Gondoskodik a főváros a 3-as metró pótlásáról

A Fővárosi Közgyűlés döntött erről szerdán.

MTI
2016. 10. 26. 12:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A testület 23 igen szavazattal, 2 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett fogadta el a javaslatot.

A Főváros Közgyűlés felkérte a főpolgármestert, hogy a BKV és a BKK vezérigazgatója útján gondoskodjon a 3-as metró felszíni pótlásáról a metróvonal infrastruktúra rekonstrukciójának kezdő időpontjáig, és a végrehajtás érdekében szükséges intézkedések haladéktalan megtételéről.

„A kormánypártok politikailag feladták, anyagilag pedig kihasználják a fővárost” – írta hétfői publicisztikájában Szabó Zsolt. Részletek itt.

A járműpótlást a BKV a jelenlegi járműállománya forgalomszervezési átcsoportosításával, illetve a rendelkezésre álló beruházási források igénybevétele mellett járművásárlással és felújítással, továbbá a BKK a jelenleg már megkötött, érvényes és hatályos szolgáltatásbeszerzési szerződések opcióinak kihasználásával teszi meg.

A testület kimondta azt is, hogy a járműpótlás ne a korábbi közgyűlési határozaton alapuló, új szolgáltatás megrendelése útján valósuljon meg. A Fővárosi Közgyűlés ugyanakkor egyetértett azzal, hogy a BKK – az ajánlatkérői jogsértés hiányának megállapítása és a bírság eltörlése érdekében – kezdeményezzen jogorvoslatot a Közbeszerzési Döntőbizottság pótlóbuszok tenderét megsemmisítő határozatával szemben. Ha a feltételek adottak, a BKK él majd a közigazgatási jogkörben okozott kár megtérítésének igényével is.

Tarlós István a napirend vitájában azt elmondta, kezdettől fogva nem a szolgáltatásvásárlást támogatta, és abba akkor mentek csak bele, amikor a kormány átvállalta az ebből származó többletköltségeket. Nem tud tovább várni, ez lelkiismereti kérdés is – hangsúlyozta, megjegyezve azt, hogy olcsóbb is a városnak, ha „összeszedik” a buszokat. Megjegyezte, fél évet vártak arra, hogy a kormány magyar buszgyártással kapcsolatos elképzelései érvényesülhessenek, ez azonban maradéktalanul nem sikerült.

Tarlós István azt mondta, hogy a szolgáltatásvásárlás a főváros szempontjából „kockázatos, kalandos” és rendkívüli módon időhúzó. A főpolgármester visszautasította, hogy a város hibázott volna a pótlóbuszokra vonatkozó kiírásoknál, és – mint mondta – a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) „képtelen határozata” kapcsán nem a BKK követett el hibát.

Tokody Marcell (Jobbik) azt mondta, hogy a közgyűlés most jutott el oda, ahol már februárban is tartott, akkor arról volt szó, hogy a BKV buszokat vásárol. Novembertől megindulhatott volna a felújítás, de a kormány miatt ez csak jövő márciusban következhet be.

Horváth Csaba (MSZP) jelezte: azzal egyetértenek, hogy nem várhatnak tovább, ugyanakkor kérte, hogy konkretizálják, miként biztosítják a megfelelő számú pótlóbuszt. Nem egy biankó csekkről akarnak szavazni – fogalmazott.

Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a BKV és a BKK tudja a 3-as metró szerelvényeit pótolni. Forgalomszervezéssel, megkötött szerződések opcióval, használt buszok felújításával megoldható a szerelvénypótlás – közölte.

Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója a KDB említett határozatát szakmailag nonszensznek, megalapozatlan nevezte. Elmondta, a 3-as metró műszaki meghibásodása miatti felszíni pótlásra tizenhárom különböző forgatókönyv készült, ebből kettő a teljes vonal pótlására vonatkozik. A vezérigazgató közölte: a déli szakasz felújításának megkezdéséhez körülbelül 70 pótlóbuszra lenne szükség. Ezt a feladatot minden bizonnyal meg tudják oldani – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.