Ha nincs szolgáltatás, nincs kártérítés sem?

Járhat-e kártérítés az utasnak, ha a beígért wifi nem működik? Bizonyos esetekben, úgy tűnik, igen!

Kovacsik Ágnes
2016. 10. 18. 19:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan örülhettek a közlekedési vállalatok évekkel ezelőtti bejelentésének, mely szerint ingyenes wifi-szolgáltatást indítanak járataikon, azaz vezeték nélküli internethozzáféréssel teszik élvezhetőbbé és hasznosabbá a zötykölődést. A Volánbusz már hat éve, a MÁV pedig a tervezetthez képest másfél éves csúszással örvendeztette meg az utasokat eme előremutató fejlesztéssel. Annál keserűbb a szájíz most, amikor a jelek szerint egyes járatokon teljesen használhatatlanná vált a szolgáltatás, ráadásul úgy, hogy a cégek erre nem is figyelmeztetnek. Olvasóink, csalódott utasok jelezték: a menetrendi tájékoztatóban wifi logóval megjelölt buszjáratokon hiába próbálkoztak internetezéssel. Ugyan a technikai eszközök érzékelik a jelet, de kapcsolódni már nem tudnak. Forrásaink szerint a Budapest–Eger buszjáraton például a kezdetekkor flottul működött minden, ám az utóbbi időben már egyáltalán nem.

A MÁV-nak sem igazán sikerült „információs szuperexpresszé” válnia, a tapasztalatok nem igazolják vissza a kezdeti hangzatos ígéreteket. Ugyanis többnyire elégedetlen utasok hőzöngésével találkozni a világhálón – például az Elegem van a MÁV-ból elnevezésű Facebook-csoport oldalán. A wifi a vonatokon sem működik megfelelően: vagy nem lehet kapcsolódni a hálózatra, vagy lehet éppen, de abban sincs sok köszönet, mivel akadozik, kimarad az internet – írják a panaszosok. De közvetlen tapasztalatunk is van: nemrég a Budapest–Hatvan elővárosi vonalon adta meg magát a szolgáltatás, és se a kalauz, se a mozdonyvezető nem tudott magyarázatot adni a hibára. Azt mindenesetre hozzátették: legalább egy hete gond van a nettel.

Kerestük a Volánbuszt és a MÁV-ot is, hogy megtudjuk, számíthatnak-e valamiféle „fájdalomdíjra”, kártérítésre az utasok egy olyan elmaradt szolgáltatás miatt, amire az utazás megkezdése előtt joggal számíthattak. Cikkünk megjelenéséig a Volánbusztól nem kaptunk választ, viszont a vasúttársaság leszögezte, hogy a wifi hiányából eredő konkrét anyagi károkat nem téríti meg. A MÁV-START indoklása szerint ugyanis az internetezés nem része a személyszállítási szolgáltatásnak, a menetjegy ára az elérés biztosításának díját nem tartalmazza, így az visszatérítésre nem jogosít. A Volánbusz pedig honlapján tájékoztat arról, hogy nem vállal felelősséget a szolgáltatás meglétével, illetve a sebességével kapcsolatban. Vagyis ígérnek, az utas jóhiszeműen jegyet vált, majd koppan, a cég pedig mossa kezeit.

Ezt finoman szólva is aggályosnak éreztük, így szakembert kértünk, hogy segítsen rendet tenni az ügyben. Dietz Gusztávné, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke úgy vélte: a vállalatoknak a beígért szolgáltatásért igenis felelniük kell. (Kivételt képez persze az az eset, amikor a társaság rajta kívül álló okok miatt nem tudja biztosítani az internetezést.) A szakértő hozzátette: az ingyenes wifi nem ajándék, hanem úgynevezett kapcsolt szolgáltatás, a csomag része. Az utazás megkezdésével az utas és a társaság között szerződés jön létre, önmagában az ingyenesség pedig nem menti fel a céget az általa a kontraktusban vállaltak alól. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szerint is van mód kártérítés igénylésére abban az esetben, ha az utas be tudja bizonyítani, hogy a kimaradt szolgáltatás miatt közvetlen anyagi veszteség érte, például elesett egy megrendelési lehetőségtől vagy egy online üzlettől.

Hasonlóan vélekedik Bernau Péter is, aki hetek óta harcol a Volánnal. Ő a labdarúgó-Európa-bajnokság helyszínére utazott egy olyan buszon, amelyen sem a wifi, sem a klímaberendezés nem működött, ráadásul tetemes késéssel érkezett a célállomásra. Bernau ezért a Pest Megyei Kormányhivatalhoz fordult, ahol panasszal élt. A hatóság most azt vizsgálja, hogy az utazás meghirdetésénél félrevezette-e az utasokat a Volánbusz, az ügy tehát még folyamatban van.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének elnöke, Baranovszky György úgy látja, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat kérdését veti fel, ha egy cég úgy hirdeti meg a szolgáltatását, hogy arról tudja, nem fog működni. Ezzel együtt felmerül az is, mennyire nevezhető fogyasztóbarátnak az a vállalkozás, amely megtéveszti a használóját és kizárja a felelősség kérdését.

Ha úgy érezzük, az utaztató társaság hibájából kárunk keletkezett, először meg kell próbálnunk magával a céggel dűlőre jutni. Ha ez nem sikerül, békéltető testülethez vagy bírósághoz fordulhatunk. Annak megvizsgálására, hogy a cég szolgáltatásaival kapcsolatos tájékoztatás szabályszerű-e, közigazgatási hatósági eljárás keretében van lehetőség. A kártérítés összegét nehéz belőni, mindenesetre a kár mértékéből kell kiindulni, arra vonatkozó általános szabály nincs, hogy „mennyit ér” a nem működő vagy akadozó wifi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.