem működött jól, mert „átengedett olyan könyveket, amelyeket botrányok követtek”, és némely korábbi könyvben súlyosabb erkölcsi és szakmai hibák voltak, mint a mostani kísérletiekben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.