Napról napra „olcsóbb” a kampány

Pontosított a számokon a Miniszterelnöki Kabinetiroda, de a részleteket így sem látni.

Markotay Csaba
2016. 10. 07. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kabinetiroda kedden az Index kérdésére összesen 8,6 milliárd forintot adott meg, de most kiderült, hogy a kampányokra és a hirdetésekre nettó 5,9 (bruttó 7,5) milliárdot, a levelekre pedig bruttó 875 milliót költöttek el, ami összesen valamivel kevesebb mint 8,4 milliárd forint.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda ugyanakkor nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy ezen belül mennyit fordítottak az augusztus 13-ai hivatalos kampányrajt előtti kiadásokra, illetve az azt követő szakaszokra, továbbá azt sem, hogy az egyes kampányszakaszok – az „Üzenjünk Brüsszelnek!”, a „Tudta?”, illetve a „Ne kockáztassunk!” – mennyibe kerültek. Megjegyezték viszont, hogy „ez az összeg messze eltörpül azokhoz a költségekhez képest, amelyeket akkor kellene kifizetnie az országnak, ha Brüsszel életbe lépteti a betelepítési programot”. Majd úgy folytatták, „erre a magyar állampolgárok 98 százaléka nemet mondott a vasárnapi népszavazáson”. Ez több szempontból sem pontos, hiszen nem a magyar állampolgárok, hanem csak a választójoggal rendelkezők szavazhattak, akiknek alig 44 százaléka vett részt a referendumon, és csak az érvényesen szavazók között volt meg az említett 98 százalékos arány. „Összehasonlításképp, a baloldali kormányok 2006 és 2010 között 84 milliárd forintot költöttek kommunikációs célokra” – zárul válasz.

Azt is közlik, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda a szerződéseit a kormány honlapján az infótörvény által előírt időszakonként közzéteszi. Csakhogy a tegnap kora esti állapot szerint a legutolsó közzétett szerződés több mint két hónappal ezelőtti, augusztus 4-ei.

A kampányköltségek valós száma a 8,4 milliárdnál jóval magasabb lehet, ezt azokból az adatokból lehet kiolvasni, amelyeket korábban a szocialista Harangozó Tamás közérdekűadat-igénylésére épp a Miniszterelnöki Kabinetiroda adott ki. Ezek szerint augusztusig csaknem 6,5 milliárd forintért kötöttek szerződést a Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozó cégekkel, és már augusztusban is bizonyosan volt egy bruttó 2,4, illetve egy 2,5 milliárdos szerződés. Vagyis a teljes összeg 11 milliárd forint felett van, bár pontos tájékoztatás hiányában nem lehet tudni, mennyi ment el végül a kampányra.

Dupla érvénytelenség

Az itthoni 6,2 százaléknál jóval magasabb, 13,2 százalék volt azok aránya, akik érvénytelenül szavaztak a vasárnapi népszavazáson a külképviseleteken – derült ki a Nemzeti Választási Irodánál tegnap nyilvánosságra hozott adatokból. Eszerint a külképviseleti névjegyzékbe előzetesen bejelentkező 11 231 választópolgár 83 százaléka, 9360 személy jelent meg a szavazáson, és közülük 13,2 százalék érvénytelenül voksolt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.