Elrepült a Galaxy, elvonatoztak a páncélosok

Pár napig „raboskodott” csak Magyarországon az amerikai C–5-ös katonai óriásgép.

Zord Gábor László
2016. 08. 24. 20:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy zászlóaljnyi diszkréten duruzsoló dízelmotor hangját hallgathatta szerdán egész délelőtt a hajmáskéri vasútállomás állandó közönsége, azaz a dunántúli, a lőtérrel határos falu nyugati felének lakossága. Az elmúlt hetekben egyedül és a honvédséggel együtt itt gyakorlatozó, amerikai, öt-hét páncélozott felderítőalakulat Bradley harcjárműveit rakodták fel elszállításra a német Deutsche Bahn pőrekocsijaira.

Mint megírtuk, a Georgia állambeli Fort Stewartból érkezett katonák nem saját technikájukkal, hanem a németországi előretolt raktárban tárolt eszközökkel gyakorlatozták végig ezt a szezont Kelet-Közép-Európában, s most, a feladat végeztével oda is juttatják vissza azokat. Megszámoltuk: szerdán összesen 33 járművet „tettek vaskerékre” a hajmáskéri rakodónál, 27 Bradley M2 harcjárművet, három M7 tüzérségi felderítőt és három M88 nehéz lánctalpas műszaki mentőt.

A helyszíni tapasztalatok alátámasztják, hogy az Európa-szerte fokozódó amerikai csapatmozgásokhoz egyre nagyobb cselekvési szabadságot kapnak a tengerentúli katonák: bár a honvédség és a MÁV szakemberei is jelen voltak a pakolásnál, amikor például a rakodóhoz menet keresztezniük kellett a Hajmáskér–Gyulafirátót utat, azaz a falu főutcáját, a zárást amerikai katonák hajtották végre, nem magyar forgalomirányítók.

A nagyobb cselekvési szabadság rugalmas értelmezésére volt példa a szombaton Ferihegyen kényszerleszálló amerikai C–5-ös katonai óriásgép esti távozása is. A megjavított, Galaxy becenevű gép fiatal személyzete a rádióforgalmazás alapján egyáltalán nem volt felkészülve a budapesti eljárásokból, azt a toronynak kellett elmagyaráznia neki a környéken az indulást figyelő repülőgépszpotterek legnagyobb derültségére. Az igyekezet azonban hiábavaló volt, a C–5 kapitánya a felszállás után nem hajtotta végre a környező lakott területek zajvédelmére előírt enyhe bal fordulót. Nyilván fogalma sem volt arról, hogy négy óriási, bizarr hangú hajtóművével a házak felett elsüvítve a napokban fellángolt reptérellenes tiltakozó mozgalom malmára hajtotta a vizet.

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.