Megosztott honvédelmi tárca

Még több magyar helikoptert szervizelhetnek Oroszországban.

Zord Gábor László
2016. 07. 16. 9:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Értesülésünk összecseng a kérdésben mindig eléggé homályosan fogalmazó Lázár János kancelláriaminiszter egy korábbi kormányinfón elhangzott szavaival, amelyekkel további gépekre, köztük harci helikopterekre utalt. Hasonlóképpen, a szerződéskötésről kiadott közleményében a javításokat végző Vertoleti Rosszii vállalat is említést tesz arról, hogy Magyarországnak további gépei is javításra szorulnak.

A Mi–24 helikoptereket 2013-ban leállította a Hende Csaba által irányított előző honvédelmi vezetés, s azóta a szárazföldi csapatoknak nincs légi támogatásuk, a Gripen vadászgépek ez irányú képességének alkalmazása (bombavetés) ugyanis adminisztrációs okokból továbbra is késik.

A kérdés megosztja a magyar illetékeseket, főleg a HM-nek a NATO-val való együttműködésében érintett, illetve annak mindenhatósága iránt elkötelezett tisztségviselőket – különös tekintettel a szövetség és Oroszország „új hidegháborús” konfrontációjára. Ők károsnak ítélik meg az oroszokkal kötött szerződést, és inkább a nyugati helikopterek korábban beígért beszerzésének az ország, illetve a HM anyagi teljesítőképességét figyelembe vevő, lassú tempójú (évente néhány gép vásárlása) beindítását tartják célravezetőnek. A helikopterflotta néhány gépének áthidaló célú nagyjavítását sem tartották jó ötletnek, az esetleges opciók lehívása azonban pontosan azt idézné elő, amit minél gyorsabban felszámolnának, a Moszkvától való haditechnikai függést. Ugyanakkor a HM-ben és a honvédségben tetten érhető egy „orosz helikopterlobbi” működése, amelynek elkötelezettsége ezúttal szerencsésen egybeesett a nagypolitikai szándékkal. Orbán Viktor miniszterelnök ugyanis nyitva akarja tartani az együttműködést Moszkvával a kedvezőtlen nemzetközi helyzet ellenére is, miközben a Gripen-ügylet rossz tapasztalatai (korrupciós vádak) miatt nem fűlik a foga egy újabb százmilliárdos szerződéshez a nyugati hadiipari óriásokkal.

A HM tegnap este röviden azzal reagált a további gépek javítására vonatkozó értesülésünkre, hogy „a Mi–17-es helikopterekre vonatkozó szerződés nem keretszerződés, melyben a megállapodás alapján a szerződő felek négy darab helikopter ipari nagyjavításának megrendelésére vállalt kötelezettséget”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.