Napról napra „olcsóbb” a kampány

Pontosított a számokon a Miniszterelnöki Kabinetiroda, de a részleteket így sem látni.

Markotay Csaba
2016. 10. 07. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kabinetiroda kedden az Index kérdésére összesen 8,6 milliárd forintot adott meg, de most kiderült, hogy a kampányokra és a hirdetésekre nettó 5,9 (bruttó 7,5) milliárdot, a levelekre pedig bruttó 875 milliót költöttek el, ami összesen valamivel kevesebb mint 8,4 milliárd forint.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda ugyanakkor nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy ezen belül mennyit fordítottak az augusztus 13-ai hivatalos kampányrajt előtti kiadásokra, illetve az azt követő szakaszokra, továbbá azt sem, hogy az egyes kampányszakaszok – az „Üzenjünk Brüsszelnek!”, a „Tudta?”, illetve a „Ne kockáztassunk!” – mennyibe kerültek. Megjegyezték viszont, hogy „ez az összeg messze eltörpül azokhoz a költségekhez képest, amelyeket akkor kellene kifizetnie az országnak, ha Brüsszel életbe lépteti a betelepítési programot”. Majd úgy folytatták, „erre a magyar állampolgárok 98 százaléka nemet mondott a vasárnapi népszavazáson”. Ez több szempontból sem pontos, hiszen nem a magyar állampolgárok, hanem csak a választójoggal rendelkezők szavazhattak, akiknek alig 44 százaléka vett részt a referendumon, és csak az érvényesen szavazók között volt meg az említett 98 százalékos arány. „Összehasonlításképp, a baloldali kormányok 2006 és 2010 között 84 milliárd forintot költöttek kommunikációs célokra” – zárul válasz.

Azt is közlik, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda a szerződéseit a kormány honlapján az infótörvény által előírt időszakonként közzéteszi. Csakhogy a tegnap kora esti állapot szerint a legutolsó közzétett szerződés több mint két hónappal ezelőtti, augusztus 4-ei.

A kampányköltségek valós száma a 8,4 milliárdnál jóval magasabb lehet, ezt azokból az adatokból lehet kiolvasni, amelyeket korábban a szocialista Harangozó Tamás közérdekűadat-igénylésére épp a Miniszterelnöki Kabinetiroda adott ki. Ezek szerint augusztusig csaknem 6,5 milliárd forintért kötöttek szerződést a Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozó cégekkel, és már augusztusban is bizonyosan volt egy bruttó 2,4, illetve egy 2,5 milliárdos szerződés. Vagyis a teljes összeg 11 milliárd forint felett van, bár pontos tájékoztatás hiányában nem lehet tudni, mennyi ment el végül a kampányra.

Dupla érvénytelenség

Az itthoni 6,2 százaléknál jóval magasabb, 13,2 százalék volt azok aránya, akik érvénytelenül szavaztak a vasárnapi népszavazáson a külképviseleteken – derült ki a Nemzeti Választási Irodánál tegnap nyilvánosságra hozott adatokból. Eszerint a külképviseleti névjegyzékbe előzetesen bejelentkező 11 231 választópolgár 83 százaléka, 9360 személy jelent meg a szavazáson, és közülük 13,2 százalék érvénytelenül voksolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.