Sokan örülhettek a közlekedési vállalatok évekkel ezelőtti bejelentésének, mely szerint ingyenes wifi-szolgáltatást indítanak járataikon, azaz vezeték nélküli internethozzáféréssel teszik élvezhetőbbé és hasznosabbá a zötykölődést. A Volánbusz már hat éve, a MÁV pedig a tervezetthez képest másfél éves csúszással örvendeztette meg az utasokat eme előremutató fejlesztéssel. Annál keserűbb a szájíz most, amikor a jelek szerint egyes járatokon teljesen használhatatlanná vált a szolgáltatás, ráadásul úgy, hogy a cégek erre nem is figyelmeztetnek. Olvasóink, csalódott utasok jelezték: a menetrendi tájékoztatóban wifi logóval megjelölt buszjáratokon hiába próbálkoztak internetezéssel. Ugyan a technikai eszközök érzékelik a jelet, de kapcsolódni már nem tudnak. Forrásaink szerint a Budapest–Eger buszjáraton például a kezdetekkor flottul működött minden, ám az utóbbi időben már egyáltalán nem.
A MÁV-nak sem igazán sikerült „információs szuperexpresszé” válnia, a tapasztalatok nem igazolják vissza a kezdeti hangzatos ígéreteket. Ugyanis többnyire elégedetlen utasok hőzöngésével találkozni a világhálón – például az Elegem van a MÁV-ból elnevezésű Facebook-csoport oldalán. A wifi a vonatokon sem működik megfelelően: vagy nem lehet kapcsolódni a hálózatra, vagy lehet éppen, de abban sincs sok köszönet, mivel akadozik, kimarad az internet – írják a panaszosok. De közvetlen tapasztalatunk is van: nemrég a Budapest–Hatvan elővárosi vonalon adta meg magát a szolgáltatás, és se a kalauz, se a mozdonyvezető nem tudott magyarázatot adni a hibára. Azt mindenesetre hozzátették: legalább egy hete gond van a nettel.
Kerestük a Volánbuszt és a MÁV-ot is, hogy megtudjuk, számíthatnak-e valamiféle „fájdalomdíjra”, kártérítésre az utasok egy olyan elmaradt szolgáltatás miatt, amire az utazás megkezdése előtt joggal számíthattak. Cikkünk megjelenéséig a Volánbusztól nem kaptunk választ, viszont a vasúttársaság leszögezte, hogy a wifi hiányából eredő konkrét anyagi károkat nem téríti meg. A MÁV-START indoklása szerint ugyanis az internetezés nem része a személyszállítási szolgáltatásnak, a menetjegy ára az elérés biztosításának díját nem tartalmazza, így az visszatérítésre nem jogosít. A Volánbusz pedig honlapján tájékoztat arról, hogy nem vállal felelősséget a szolgáltatás meglétével, illetve a sebességével kapcsolatban. Vagyis ígérnek, az utas jóhiszeműen jegyet vált, majd koppan, a cég pedig mossa kezeit.