Rosszul venné ki magát, hogy azelőtt kicseréljük a Római-parton közvetlenül húzódó vízvezetéket, mielőtt elkészülne a mobilgát megépítése előtt megrendelt alternatív nyomvonal – közölte az MNO-val Tarlós István (Fidesz–KDNP).
A főpolgármester megerősítette az Index hírét arról, hogy felfüggesztette a Fővárosi Vízművek munkálatait, amellyel a partélen megkezdték a föld alatt húzódó 1,2 méteres vízvezeték kiváltását. Ezt még idén júniusban a Fővárosi Közgyűlés rendelte el, mert a mobilgát megépítésénél olyan jelentős teherautó-mozgás várható a területen, hogy félő, a régi, úgynevezett Sentab-cső nem bírná a terhelést. A tervezett árvízvédelmi mű költségeit korábban 12,7 milliárd forintra becsülték, amelyre a kormány tízmilliárdos uniós forrást biztosít. A vízcsőcsere 2 milliárdos feladatára a főváros saját költségvetéséből előlegezte meg a forrást.
Az Index szerint a Fák A Rómain nevű Facebook-csoport decemberben tüntetésre is kész lett volna, ha a főpolgármester nem lép. A civilek által tévesen fővédvonalnak (a jogszabályi előírásokban semmiben nem felel meg a fővédvonali kritériumoknak) nevezett nyomvonalat (a Nánási út és a Királyok útja) javasolják a csillaghegyi öblözetben élő 55 ezer ember védelmére. Szerintük így több száz fa menekülhetne meg a kivágástól, s természetközeli maradhatna a Római-part.
Ezzel szemben szakemberek szerint a „fenti” árvízi védekezés kétséges, ráadásul ugyan kevesebb, de a partinál értékesebb, akár százéves fákat is ki kellene pusztítani.
– Január 15-ig a végleges part menti tervekkel (mobilgát) egy időben elkészül a részletes tanulmányterv a Nánási útra és a Királyok útjára elképzelt alternatív nyomvonal lehetőségeiről és problémáiról, így azt bárki részletesen összehasonlíthatja a parti változattal – ismételte meg Tarlós István csaknem két héttel ezelőtti bejelentését. Akkor azt mondta: 2017 őszén kezdődhet meg a csillaghegyi öblözet árvízvédelmét biztosító parti védmű építése, az átadás 2019. március 31-ig várható, míg a kapcsolódó beruházások az év május végére készülhetnek el.