Legalább 900 milliót, de akár 1,9 milliárd forintot is zsebre tehettek reklámközvetítői, illetve közzétételi díj címén Rogán Antal kabinetminiszter Pasa parki szomszédjának, Csetényi Csabának a cégei az október 2-i népszavazási kampánnyal és annak felvezetésével összefüggésben. A Miniszterelnöki Kabinetiroda közérdekűadat-igénylésünkre adott válaszából kiderült: a kormányzati kampányokban részt vevő médiaügynökségek a gazdasági reklámtevékenység alapfeltételeiről szóló 2008-as törvény értelmében az általuk elhelyezett hirdetések értékének 15 százalékára igényt tarthatnak reklám-közzétételi díjként.
Még a kormány saját bevallása szerint is elérte a nettó 5,9, vagyis a bruttó 7,5 milliárd forintot a népszavazást megelőző kampány. Ha csak a nettó összeget vesszük, az említett 15 százalékos közvetítői díjjal számolva 900 millió, bruttó összegnél pedig 1,1 milliárd forint juthatott Csetényi Csaba érdekeltségeinek, a Network 360 Reklámügynökség Kft.-nek és az Affiliate Network Kft.-nek.
Csakhogy a népszavazás előtti kampányidőszak reklámköltései és az ezt megelőző tájékoztatósorozat valószínűleg ennél többe, nagyjából 12-13 milliárdba kerülhetett.
Az „Üzenjünk Brüsszelnek!” szakasz például már a referendumot vezette fel, de jóval megelőzte a hivatalos kampányrajtot.
Csetényi Csaba érdekeltségei az október 2-i népszavazás előtt, tavaly december és idén augusztus között összesen csaknem bruttó 6,5 milliárd forintot kaptak, többek között a kabinetiroda kormányzati intézkedésekről szóló, lakossági tájékoztató hirdetéseivel kapcsolatos feladatok ellátására. Ezt követte augusztus 1-jén egy bruttó 2,4 milliárdos szerződés, majd augusztus 19-én újabb 2,5 milliárdos, amit szintén ezzel a két céggel kötöttek. A második összegnél meg is nevezték, hogy a „kényszerbetelepítés ellen kezdeményezett népszavazásra vonatkozó kampány” feladataira fordítják, de a másik összeg is vélhetően ezt szolgálta, hiszen ott a „kormányzati intézkedések tájékoztató- és információs kampányaihoz kapcsolódó feladatok ellátása” volt a hivatalos megjelölés.
Nemrég pedig újabb szerződésről számolt be a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda. A kampányhajrában, szeptember 27-én újra szerződtek az említett két céggel, az akkori vállalkozási keretszerződés nettó 787 millió forintról, vagyis bruttó újabb egymilliárdról szólt, és a feladat akkor is a lakossági kampánnyal kapcsolatos feladatok ellátása volt. Ha csak ezeket az összegeket nézzük, akkor 12,5 milliárd jön ki, amelyeknél a 15 százalékos reklámközvetítői díj 1,9 milliárdhoz közelít.
Nem csak ezekkel a szerződésekkel összefüggésben bukkantak fel a Rogán-szomszéd érdekeltségei. Júliusban például bruttó 1,8 milliárdos szerződést kötött a tárca a Network 360 Reklámügynökség Kft.-vel és egy másik társasággal, a Red Rock Musikproduktion GmbH nevű céggel „btl-tevékenységre” (ez a nem hagyományos eszközökön keresztüli kommunikációt jelenti), továbbá „sajtókampány lefolytatása, valamint kulturális rendezvények megvalósítása tárgyában”. Ennek a szerződésnek az időtartama három és fél hónapra szól, azaz körülbelül napi 18 millió forint juthat erre a feladatra, ha a teljes szerződési összeget felhasználják. Mint az Átlátszó megírta, ezt a keretet uniós kampányra költik. Például német nyelvű fotóalbum készül Magyarország kulturális-történelmi értékeiről, minimum 5000 példányban. De jut belőle sajtókampányra, legalább 40 perces dokumentumfilm és játékfilm készítésére, valamint ezekhez kapcsolódóan „pozitív tartalmú szerkesztőségi anyagok” megjelentetésére, kulturális és művészeti rendezvények megvalósítására is.
A népszavazás előtt kötött szerződések egy részét, például az augusztus előtti két vállalkozási szerződést bizonyosan abból a 25 milliárdos keretből fizették ki, amit tavaly augusztusban kötöttek kormányzati kommunikációs feladatok ellátására három konzorciummal. Egyik nyertes a Network 360 Reklámügynökség Kft. és az Affiliate Network Kft. társulása volt. A másik konzorcium egyik tagja egy Kuna Tibornak, Szijjártó Péter külügyminiszter jó barátjának tulajdonában álló társaság. Rogán Antal szomszédjának cégeihez hasonlóan a Trinity International Communications Kft. szintén egymás után nyeri el az állami megbízásokat. A tavalyi pályázat harmadik nyertese pedig a MindShare Médiaügynökség Kft. volt. Ez a 25 milliárdos kommunikációs keret, vagy annak nagy része, vélhetően mostanra kimerült, annak ellenére, hogy a keretmegállapodás időtartamát 2017. augusztus 10-ig, de „legfeljebb a keretösszeg kimerüléséig” a nyáron meghosszabbították. Ugyanis a Nemzeti Kommunikációs Hivatal közben új reklámpályázatot írt ki, azaz feltöltötték a kommunikációs kasszát.
Arról, hogy a 25 milliárd nagy része alig több mint egy év alatt mire ment el, illetve mekkora összegre és kikkel kötnek új kommunikációs szerződést, megkérdeztük a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt, de lapzártánkig nem érkezett válasz. Harangozó Tamás (MSZP) pedig lapunknak arról számolt be, hogy miután közérdekű adatigénylésre sem adták ki neki a 25 milliárdos keret felhasználásának részleteit, pert indított a Nemzeti Kommunikációs Hivatallal, illetve a nyertes konzorciumokkal szemben.
Fidesz-közeli emberek, illetve cégeik nemcsak a közvetítői, hanem médiaoldalon is meglehetősen jól kereshettek. A népszavazással kapcsolatos hirdetési hadjáratban augusztusig az országos televíziós hirdetések háromnegyede az Andy Vajna tulajdonában lévő TV2-höz, illetve a TV2-csoporthoz került, míg például az országos online hirdetések esetében az Origo és a Habony Árpádhoz köthető Lokál, illetve a 888.hu szerepelt az élen. Tegnap az Index egyik népszerű blogján pedig arról számoltak be, hogy a berlini székhelyű Democracy Reporting International nevű szervezet felmérése szerint a népszavazással kapcsolatban az állami M1 tévécsatornán a hírek 91 százalékában támogatták a kormány álláspontját. Ez az arány a TV2-nél 83, az ATV-ben 65, az RTL-en 42, míg a Hír TV-n 36 százalék volt. A médiatanács az ezzel kapcsolatos kérdésre azt válaszolta, hogy az egyes médiaszolgáltatók a szerkesztői szabadságuk körében „szabadon dönthetnek a műsorszerkesztés, a hírszerkesztés, a hírek megválasztása tekintetében is”. (M. Cs.)